travis_g Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Klarte ikke å finne noe "avdeling" på forumet hvor denne passet inn, så dette ble nærmeste; Jeg har laget en folder i OpenOffice som skal skal skrives ut 2-sidig. Folderen er laget liggende med 2 spalter, slik at den skal kunne brettes som en bok. Problemet er at når denne blir skrevet ut, blir den ene siden "opp-ned" i forhold til den andre. Dvs at når jeg bretter arket som en bok, så blir de 2 midterste sidene oppned i forhold til "omslaget". Finnes det noe endringer man kan gjøre for å få dette riktig? Har funnet et alternativ som gjør at man kan snu merket tekst 90 eller 270 grader. Men jeg har behov for å snu den 180 grader. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Litt tungvindt men-men: Print ut det du skal ha, klipp ut folderne, skann dem inn som .jpg, snu og vend på bildene så de blir riktig vei og bruk et bildeprogram til å lime dem sammen igjen (lag panorama). Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Eventuelt bruk et bildeprogram, klipp ut bildene som er feil vei (med programmet), snu dem, og lag panorama igjen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 @travis_g: Når man skriver ut tosidig kan man definer i skriveroppsettet hva som er kant (hvor man setter stiftene). Nå skriver du sikkert ut med lengste kant (venstre) som stiftekant, og i landskap. Da regner skriver med at man skal bla som en kalender. Se om du finner valg for å bruke den korte sidekanten (øverst). Da skulle det faktisk bli rett. Dersom du bruker manuell tosidig - da må du bare snu arket rett. Husk eller at når du skal lage en firesidig folder i A5 format så skal den ene side bestå av side 1 og 4 (spalte 1 og 4) og midtsiden skal være 2 og 3. Jeg husker ikke akkurat i farta nøyaktig sideoppsett - men det finner du ut av. Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 21. august 2012 Forfatter Del Skrevet 21. august 2012 @Bolson: Hørtes ut som en smart løsning, skal sjekke dette neste gang jeg er på kontoret. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. august 2012 Del Skrevet 22. august 2012 Nå har jo forøvrig folka bak openoffice rømt skuta og startet libreoffice isteden og den er jo i praksis videreutviklingen av openoffice. http://no.libreoffice.org/ Det kan jo være en ide å bytte over slik jeg har gjort... Lenke til kommentar
travis_g Skrevet 20. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2012 Løsningen til Bolson fungerte fint. Takk for hjelp. Hvordan er libreoffice i forrhold til å lese dokumenter som er laget i andre officeprogrammer? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Akkurat like bra som OpenOffice. Jeg har skiftet til Libre Office alle steder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 20. oktober 2012 Del Skrevet 20. oktober 2012 Jeg også, Libre funker helt greit. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 21. oktober 2012 Del Skrevet 21. oktober 2012 Jeg har også skiftet til libreoffice for lengst. Bedre enn openoffice. Eneste negative opplevelsen er at libreoffice fortsatt sliter med docx formatet. Får åpnet dem uten problemer, men f.eks det å lagre tabeller man redigerer endel på i docx formatet har ihvertfall hos meg ført til ødelagte tabeller. Opplever også at om man lager tabeller, så flytter kantlinjene seg noe innimellom. Lager ofte tabeller med kantlinjer helt ut til default marg, og ofte når jeg åpner dem har tabellene vokst litt og er blitt litt utenfor margen så man må flytte kantlinjene litt fra tid til annen. Det jeg liker best er vel at man nå slipper å pakke ut programmet før man installerer det (som en del av installasjonsprosessen) og at man slipper å hente ned norske ordlister som man gjorde med openoffice. Anbefaler å gå gjennom de tallrike valgene under installasjonen for å velge hva man vil ha med eller utelukke. Største savn nå er for meg at kantlinjene på tabellene ikke holder seg der de skal være, at docx støtten ikke er på topp hvis man skal lagre documenter i docx, og at jeg ønsker å ha mulighet til å velge default lagringsformat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå