Gå til innhold

Hva synes du om å forby omskjæring?


  

53 stemmer

  1. 1. Bør vi forby omskjæring på små barn som ikke kan gi sitt samtykke?

    • Ja, dette er et overgrep.
      49
    • Jeg er mot omskjæring men mener at et forbud kan ha negative konsekvenser.
      3
    • Nei, omskjæring er helt fint.
      1
    • Vet ikke
      0
  2. 2. Ville det vært greit om ateistiske foreldre tatoverte inn en A på deres nyfødte barn?

    • Nei, det ville vært et overgrep.
      53
    • Ja, foreldres religionsfrihet overgår det meste.
      0
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men det er jo snakk om hva Gud gjør, ikke hva foreldre skal gjøre!

Verset speiler datidens syn på oppdragelse. Dette går ganske klart frem om du leser videre:

 

 

7 Hold ut og la dere oppdra, for Gud tar seg av dere som sønner. Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! 8 Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. 9 Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet? 10 For fedrene viste oss til rette bare en kort tid og slik de selv syntes var best. Men han gjør det til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. 11 All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den.
Lenke til kommentar

men det er jo snakk om hva Gud gjør, ikke hva foreldre skal gjøre!

Verset speiler datidens syn på oppdragelse. Dette går ganske klart frem om du leser videre:

 

 

7 Hold ut og la dere oppdra, for Gud tar seg av dere som sønner. Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! 8 Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. 9 Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet? 10 For fedrene viste oss til rette bare en kort tid og slik de selv syntes var best. Men han gjør det til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. 11 All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den.

Her står det ingenting om å slå barna sine, men om å vise til rette! Hvis han hadde ment "å slå", hadde han skrevet det. Det kommer ikke klart fram at dette handler om vold mot sine barn!
Lenke til kommentar

Jeg synes godt at folk kan omskjære seg selv, eller få andre til å gjøre det for dem, og gjerne kutte av en fingertupp eller tå mens de er i gang, om de er voksne nok til å være klar over hva det er de gjør eller sier seg enige i.

 

Men om ingen ber deg gjøre det for dem, og det ikke er et kritisk behov, så er jeg for 100% forbud.

 

Og om det så finnes en gud som krever slike overgrep, så er ikke det en gud som er verdig at vi retter oss etter.

Lenke til kommentar

men det er jo snakk om hva Gud gjør, ikke hva foreldre skal gjøre!

Verset speiler datidens syn på oppdragelse. Dette går ganske klart frem om du leser videre:

 

 

7 Hold ut og la dere oppdra, for Gud tar seg av dere som sønner. Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! 8 Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. 9 Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet? 10 For fedrene viste oss til rette bare en kort tid og slik de selv syntes var best. Men han gjør det til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. 11 All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den.

Her står det ingenting om å slå barna sine, men om å vise til rette! Hvis han hadde ment "å slå", hadde han skrevet det. Det kommer ikke klart fram at dette handler om vold mot sine barn!

 

Nei. Ordet som blir brukt for "straffer" er mastigoo. Det er det samme ordet som blir brukt når de pisker Jesus:

 

2311402535_53369c5c90_o.jpg

 

Her kan du se hvordan de aktuelle bibelstedene er oversatt til norsk:

 

Matteus 10,17 Ta dere i vare for menneskene! For de skal utlevere dere til domstolene og piske dere i synagogene sine.

Matteus 30,19 og overgi ham til hedningene, og han skal bli hånt og pisket og korsfestet. Og den tredje dagen skal han reises opp.»

Matteus 23,34 Derfor sender jeg profeter og vismenn og skriftlærde til dere. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, andre skal dere piske i synagogene deres og forfølge fra by til by.

Markus 10,34 og de skal håne ham og spytte på ham, piske ham og slå ham i hjel. Og tre dager etter skal han stå opp.»

Lukas 18,33 og de skal piske ham og slå ham i hjel. Og den tredje dagen skal han stå opp.»

Johannes 19,1 Pilatus grep nå Jesus og lot ham bli pisket.

Hebreerne 12,6 For den Herren elsker, viser han til rette, og han straffer hver sønn han tar seg av.

 

Straffer i seg selv bringer uansett tankene hen på fysisk avstraffelse. Det er et bedre valg i 2011-oversettelsen enn i 1978/85 der det står "refser". Det er så menn ikke refs det er snakk om.

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

men det er jo snakk om hva Gud gjør, ikke hva foreldre skal gjøre!

Verset speiler datidens syn på oppdragelse. Dette går ganske klart frem om du leser videre:

 

 

7 Hold ut og la dere oppdra, for Gud tar seg av dere som sønner. Ja, la meg få se den sønn som faren ikke viser til rette! 8 Hvis dere ikke blir vist til rette som alle andre, er dere ikke sønner, men uekte barn. 9 Vi har hatt våre jordiske fedre som oppdro oss, og vi hadde respekt for dem. Har vi ikke mye større grunn til å bøye oss under åndenes Far, så vi kan vinne livet? 10 For fedrene viste oss til rette bare en kort tid og slik de selv syntes var best. Men han gjør det til vårt beste, for at vi skal få del i hans hellighet. 11 All irettesettelse synes nok å være mer til sorg enn til glede mens den står på. Men siden gir den tilbake fred og rettferd som frukt hos dem som er blitt oppøvd ved den.

