Gå til innhold

Inntrykk av Windows 8 etter to dagers bruk.

Anbefalte innlegg

Første timene i Windows 8 var et mareritt for meg som "Power User", men etter jeg fikk tid til å lese litt om tips og triks, samt satt opp Metro slik jeg ville ha det ble ting MYE bedre. Jeg avinstallerte ALT av "apps" i metro, slik at ikke metro skulle ta over ting som å vise bilder og lignende. Så aktiverte jeg administrator verktøy og la dem til i metro, for så å rydde vekk de administrator verktøyene som jeg ikke bruker.

Jeg måtte tvinge meg selv til å tenke litt annerledes i forhold til bruk, og jeg innser nå at det første og ekstremt negative inntrykk jeg hadde var litt forutinntatt basert på at ting var "uvanlig".

Jeg SKAL bruke Windows 8 i minst 2 måneder, og jeg mener man ikke har kompetanse til å avgjøre om man liker det eller ikke før man er komfortabel med operativsystemet. Det er såpass mye nytt i Windows 8 vs Windows 7(Enda verre om du fortsatt sitter med XP :hm:), at det "nesten" blir som å gå fra Windows til iOS eller Linux. Det er få som ville likt iOS eller Linux bedre en et komfortabelt og kjent Windows etter bare noen få timer med prøving og testing.

Det skal nevnes at jeg er en av brukerne som nesten har sluttet å bruke start menyen til noe som helst annet en søk. Jeg pinnet alt av vanlig brukte programmer til oppgavelinjen, og resten kjørte jeg via windowsknapp -> skrive 3-4 bokstaver -> trykke enter for å starte. Eneste jeg savner, evt. ikke har funnet enda, er en enkelt tilgjengelig liste over mest brukte programmer som i Windows 7 Startmenyen (der du kan "pinne" programmer eller bare la dem som brukes mest ende opp der automatisk).

Om Windows 8 faktisk er det nye Vista/ME eller om folk lider av "det var bedre før" syndromet kan ikke vites før folk har hatt mulighet til å bruke operativsystemet ihvertfall i noen måneder. Folk som sier de HATER det noen timer etter fullversjonen ble lagt på TechNet, har ikke gitt det en sjangse. De startet opp med forutinntatte holdninger, og derfor kastet operativsystemt når de møtte på første uvante ting.

Siden jeg ofte bruker TV'en koblet til PC som mediasenter, så er faktisk Metro ekstremt praktisk. Hele den delen av WIndows 8 er laget for å styres med touch, noe som gjør at å styre den med bare mus fungerer ypperlig. Pek-klikk-swipe med musen for å imitere vanlig touch interface, samt "pinchzoom" med mushjulet.

For å avslutte tror jeg problemet i all hovedsak ligger i at ting er uvanlig, og folk må endre vaner som de har innarbeidet over mange år. Det samme skjedde når Microsoft oppgraderte startmenyen i overgangen til Vista, og videre forbedret til den Windows 7. Selv om Windows 7 menyen uten tvil er mere funkjsonsrik og oversiktlig en Windows XP menyen, var det mange som hatet den fordi den var annerledes og de måtte endre bruksmønster.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker også windowsknappen for søk osv men synes så mye mangler i win 8.

Er av og til innom device manger, msconfig osv, disse er det bare å trykke windowsknappen, å så skrive det.

Men i windows 8 kommer de ikke opp.

Vet du om noe lettvint måte å få tilgang til disse f.eks?

Lenke til kommentar

Føler du at windows 8 egentlig er mer effektivt? Fint å endelig lese fra noen som vurderer windows 8 uten "hating"!

Det kan jeg ikke svare på før jeg er like komfortabel i Windows 8 som i Windows 7. Så spør igjen om noen måneder :)

Lenke til kommentar

Er av og til innom device manger, msconfig osv, disse er det bare å trykke windowsknappen, å så skrive det.

Hvis du står i desktop applikasjonen, så drar musen til hjørnet der start menyen var før (nå en skjult metro "startknapp"), og så høyreklikker så kommer det opp en slags admin meny. Denne gir tilgang til blant annet Device Manager, Event Viewer, Computer Management, Command Prompt(Kjørt som Admin), Run og Task Manager.

Lenke til kommentar

Fint innlegg. Skal forsøke Windows 8 selv på jobb for morro skyld. Det aller meste av programvare jeg bruker kan kjøres igjennom Citrix så jeg tror ikke jeg kommer til å ha de helt store problemene.

Siden jeg ofte bruker TV'en koblet til PC som mediasenter, så er faktisk Metro ekstremt praktisk. Hele den delen av WIndows 8 er laget for å styres med touch, noe som gjør at å styre den med bare mus fungerer ypperlig. Pek-klikk-swipe med musen for å imitere vanlig touch interface, samt "pinchzoom" med mushjulet.

Tror du OSet hadde passet fint tilkoblet med f.eks kinect på TVen?

Lenke til kommentar

Fint innlegg. Skal forsøke Windows 8 selv på jobb for morro skyld. Det aller meste av programvare jeg bruker kan kjøres igjennom Citrix så jeg tror ikke jeg kommer til å ha de helt store problemene.

Tror du OSet hadde passet fint tilkoblet med f.eks kinect på TVen?

Det har jeg ingen formening om da jeg ikke har noe erfaring med Kinect i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å finne lite brukte programmer uten bruk av tastaturet?

