kmatis Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hei. Har tenkt til å lage meg et godt oppsett for å spille av vinyl samlingen min. Har tenkt meg Spiller, høytalere, subwoofer, forsterker/reciver. Jeg har ikke alt for mye peiling på hi-fi, så tenkte dette er rette plassen å spørre. Platespiller har jeg kjøpt . Så mangler resten. Hva vil dere anbefale. Vil ha god lydkvalitet. Men ikke alt for store og dyre høytalere. Skal bare bruke det til platespilleren så trenger ikke en haug med utganger og ekstrafunksjoner. Noen som har gode råd? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Det enkleste er vel å kjøpe noe stereosett på f.eks hifi klubben. Det enkleste er ve å be dem sete sammen noe i din prisklasse, men f.eks denne: http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/receivere/denon_dra-700ae_receiver_solv.htm med disse: http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/smastativ/dali_lektor-2_hoyttalere_lys-valnott.htm eller andre dali høyttaler burde bli bra. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 23. august 2012 Del Skrevet 23. august 2012 Du trenger en stereoforsterker med riaa-modul innebygget, eller så trenger du en ekstern riaa. For enkelhets skyld så kan det være greit med en innebygget modul. Hvor mye vil du legge i resten av anlegget? Hva slags musikk hører du mest på? Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Du trenger en stereoforsterker med riaa-modul innebygget, eller så trenger du en ekstern riaa. For enkelhets skyld så kan det være greit med en innebygget modul. Hvor mye vil du legge i resten av anlegget? Hva slags musikk hører du mest på? For det meste punk, ska, reagge, rock. Er ikke ekspert på området. Riaa? Funker denne. Er en pre-forsterker. Så den må vel i tillegg til en vanlig forsterker? Kan denne funke da? Har du bedre kombinasjoner? Takk for godt svar. Endret 28. august 2012 av kmatis Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Et annet spørsmål. Hvis jeg kjøper to gode høyttalere. Trenger jeg et aktiv sub da? Vil jeg få mer ut av anlegget? (skal brukes kun til musikk) Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Om du bare skal bruke det til platespiller så ville jeg droppet den Argon-saken. Cambridge 651P er et knakende godt riaa-trinn i prisklassen. Det du trenger i tillegg er en integrert forsterker og et par høyttalere. Sub trenger du ikke i første omgang, du kan eventuelt supplere med dette etterhvert om du vil ha mer trøkk fra anlegget. NAD C316 sammen med Dali Lektor 2 er et godt utgangspunkt. Alternativt har du Zensor-serien, men disse liker litt mer krefter, og da kan NAD C326 være et alternativ. B&W DM685 sammen med Denon PMA 720 er også et greit alternativ, da slipper du også Cambridge 651P, selv om dette er vesentlig bedre enn det innebygde riaa-trinnet i PMA-720. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 Det er et relativt lite rom de skal stå i så trenger ikke så mye kraft. Kan dette være en god combo: Forsterker, Riaa og Høyttalere. Ellers, kan det være nyttig å investere i slike og slike kabler? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Komboen du har satt opp vil gi deg mye glede. 551P har ikke støtte for MC-pickuper, altså pickuper med et svært lavt utgangssignal. Dette vil du antakeligvis ikke savne før du setter på en mer påkostet pickup. 651P er litt mer påkostet, men jeg vil si at anlegget ditt er ganske balansert med det oppsettet du har satt opp. NAD C316BEE vil ikke kunne spille himmelhøyt, men det vil spille klart og fint på det jeg selv betegner som normale lyttenivå. Jeg er tilhenger av litt anstendige kabler, uten at man trenger å gå helt over styr. Name er en helt streit kabel som fungerer godt. Du kan eventuelt spørre om de har noen demobrukte kabler du kan få til en rimelig penge. Hvilken HFK er nærmest deg? Snowline er en ok kabel, men jeg ville kanskje heller gått for Argon 5303 eller QED Silver XT. vdH sine kabler suger til seg støv og smuss som ingen andre kabler.. Om du er interessert (og om det er langt nok) så har jeg 2*2m Silver XT med Argon 5451-plugger i en skuff som jeg ikke kommer til å trenge. Jeg har også et lite utvalg av forskjellige signalkabler. Send en pm, så kan vi ta det derfra, selvfølgelig bare om det er interessant for deg. