Gå til innhold

Hva synes du om å forby omskjæring?

53 stemmer

1. 1. Bør vi forby omskjæring på små barn som ikke kan gi sitt samtykke?

• Ja, dette er et overgrep.
      49
    • Jeg er mot omskjæring men mener at et forbud kan ha negative konsekvenser.
      3
    • Nei, omskjæring er helt fint.
      1
    • Vet ikke
      0
  2. 2. Ville det vært greit om ateistiske foreldre tatoverte inn en A på deres nyfødte barn?

• Nei, det ville vært et overgrep.
      53
    • Ja, foreldres religionsfrihet overgår det meste.
      0
    • Vet ikke
      0

Anbefalte innlegg

Det pågår jo en viss debatt om omskjæring av gutter for tiden. Skal vi forby det eller ikke?

Jeg er litt usikker, men jeg heller mot forbud.

Men dette strider mot religionsfriheten.

Folk skal ha rett til å tro det de vil, men ikke til å skjære sin tro inn i en annen person som ikke gir sitt samtykke. Videre har vi allerede forbudt å slå barn, men også dette går i så fall på bekostning av religionsfriheten, se f.eks.:

Hebreerne 12:5 Har dere glemt den formaningen som taler til dere som til barn: Min sønn, forakt det ikke når Herren irettesetter, mist ikke motet når han refser deg. 6 For Herren irettesetter den han elsker, og straffer hver sønn han tar seg av.

I enkelte kristne miljøer tviholder man på dette, men det er altså forbudt. Og det med rette.

Et forbud vil bare tvinge folk til å gjøre det skjult.

Vel, vi har forbudt omskjæring av jenter, men også her kan man innvende at det kan skje i det skjulte likevel. Ingen sier at det ville vært bedre at de fikk gjøre dette på sykehus. Man må ikke tro at man løser problemet med et enkelt forbud, men ett sted må man starte.

Det vil være umulig å håndheve.

Nei, da jeg gikk på barneskolen kom det en lege for å sjekke ballene til alle guttene så en sjekk er mulig å gjøre med risikogrupper. Det er også bedre at alle vet at det vil komme en slik sjekk. Hvis det ikke er en slik sjekk, så må vi basere oss på angiveri og det er ikke noe særlig. Det kan føre til at folk unngår å dra til legen fordi de er redde for at legen skal varsle.

Det hjelper mot HIV

Muligens det dårligste argumentet.

The results showed that circumcision reduced vaginal-to-penile transmission of HIV by 60%, 53%, and 51%, respectively. A meta-analysis of the African randomised controlled trials found that the risk in circumcised males was 0.44 times that in uncircumcised males, and reported that 72 circumcisions would need to be performed to prevent one HIV infection.

http://en.wikipedia.org/wiki/Circumcision_and_HIV

La oss for enkelhetsskyld si at omskjæring hjelper i halvparten av tilfellene. Det vil si at hvis fire omskjærte har sex med hivsmittede så vil to av dem likevel bli smittet. Hvis derimot alle fire bruker kondom, så er alt vel. Hvis folk altså tror at omskjæring fikser alt, så risikerer vi mange flere smittede enn om folk bruker kondom i stedet for.

En annen ting er at omskjæring hjelper ikke mot andre uønskede følger av samleie.

Omskjæring har en eller annen god egenskap

OK, men det kan gutten ta stilling til når han blir 18. Vi tar f.eks. ikke blindtarmen på små barn selv om det kan bli nødvendig å gjøre det senere.

Noen bra artikler om fenomenet

Circumcision for Non-Medical Reasons Is Wrong

A Commentary By Dr. Maximilian Stehr

http://www.spiegel.de/international/germany/commentary-circumcision-without-medical-justification-is-wrong-a-846395.html

How could I inflict the pain of circumcision on my son?

As the debate rages over the religious practice of circumcision, Jake Wallis Simons describes his dilemma

http://www.telegraph.co.uk/health/children_shealth/9415389/How-could-Iinflict-the-pain-of-circumcision-on-my-son.html

The Religion Exemption

http://www.lrb.co.uk/blog/2012/07/19/glen-newey/the-religion-exemption/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk mer for opplysning enn forbud, men når religion er innblandet, som baserer seg på blind nødeløs tro, så er det vel ikke annet enn forbud av faanskapet som hjelper... Ikke en gang de fleste kristne er i mot denne lemlestelsen av unger som jøder og muslimer driver med, de tror faktisk at eventyr diktatoren deres ØNSKER å skade unger for livet...

Så ja, jeg er for forbud... Når annet overhodet ikke hjelper og de, jøder og muslimer, er villige til å kjønnslemleste sine barn på grunnlag av ubegrunnede påstander i en gammel bok skrevet av ignorante jernaldermenn så må faktisk noen stå på disse ungenes parti også. Kanskje det får øynene deres opp for realitetene og det horrible de bedriver med på sine egne stakkars unger...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Er selv omskjært, og skjønner ikke alt dette oppstyret med bare litt hud? Samma faen om babyer griner litt.

Jeg valgte å omskjære meg, trengte det ikke, men gud hvor deilig det er å være omskjært! Lukter ikke dritt , lett å rengjøre osv.

Lenke til kommentar

Er selv omskjært, og skjønner ikke alt dette oppstyret med bare litt hud? Samma faen om babyer griner litt.