Gå inn i Metro, høyreklikk på en ubrukt plass, klikk "all apps" nede i høyre hjørne. Du kan også gå til "charms" på høyre side av skjermen, og klikke search. Da får du også opp "all apps" vinduet, med sortering/søkefunskjon som kan bruker om ønskelig.

Lenke til kommentar

For de som vil ha start knappen tilbake finnes det et lite men utrolig kjekt program: Classic Shell v3.5.1, da blir resultatet slik:

win8start5big.jpg

Ellers ser Windows 8 til å fungere helt greit på pcen min. Litt kjedelig uten skjermdriver, men den kommer. Jeg er fult klar over at Windows 8 IKKE er lansert til massene enda, kun til utviklere og testere. Så å forvente at alt skal være klart første dagen er for mye å be om.

Oppstarten av pen går merkbart fortere, og det med dualboot og en oppstartsskjerm der jeg kan velge mellom Windows 8 og Windows 7. Men trykker jeg selv, så går oppstarten mye raskere.

Litt irriterende at du ikke kan installere Windows 8 (core) eller Windows 8 Pro uten å måtte ha produktnøkkel (det har jeg jo, men bruker jo en aktivering per gang jeg installerer).

Så endte opp med Enterprise på pcen min. Savner Media Center, og per dags dato ser det ikke ut som om det er noen mulighet til å få det tilbake uten å betale for det.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Artig at det er flere som kommer med slike inntrykk og tester av windows 8.

Har selv testet win 8 i ca 2 uker nå men det er mye uvant å noe er mer tungvint en andre ting.

Nå som start er borte så er det mere knotete og søke etter ting men dette kan ordnes med å innstalere Classic Shell ?

Det andre er at den maser om aktivering om man ikke har aktivert windows og dermed hopper den rett ut i metro der en blir bedt om og aktivere uansett om en driver på og ser på nett eller andre ting (irriterende)

Men noe av det positive er at den orginalt har bedre/ flere drivere en win 7.

Endret av ShyFx
Lenke til kommentar

Testet en versjon for en god stund siden, å det var egentlig Windows 7 med metro..

Er det slik fortsatt? eller er det noe annet enn metro som er nytt?

De har utbedret en del i Windows 8, streamlinet og gjort en del ting bedre. For exempel task manager er MYE bedre, samt filkopiering. Ellers er det Windows 7 med Metro start meny.

Etter jeg installerte Classic Shell, og la til et skin som fikk start menyen til å se ut nesten nøyaktig som den i Windows 7. (Er en av dem som foretrekker start menyen i Vista/7 istedenfor den i XP:). Etter jeg installerte dette går PC'en aldri ut av desktop mode om jeg ikke absolutt vil.

Endret av AndersKarlsen
Lenke til kommentar

Har testet windows 8 i 2 dager, fant både positive og negative ting. Som til nettbrett ol så er den helt sikker perfekt - men til PC bruk så har de skjult altfor mye, for mye knoting. Så Windows 7 blir nok mitt foretrukkne OS en stund til :)

Snabelen

EDIT: Server 2012 og Hyper-V versjonen som er der er virkelig en oppgradering. Den blir værende installert på Serveren i uoverskulig fremtid :wee:

Endret av Snabel
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vil en erfaren ios-bruker ha ett fortrinn ved tilvenningen til w8 - kontra en erfaren windows-bruker?

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis du står i desktop applikasjonen, så drar musen til hjørnet der start menyen var før (nå en skjult metro "startknapp"), og så høyreklikker så kommer det opp en slags admin meny. Denne gir tilgang til blant annet Device Manager, Event Viewer, Computer Management, Command Prompt(Kjørt som Admin), Run og Task Manager.

Denne menyen kommer også frem med Win + X!

Jeg har prøvd Developer, Consumer, Release, men det var først med RTM at jeg virkelig gikk inn for å bruke Windows 8 daglig. Jeg har en selvbygd desktop-maskin og installasjonen gikk enda raskere enn Windows 7 (fra minnepenn). Når jeg får kjøpt lisens i oktober, skal jeg installere W8Pro på SSD-en. Per nå kjører W8 på en 40GB partisjon på en par år gammel harddisk. Men jeg syns hastighet/respons allikevel er godkjent. Bruker hvilemodus (sleep) uansett og da er maskina klar på et blunk.

Jeg har installert Skip Metro som fjerner aktive hjørner og booter rett til desktop. Dette funker best for meg som "bor" i Google Chrome. Jeg lager snarvei til de tjenestene jeg er innom flere ganger om dagen og har derfor egne ikoner på oppgavelinjen for Gmail, Google Kalender, Google Leser, Facebook, osv.

Selv om jeg liker ny teknologi er jeg (som de aller fleste) et rutinemenneske, så det tok noe tid å venne seg til nye måter å jobbe på. Etter en måneds bruk syns jeg skrivebordet (desktopen) i W8 er det beste hittil og ser på Metro som "det nye Start-meny søket".

Det virker som Microsoft endelig klarer å gjennomføre en helhetlig brukeropplevelse med samme utseende (Metro) på tvers av sine produkter: Windows 8, Windows Phone 8, Xbox og sine tjenester på nettet (Outlook.com, SkyDrive, etc.).

EDIT: Jeg installerte med kun én disk tilkoblet (den som W8 skulle ligge på). Jeg trippelbooter W7/W8/ML (hackintosh med OS X 10.8 Mountain Lion), men foretrekker å velge disk via hovedkortets bootmeny (F12 på GigaByte).

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...