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Skal stikke innom HiFi-klubben Tromsø å se hva de har. Har skaffet meg et slikt skap for å ha oppsettet i. Kommer sannsynligvis tilbake til tråden med flere spørsmål. Enten om kjøp eller oppkobling/innstillinger. Edit: Takk for god hjelp. Endret 28. august 2012 av kmatis Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Kjekk reol det der! Likte spesielt det integrerte lokket til platespilleren. Jeg bestilte meg lokk fra en produsent i Tyskland, så fikk jeg et custom-lokk som dekker platespilleren, med noen millimeters klaring, og med utfreste slisser til kablene bak. Ble overraskende billig (ca tusenlappen inkludert frakt og moms), spesielt sammenlignet med hva tilsvarende ville kostet i Norge. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 28. august 2012 Forfatter Del Skrevet 28. august 2012 (endret) Høres proft ut. Har du bra rig? Skal hente denne senere i dag. Fant den i nærheten av der jeg bor for 200kr på finn^^ Endret 28. august 2012 av kmatis Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 200 kroner er en pen pris! Da er det bare å begynne å shoppe plater :!: Jeg har bygget opp anlegget over 10-12 år, og jeg er i grunn ganske fornøyd nå. Platespiller fra Well Tempered, en Amadeus, Squeezebox Touch, Cambridge 751BD-spiller. Resten av utstyret er fra Meridian. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 29. august 2012 Forfatter Del Skrevet 29. august 2012 200 kroner er en pen pris! Da er det bare å begynne å shoppe plater :!: Plater har jeg en god del av. Noen tips hvor det er bra å kjøpe fra? nettsider? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Ebay og qxl finner du en del på, så dukker det gjerne opp noen samlinger på finn.no. Bruktmarkedet på hifisentralen.no har også gjerne noen plater innimellom. Jeg handlet mye på litenytt.no, men de har dessverre lagt ned. Jeg bruker en Expedit-hylle fra Ikea til lagring av platene mine. Fin størrelse, men ikke fyll alle rommene i en 4*4 eller 5*5 - det blir for tungt. 2*4 er perfekt. http://www.thegarden.no/?view=info https://sites.google.com/site/helgefoss/ http://www.hitme.mystore.no/index.php/cPath/48_52 Et par butikker som dukket opp med et søk på google. Helge Foss selger også via hifisentralen (altså - han legger inn annonser på brukten der). Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 3. september 2012 Forfatter Del Skrevet 3. september 2012 Har du noen erfaring med discogs? Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 4. september 2012 Del Skrevet 4. september 2012 Nei, men det er en tjeneste flere andre bruker med godt hell. Jeg får se om gidder å registrere hele samlingen min der - det vil ta tid.. Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 4. september 2012 Forfatter Del Skrevet 4. september 2012 (endret) OK. Hvor stor er egentlig samlingen din? Hva slags type musikk? Skal forresten å hente pakken fra hi-fi klubben. Så legger ut bildet når alt er oppe å kjører senere i dag. Endret 4. september 2012 av kmatis Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 5. september 2012 Del Skrevet 5. september 2012 Jeg har ikke så mye, rundt 2 hyllemeter, primært plassert i en Ikea Expedit, og litt i esker som skal sorteres. Det er virkelig mye forskjellig der, men jeg hører en del på rock, litt pop, indie, prog, klassisk, det absolutt aller meste.. Hva har du bestilt fra klubben da? Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 NAD C316BEE Cambridge 551P Dali Lektor 2 Lenke til kommentar
kmatis Skrevet 5. september 2012 Forfatter Del Skrevet 5. september 2012 Slik ble det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå