henrikrox Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Morn folkens Går 1 semester på uis (petroleum - master) Har et par spørsmål. Har matematiske metoder 1. På NTNU ser at man går helt opp til matte 3 eller 4. Vi har bare til matematiske metoder 2, og det skal jeg allerede ha neste semester. 1. Er det noen grunn til at det er slik? 2. Er det forresten noen som har brukt matlab her? Ser jeg har eksamen i det, samt en rapport på borring etc på felt i nordsjøen. 3. Jeg fikk meg jobb under fadderuka, og måtte jobbe store deler av fadder uka, dette førte til også at jeg mistet 2 forelesninger, nå har det vært veldig basic, med matte (derivasjon, integrasjon) og vektorerer i fysikk. Er vel ikke krise om jeg ikke var på de? Er bare vant med å være på alle forelesninger, så ny opplevelse å ikke være på noen Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) MATLAB er ikke spesielt vanskelig. Hadde det som et av fagene mine i det første semesteret mitt. Gjør et par oppgaver for hvert delemne så skjønner du hvordan det funker. MATLAB er bare noe man bruker for å kunne presentere en stor mengde tall på en fornuftig måte. Jeg kaller det akademisk excel. Ulike universiteter legger tyngden på ulike steder. Det betyr at det sikkert er mange steder som f.eks har mye mer "ren" matteundervisning enn andre. Så lenge du var komfortabel med derivasjon, integrasjon og vektorer på videregående bør det ikke være så veldig problematisk? Endret 17. august 2012 av ahpadt Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Hei! Hvis du sammenligner med NTNU så har de 7.5 studiepoengs matematikkfag. På UIS har du 10 studiepoengsfagene matematiske metoder 1 og 2. Hvis du ser på valgbare emner så ser du faget "Vektoranalyse". Dette er det gamle matematiske metoder 3, men da det tidligere har vært på 5 studiepoeng (og UIS har gått inn for å bare ha 10 studiepoengsfag) så ble pensum og tittel omgjort. Dette er dog et fag du mest sannsynlig må ha for å ta en master og du vil dermed ende opp med 30 studiepoeng i matematikk, slik som på NTNU. Men hvis du lurer på hvorfor du har så mye matematikk og fysikk i starten, så er det fordi at du man skal lage et grunnlag for å klare seg i de andre fagene. Hvis du f.eks går inn på "Termo- og Fluiddynamikk", så ser du: Anbefalte forkunnskaperMAT100 Matematiske metoder 1, MAT210 Reell og kompleks analyse eller MAT200 Matematiske metoder 2, FYS100 Fysikk MATLab blir mye brukt på UIS og det faget du snakker om er et emne som alle bachelor-studentene på Teknisk Naturfaglig må igjennom. Her har du forøvrig en fantastisk flink lærer, så du får nok en god innføring i MATLab! Det er ikke krise om du ikke fikk med deg alle dagene på fadderukene! Det var nok flere enn deg som mistet noen dager (Les: Fyllesyk). De fleste emnene i matematikk 1 vil bli gjennomgått grundig! Lykke til med skoleåret! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå