eVoNietz Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hei Har nettopp fått Netgear ReadyNAS Ultra 2 installert i hybeln. Problemet er at vi har et litt knotete oppsett av rutere/switcher osv. Oppsettet er følgende: Modem (P2812) - switch (herfra går 4 kabler to 4 separate hybler) - ruter som står i veggen på en av hyblene - NAS. Med dette oppsettet finner jeg ikke NASen fra en kablet pc. (ser nesten ut som den er på et annet subnet, uten at jeg egentlig har peiling på sånt). Trådløst med NAS remote fungerer fra min Iphone. *Setter jeg NASen direkte inn i hybelveggen kan den nåes. Hva må jeg gjøre for å klare å nå NASen når den er koblet til ruteren? Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva slags ip-adrese har du på NASen da? Det er beste måten å sjekke om den faktisk ligger på et subnett. Og hvilket nett er du koblet til? P2812, switch etter P2812 eller siste router? Mvh Faller Lenke til kommentar
morten_b Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Vanskelig å si eksakt, men kobler du deg inn på "WAN" inngangen på en router får du jo en brannvegg mellom WAN og de 4 (ofte gule) LAN tilkoblingene. De fleste (trådløse) routere settes ofte opp på to forskjellige måter: 1: Mest vanlig, Internett (eller fra en annerouter) på WAN, DHCP server på i router. Da er vi i et subnett. 2: Slå av DHCP server i router og kjør Internett fra en annen router inn på LAN (gule). Alt i samme nett. Alt. 1 gir fordelen at de som deler internett med deg ikke finner din maskin. Alt. 2 må kun brukes når internett inn har gått gjennom minst en brannvegg. Jeg tror problemet er at NAS'en din står på ene subnettet og da får de andre 3 ikke tilgang. Den må vel stå i samme nettet som deles ut til hyblene (sammen med de fire kablene) og da trenger du kanskje en liten switch siden router har 4 gule LAN ? Lenke til kommentar
eVoNietz Skrevet 17. august 2012 Forfatter Del Skrevet 17. august 2012 @Faller Har ikke sjekket hvilken IP adresse NASen har, første som skal gjøres når jeg kommer hjem Min stasjonære PC er koblet til switchen etter P2812en. @morten_b Alternativ 2 høres veldig riktig ut, skal prøve dette! Takker for svar folkens! Lenke til kommentar
Faller Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Okey, for da mistenker jeg at NAS har en annen ip-adresse pga at den står etter en annen router. Det vil faktisk ikke fungere uansett hvordan man vender og vrir på det. Posten til morten_b var ganske utfyllende, og er to alternativer som burde fungere Mvh Faller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå