Velstående Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) Hei, Jeg har bestemt meg for å studere jus og senere bli advokat. Er det noen alternativer/bedre jus-studier man kan ta i utlandet som er mer prestisjefylte og attraktive enn en master i rettsvitenskap i oslo/bergen? Målet mitt er å bli en rik advokat. Skal jeg studere jus i Norge blir det nok UiB da jeg helst vil bort fra Oslo. Noen som har noe tips? Takker på forhånd for svar, Mvh, Velstående Endret 17. august 2012 av Velstående Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Uten å være den store eksperten på det, så vil jeg anta at i jus så vil man lære å forholde seg til det regelverket som er på plass i det landet man studerer. Med det så vil jeg anta at det er aller lurest å studere i det landet du faktisk vil jobbe i. En grad fra et mer "prestisjefylt" universitet vil gi muligheten til å la deg komme inn døra i flere selskaper, men etter man har gjort det er det helt opp til en selv å bevise hvor flink du er. Det er ingen automatikk i det. Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) knall karakterer på studiet, helst i Oslo el. enda litt bedre karakterer hvis Bergen...... -----> topp forretningsadvokatfirma, helst i Oslo -------> 80t i uken i noen år------> videreutdannelse i utlandet på deres regning -------> 80 t i uken i noen år til, bli fremragende selger og nettverker ------> partner ---------> snart rik Endret 17. august 2012 av PeterB Lenke til kommentar
Velstående Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 knall karakterer på studiet, helst i Oslo el. enda litt bedre karakterer hvis Bergen...... ------> topp forretningsadvokatfirma, helst i Oslo -------> 80t i uken i noen år------> videreutdannelse i utlandet på deres regning -------> 80 t i uken i noen år til, fremragende selger og nettverker ------> partner ---------> snart rik det er drømmen min:) er virkelig studentene fra UiO mer attraktive enn UiB-studentene? Lenke til kommentar
PeterB Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) knall karakterer på studiet, helst i Oslo el. enda litt bedre karakterer hvis Bergen...... ------&--#62; topp forretningsadvokatfirma, helst i Oslo -------&--#62; 80t i uken i noen år------&--#62; videreutdannelse i utlandet på deres regning -------&--#62; 80 t i uken i noen år til, fremragende selger og nettverker ------&--#62; partner ---------&--#62; snart rik det er drømmen min:) er virkelig studentene fra UiO mer attraktive enn UiB-studentene? Ikke nødvendigvis, men kontakten til Oslo-firmaene blir kanskje litt nærmere. Er man bevisst kan man sikkert oppveie dette på en eller annen måte. Så har sistemann tatt opp i Bergen litt lavere karakterer enn sistemann i Oslo. Det burde ikke spille noen rolle, men kan kanskje tippe i favør av Oslo hvis like juskarakterer, med mindre man viser at man kunne kommet inn i Oslo men valgte Bergen likevel - antagelig en suveren løsning.... Endret 17. august 2012 av PeterB Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Jeg studerer på UiO og jobber på siden i et forretningsadvokatfirma (ikke blant de 3-4 store), og jeg er kjempefornøyd med UiO, men vi har like mange folk utdannet ved UiB. Dette med nettverk er dog et poeng, det er nok hakket lettere å knytte kontakter "vertikalt" i Oslo. På sikt er det dog vel så viktig å knytte kontakter "horisontalt" (blant ditt eget kull), og der er det mindre forskjeller. Å studere i utlandet er ikke særlig smart - det blir vanskelig å praktisere i Norge. Juss er enda primært et nasjonalt studium. Vi har én advokat som har sin "primærutdanning" fra utlandet hos oss, blant 70 stykker. Det vil jo selvfølgelig være mulig å studere i utlandet, men jussutdanningssystemet i USA er seriøst føkkdøp for tiden, og andre land vet jeg ikke så mye om. Det er nok vanskelig å "slå seg fram" som nordmann uansett, så Norge er mye safere. Tar du så en LLM-grad i utlandet etter studiet ditt er mulighetene svært gode for å jobbe internasjonalt, men å ha graden fra Norge er det nok det sikreste. Lenke til kommentar
twb Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Vil minne om muligheten til å ta ett år utveksling og få både graden i Norge og LL.M samtidig, på normert tid. http://www.forskningsradet.no/prognett-internasjonale-stipend/Artikkel/EON_Ruhrgasstipend_innen_rettsvitenskap/1224066991971 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå