Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tykk hvit linje over fronttennene(tannkjøttet). Gjør vondt så jeg får tårer i øynene

Neckrick

Anbefalte innlegg

Hei,

For fire uker siden pusset jeg ikke tennene veldig nøye. Jeg merket derfor at det gjorde skikkelig vondt i tannkjøttet i på fronttennene når jeg pusset med tannbørste der. Da snakker jeg om fra begynnelsen av 1.tann til litt over midten av fronttennene(jeg tror ikke den hvite linjene var synlig da). Og det var ikke bare det, det rant kraftig med blod når jeg pusset tennene. Det var sånn at hele tannkremen var full av sterkt farget rød blod. Jeg gruet meg hver dag til å pusse tennene, det gjorde skikkelig vondt. Men jeg visste jeg måtte gjøre det, så jeg gjorde det nøye hveeer eneste dag i de 4 ukene(kanskje med untakk av 3 -4 ganger,..) Fortsatt gjør det like vondt(kanskje mer ?), renner kraftig mye blod, også har det plutselig kommet en tykk hvit linje over tennene(tannkjøttet) der der det gjør vondt. Hvis jeg spiser noe hardt, og det treffer der...gjør det vondt. Drar jeg overleppa oppover gjør det vondt...

Men det er kanskje noe litt positivt også. Nå gjøre det vondt fra midten av frontennene til enden av venstre side. Før så var det litt over midten. Så jeg tror det andre har blitt bedre. Men det er fortsatt MYE igjen -.-

Jeg er 15år og tok av regulering for 4 måneder sida.

Det er sånn at jeg gruueer meg(Gjør heeelt sinnsykt vonddt, får litt tårer i øynene bokstavelig talt) hver eneste dag for å pusse tennene, men jeg klarer å gjøre det allikavel.

Hjelp ?

Endret av Slund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tur til tannlegen er nok det beste. Jeg har erfart at tannkjøttet hardner i løpet av et par dager når jeg bruker tanntråd, du kan kanskje prøve det... Lykke til! :)

Edit: Er det en infeksjon er det ikke direkte "farlig", men du kan få permanente skader i tennene og i tannkjøttet. Best å konsultere tannlege/lege så fort som mulig.

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke nødvendigvis farlig som nevnt over, men hvorfor ikke gå til legen når det gjør vondt?

Har du brukket armen er det nødvendigvis ikke farlig, men pga. smerten går du til legen, makes sense?

Lenke til kommentar

Hei. De andre svar/forslag har sikkert noe for seg også. Men:

1)

Bruker du tanntråd? Det må alle gjøre, og hvis du allerede gjør det fast, hver dag, så er det bra. Hvis du ikke har gjort det, så er det ikke din skyld. Mange pasienter har nemlig ikke blitt informert at de må bruke tanntråd, før tannlegen sier en dag: "Si meg, bruker du ikke tanntråd?" (Og da har det skjedd en glipp, hvor ingen har gitt den informasjonen!)

Hvis man begynner å bruke tanntråd fast, hver dag, når man ikke har gjort det før, så er det viktig å være klar over følgende: "Det vil blø (i begynnelsen), og det vil gjøre vondt. Men fortsett, slik at det blir bedre." (De sa tannlegen til meg for ganske mange år tilbake, da jeg begynte å bruke tanntråd fast.)

2)

Håper du bruker myk tannbørste og ikke hard. For ganske mange år siden (tidlig 70-tallet eller før!) ble det bestemt i fagmiljøet at hard tannbørste ikke har noe for seg. Harde tannbørster kan skade litt av hvert! Du nevnte at du hadde pusset tennene ganske nøye, derfor jeg lurte på dette. En gang for lenge siden brukte jeg en hard tannbørste og trodde jeg var flink på den måten. Men så fikk informasjon om å bruke myk tannbørste isteden.

For øvrig er det sikkert bra å få sjekket problemet ditt hos en tannlege (evt. lege). Vet ikke hva den hvite linjen kan representere. Dette som jeg skrev, var ikke ment som medisinsk/tannlege-råd. En helseprofesjonell kan sikkert fortelle deg mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...