Gå til innhold

Blir registrerte og nykjøpte våpen "prøveskutt" slik at politiet har dem i sin database?


Anbefalte innlegg

Og hva heter programmet (ikke som i software men som feks NIBIN) du prater om da?

ATF har ikke noe slikt program og kan heller ikke etter loven, ha ett slikt. Så hvem er det som administrerer det???

Du finner sikkert ut av det, hvis du leiter på rett sted. :) Kanskje du skulle søke på en våpenforettning og lese vilkårene for å kjøpe håndvåpen og leveringsbetingelser. Jeg driter i det! Jeg vet og jeg forklarte TS hvorfor CSI fokuserte på dette. Kverulanter, gidder jeg ikke å diskutere med.

Endret av geco5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kverulanter, gidder jeg ikke å diskutere med.

Det er da ikke så rart at folk protesterer når du farer med direkte feilinformasjon.

 

Med et unntak av et par stater så er registrering av våpen en ren formalitet og ikke noe som kartlegges eller følges opp i stor grad.

 

Maryland har prøvd seg med å prøveskyte våpen før de er tillatt utlevert, og det er generelt sett på som bortkastet tid og penger da det selvfølgelig ikke er noen som bruker sitt eget våpen til planlagt kriminalitet:

 

Under the Maryland law, every newly-manufactured handgun is required to be fired and the distinctive markings left on the bullet and/or cartridge case recorded and entered into a database before the gun may be sold.

...

To date Maryland's law has proven to be an utter failure--it unfairly penalizes law-abiding gun owners and taxpayers, with no law enforcement value.

...

not a single crime has been solved.

 

http://www.ctsportsm...s/balfgpnra.htm

 

Og ja; som flere peker på her så er CSI og lignende serier mer science fiction enn en representasjon av hvordan politiarbeid/teknisk etteforskning faktisk gjennomføres. At mye av det er teknisk mulig er nok sant, men i praksis så kan man ikke pøse på med ressurser i alle alvorlige saker slik de gjør; CSI representerer en fantasiverden der ikke minst ressurser i form av penger til arbeidstid og utstyr er helt uavhengig av budsjetter.

Endret av Schnapps
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kverulanter, gidder jeg ikke å diskutere med.

Det er da ikke så rart at folk protesterer når du farer med direkte feilinformasjon.

 

Med et unntak av et par stater så er registrering av våpen en ren formalitet og ikke noe som kartlegges eller følges opp i stor grad.

 

Maryland har prøvd seg med å prøveskyte våpen før de er tillatt utlevert, og det er generelt sett på som bortkastet tid og penger da det selvfølgelig ikke er noen som bruker sitt eget våpen til planlagt kriminalitet:

 

Under the Maryland law, every newly-manufactured handgun is required to be fired and the distinctive markings left on the bullet and/or cartridge case recorded and entered into a database before the gun may be sold.

...

To date Maryland's law has proven to be an utter failure--it unfairly penalizes law-abiding gun owners and taxpayers, with no law enforcement value.

...

not a single crime has been solved.

 

http://www.ctsportsm...s/balfgpnra.htm

Jeg bryr meg ikke, om det er en stat, eller hele USA, dette gjelder! Les mitt første innlegg! Poenget var hvorfor CSI gjorde et nummer av dette. Ikke hvor utbredt dette var.

 

Men hvis dette gjelder kun "et par" stater, så er det merkelig at jeg forsøkte å kjøpe våpen i 4 stater, på 70 tallet og fikk samme beskjed. Og jeg husker godt TV-programmet her hjemme, som omtalte dette. Men jeg husker ikke hvilke stat/by, repotasjen var fra. Og jeg mener repotasjen, fortalte at dette var innført i hele USA. Men jeg kan ta feil der og at dette gjelder kun i noen stater. Hva så? Du har jo bekreftet min påstand om praksisen. Så, hva er det du vil frem til? Kverulering her også?

Lenke til kommentar

 

Du finner sikkert ut av det, hvis du leiter på rett sted. :) Kanskje du skulle søke på en våpenforettning og lese vilkårene for å kjøpe håndvåpen og leveringsbetingelser.

 

Oversatt: "Jeg aner ikke hva det heter eller hvem som administrerer det, men det er slik, basta."

 

Og ja , jeg vet veldig godt fremgangsmåten for å kjøpe våpen. Normalt drar man til forhandleren , finner våpen, fyller ut skjema 4473, forhandler foretar en NICS sjekk, hvis ok, betaler og drar igjen. Noen stater har i tilegg noen strengere kriterier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gitt at en ikke kan knyttes til offeret, hvorfor skulle noen sjekke ut akkurat ditt våpen?

Hvorfor skulle noen drepe et offer man ikke har noen tilknytning til, og dermed ikke noe motiv for å drepe?

(med unntak for ABB og andre terrorister hvor motivet kun er basert på offerets politiske tilknytning osv...)

 

Er det slik at politiet har en database over "alle" våpen slik at de kan matche kuler med våpen?

Nei. De kan (mer eller mindre sikkert/nøyaktig) matche kuler til våpenmerke/modell, men ikke til et konkret våpen med et konkret serienummer og en bestemt eier.

 

Hvis ikke, hvorfor kan en da ikke bare bruke sitt eget våpen? Det er ingen som finner ut at du har gjort noe galt hvis de ikke sjekker det?

Hvis du av en eller annen grunn skulle drepe noen du ikke har noen forbindelse til/motiv for å drepe, og det ikke kan påvises noen forbindelse mellom deg og en som har motiv for drapet (dvs at noen har betalt eller presset deg til å utføre det..), så vil ikke kula alene kunne føre dem direkte til deg, nei.

 

Men som jeg var inne på over, så kan de finne ut en god del om våpenet (kaliber, antall riflinger i løpet og stigningen på disse kan peke mot en eller flere konkrete våpentyper/merker/modeller) uten å ha noen kule å sammenligne med, og deretter kan de muligens (usikker på lovhjemmelen..) kalle inn alle som har lovlig registrerte slike våpen, og som bor i nærheten (eller bor langt unna, men har motiv) av offeret, til avhør og evt. tekniske undersøkelser av våpen.

Lenke til kommentar

alle løp avgir en unik ID på kulen når den skytes ut som du kan bli tatt på hvis de finner våpenet på deg, er derfor proffe bytter løp eller våpen etter alle oppdrag..

 

Har ingen betydning - hvis saken var att "alle" våpen var "prøveskutt" på forhånd angående gjenkjenning av prosjektil.

 

I så fall ville løpene også ha vært "prøveskutt" på forhånd - og der kreves kjøpetillatelse på løp.

 

Det gamle beholdes, selges eller leveres inn til politi for destruksjon.

 

I tillegg vil selvfølgelig tomhylser kunne spores tilbake til ett våpen, foruten prosjektil som jeg nevnte i ett tidligere innlegg.

Endret av Vårbris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...