Jeg valgte å omskjære meg, trengte det ikke, men gud hvor deilig det er å være omskjært! Lukter ikke dritt , lett å rengjøre osv.

Jeg er ikke omskjært, pikken lukter ikke vondt og den er lett å rengjøre. Du har hørt om såpe(mild, for intim vask)? du vet at forhuden kan trekkes tilbake, right?

Jeg kunne aldri tenke meg å være omskjært, bare det å måtte bruke lotion e.l. for å ta seg en ronk. Med forhud kan jeg lett ta meg en ronk anytime, anywhere. Forhuden er også der for en grunn, beskytte nervene på penishodet, og dermed bevare følsomheten.

Å foreta omskjæringer på spedbarn er overgrep, og bør forbys. Hvis voksne menn vil omskjære seg, værsågod, så lenge de betaler for det selv.

Endret av Uderzo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Er selv omskjært, og skjønner ikke alt dette oppstyret med bare litt hud? Samma faen om babyer griner litt. Jeg valgte å omskjære meg, trengte det ikke, men gud hvor deilig det er å være omskjært! Lukter ikke dritt , lett å rengjøre osv.
Så fint for deg. Har heller aldri opplevd å lukte dritt (annet enn etter å ha hatt analsex, som jo har helt normale forklaringer...), jeg har heller ingen problem med rengjøringen og har fremdeles førigheten i behold for å ha det godt under et samleie uten at hodet tørker inn som en skrukkete potet. Bare for å dra samme anekdoter tilbake igjen... :)

Hvorfor valgte du å kappe av deg forhuden i voksen alder? Er du religiøs og tror guden din liker deg bedre kjønns lemlestet? Og hvorfor har du ingen medlidenhet over nyfødte som får den samme behandlingen før de selv kan bestemme om de vil underlegge seg denne kjønns lemlestelsen? Ville du ha syntes det samme om noen foreldre krevde at de kappet av dem lille tærne også eller har du kun noe godt å si om kjønns lemlestelsen jøder og muslimer bedriver?

Medisinske grunner? Ja så klart. Religiøse grunner? Tull og tøys...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

At slike voldshandlinger lovlig kan utføres mot små barn i vår tid synes jeg er intet mindre enn 100% forkastelig på alle måter.

Jeg blir også veldig skeptisk når jeg hører voksne folk som kommer med argumenter som hygiene!! De fleste har da vel tilgang på vann og såpe i disse dager? Eller har jeg gått glipp av noe her?

Når vi først snakker om hygiene: Hva med svart skitt under neglene som spesielt barn er utsatt for. Burde vi ikke egentlig ha trukket ut neglene på små babyer så de slipper dette hygieneproblemet? Negler har jo ingen praktisk verdi lenger i dagens samfunn.

Lenke til kommentar

Jeg er helt for et forbud. Ja, vi har religionsfrihet her i landet, men man kan ikke underbygge overgrep med religion mener nå jeg. Da er det andre prinsipper som er mer grunnleggende som overstyrer prinsippet om religionsfrihet (mener jeg).

-Deluze

Lenke til kommentar
Religionsfrihet betyr ikke frihet til å skade andre. Det betyr rett til å TRO på det du vil, ikke GJØRE det du vil.

Det er skammelig og skremmende at så mange forveksler og prøver å vri religionsfrihet til at det har noe med å kunne gjøre hva man vil.

Lenke til kommentar

Det at vi har politikere som faktisk mener at skattebetalerne skal betale for ovegrep på barn synes jeg er ganske så søkt egentlig,for sist jeg sjekket så er faktisk det å skjære bort friske organer på barn ett overgrep.

Ikke bare er det ett overgrep,men en ren voldshandling så lenge det ikke er medisinsk nødvendig(meget sjelden i den alderen).

Helt utrolig at man med begrunnelse i religion og tradisjon får lovt til å gjøre noe sånt.

Lenke til kommentar

er enig i forbud. uansett om man er religiøs må det da være mulig å innse at vi lever i en moderne verden hvor folk flest faktisk vasker seg(omskjæring kom av at de var mye sykdommer fordi de levde i en ørken og ikke hadde vann og viten nok til å holde seg ren, og det er faktisk logisk. men at man skal gjøre det i dag fordi man har gjort det før er like idiotisk som at vi skulle slå hverandre med klubber i krangler fordi man løste dem slik før...)

Lenke til kommentar

Folk skal ha rett til å tro det de vil, men ikke til å skjære sin tro inn i en annen person som ikke gir sitt samtykke. Videre har vi allerede forbudt å slå barn, men også dette går i så fall på bekostning av religionsfriheten, se f.eks.:

Hebreerne 12:5 Har dere glemt den formaningen som taler til dere som til barn: Min sønn, forakt det ikke når Herren irettesetter, mist ikke motet når han refser deg. 6 For Herren irettesetter den han elsker, og straffer hver sønn han tar seg av.

I enkelte kristne miljøer tviholder man på dette, men det er altså forbudt. Og det med rette.

Hvordan mener du at dette sitatet har noe med at foreldre slår barna sine??

Lenke til kommentar

Hvordan mener du at dette sitatet har noe med at foreldre slår barna sine??

Øh "straffer hver sønn"...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...