Her står det ingenting om å slå barna sine, men om å vise til rette! Hvis han hadde ment "å slå", hadde han skrevet det. Det kommer ikke klart fram at dette handler om vold mot sine barn!

 

Nei. Ordet som blir brukt for "straffer" er mastigoo. Det er det samme ordet som blir brukt når de pisker Jesus:

 

2311402535_53369c5c90_o.jpg

 

Her kan du se hvordan de aktuelle bibelstedene er oversatt til norsk:

 

Matteus 10,17 Ta dere i vare for menneskene! For de skal utlevere dere til domstolene og piske dere i synagogene sine.

Matteus 30,19 og overgi ham til hedningene, og han skal bli hånt og pisket og korsfestet. Og den tredje dagen skal han reises opp.»

Matteus 23,34 Derfor sender jeg profeter og vismenn og skriftlærde til dere. Noen av dem skal dere drepe og korsfeste, andre skal dere piske i synagogene deres og forfølge fra by til by.

Markus 10,34 og de skal håne ham og spytte på ham, piske ham og slå ham i hjel. Og tre dager etter skal han stå opp.»

Lukas 18,33 og de skal piske ham og slå ham i hjel. Og den tredje dagen skal han stå opp.»

Johannes 19,1 Pilatus grep nå Jesus og lot ham bli pisket.

Hebreerne 12,6 For den Herren elsker, viser han til rette, og han straffer hver sønn han tar seg av.

 

Straffer i seg selv bringer uansett tankene hen på fysisk avstraffelse. Det er et bedre valg i 2011-oversettelsen enn i 1978/85 der det står "refser". Det er så menn ikke refs det er snakk om.

I oversettelsen fra 1930 bruker de faktisk ordet hudstryke, interessant:
for den Herren elsker, den tukter han, og han hudstryker hver sønn som han tar sig av. Det er for tuktens skyld at I tåler lidelser; Gud gjør med eder som med sønner. For hvem er den sønn som hans far ikke tukter?

Likevel står det ikke noen direkte oppfordring til å slå barna sine? Jeg nekter ikke for at det var vanlig på den tid, men ser det ikke som noe Gud sier at mennesker skal gjøre...

Lenke til kommentar

Likevel står det ikke noen direkte oppfordring til å slå barna sine? Jeg nekter ikke for at det var vanlig på den tid, men ser det ikke som noe Gud sier at mennesker skal gjøre...

Dette er selvsagt ikke et innlegg i en barneoppdragelsesdebatt. Men versene tar utgangspunkt i at det er vanlig og riktig at foreldre slår barna.

 

Men et annet vers som også gjør nytten er:

 

Salomos ordspråk 13,24 Den som sparer på riset, hater sin sønn,

den som elsker ham, tukter ham tidlig.

 

Argumentasjonen under vil også passe for omskjæring:

 

The Council of Europe's Commissioner for Human Rights argues that

 

Vocal opposition to banning all corporal punishment comes in some countries from minority religious groups, quoting texts which, they believe, give them a right or even a duty to discipline their children with violence. While freedom of religious belief should be respected, such beliefs cannot justify practices which breach the rights of others, including children’s rights to respect for their physical integrity and human dignity.[81]

http://en.wikipedia.org/wiki/Corporal_punishment_in_the_home#cite_ref-Europe_80-0

Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Likevel står det ikke noen direkte oppfordring til å slå barna sine? Jeg nekter ikke for at det var vanlig på den tid, men ser det ikke som noe Gud sier at mennesker skal gjøre...

Dette er selvsagt ikke et innlegg i en barneoppdragelsesdebatt. Men versene tar utgangspunkt i at det er vanlig og riktig at foreldre slår barna.

 

Men et annet vers som også gjør nytten er:

 

Salomos ordspråk 13,24 Den som sparer på riset, hater sin sønn,

den som elsker ham, tukter ham tidlig.

 

Argumentasjonen under vil også passe for omskjæring:

 

The Council of Europe's Commissioner for Human Rights argues that

 

Vocal opposition to banning all corporal punishment comes in some countries from minority religious groups, quoting texts which, they believe, give them a right or even a duty to discipline their children with violence. While freedom of religious belief should be respected, such beliefs cannot justify practices which breach the rights of others, including children’s rights to respect for their physical integrity and human dignity.[81]

http://en.wikipedia....ref-Europe_80-0

Jeg forstår. Men dette med å slå barna sine er jo ikke en like stor del av "religionen" som omskjæring er, men neida... ser poenget ditt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...