eskarls Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Jeg lurer på hvor effektivt det er med vifter som blåser inn i kabinettet?? Og om det er like viktig å ha en vifte som blåser luft ut av kabinettet?? Noen som har noe å si om dette???? Lenke til kommentar
Bushnell Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 ja det er vikti med vifter som blåser ut av kabinette og.. men les litt retningslinjer med det samme du Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 sleng i 2-10 vifter som blåser ut og du merker stor temperaturforskjell... og vær så snill...ikkje bruk Caps, spesialt ikkje i emnefelt. Min temp øker med 20-30 grader uten de viftene. Den siste vifta eg la til (blåser på GPU fikk CPUen til å synke med 4 grader. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Det som er en fordel er å blåde mer luft inn i kabinettet enn ut. Da blir det overtrykk der inne, og man slipper uønskede partikler som støf (disse kommer jo fortsatt inn med lufta fra vifta hvis man ikke setter på et filter). Les forøvrig mer om vifter på guidene til www.overklokking.no Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 Jeg har en vifte som blåser fra siden mot hovedkortet....+ 2 vifter som blåser bakfra inn i kabinetter. Kan det være lurt å ha to som blåser luft ut forran?? Er bare å snu ei vifte så funkern som utblåser..eller hva? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 i stedet for å ta 10 stk til å blåse ut. sett fler til å blåse inn, slik at du får overtrykk - og noen til å blåse ut, da får du fin utskifting av luft. uten at drit suges inn. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Ta f.eks 2 vifter som blåser inn og 2 som blåser ut så får du gjennomtrekk, bedre enn 4 som blåser inn/ut sammen. Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Ta f.eks 2 vifter som blåser inn og 2 som blåser ut så får du gjennomtrekk, bedre enn 4 som blåser inn/ut sammen. heller tre inn nede forran (kaldest luft nede ved gulvet) og en ut oppe ved siden av psu. Gjennomtrekk og overtrykk. Lenke til kommentar
mr x Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 du bør ha 12 vifter som blåser inn luft(kaldluft)..og di skal sitte i front(ikke bak) og 12 som blåser ut(ut av kabinetet) varmluft bak i kabinettet. hvis du har 3 vifter ville jeg hatt 2 i front og en bak.... Lenke til kommentar
eskarls Skrevet 2. september 2003 Forfatter Del Skrevet 2. september 2003 takk for alle svar...ble klokere nå Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 hehe....10 vifter som blåser ut var litt masse, gjekk litt for i svingene der... er noko eg lurer på ang. dette med vifter. Viftene: 1: 120mm topp blåser ut 2: 80mm Vifte i sidedør blåser inn 3: 80mm CPU vifte blåser ut (fra cpu) 4: 80mm vifte bak som blåser ut (ved CPU vifta) 5: 80mm vifte som blåser på PCIAGP kortslot 6: 80mm Vifte i toppen av Enermax PSU som sikkert ikkje gjere store nytten og så har eg ei extra vifte som eg skal putte ein plass. Spm mitt er: Har det noken effekt å hengesettefeste vifta inni kabinettet uten at den blåser utinn av kabinettet? Dvs den suger lufta fra kab til kab. Den som blåser på PCIAGP tar luft fra innsiden av kab. og CPU temp sank med 4 grader da. Eg kan sette den nede framme, men det er ikkje mykje å hente derifra trur eg. Skuhawk kabinett og det er rimelig liten effekt i vifteplassen framme trur eg. Er det bedre å sette den framme eller feste den mellom cpu og agp? Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 du får det ikke kaldere enn ved å hurtig flytte varm luft ut av kabinettet. Beste måten å gjøre dette på er å få bra gjennomstrømning fra bunn til topp. Dytter du masse luft inn nede så vil denne måtte slippe ut et sted. Ved å gi den en minste motstands vei ut oppe så vil luftstømmen stort sett bevege seg gjennom hele kabinettet av seg selv. Det vil ikke hjelpe deg stort å dytte lufta ekstra fort opp hvis viftene oppe ikke klarer å få lufta ut. Jeg ville vel personlig velge å blåse kald luft inn ved cpu, og la cpu-vifta blåse ned på cpu. Dette kombinert med en god luftstrøm fra bunn til topp bedre forhold enn litt luft inn her og litt luft ut der om hverandre. Lenke til kommentar
hn66 Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Dere blander kortene litt her. Det mest effektive er å ha alle viftene på den samme siden. Hvis man har en vifte bak til å blåse ut oprinnelig og setter inn en ny vifte til å blåse inn foran, så øker luftgjennomstrømningen bare 30%. Det ville således være mest fornuftig å sette begge viftene til å blåse ut bak. Grunnen til at mange likevel foretrekker å ha en vifte til å blåse inn foran kan være: - Det er ikke plass til flere vifter bak - Det er montert støvfilter i viften foran - Man ønsker lokal "storm" rett på harddiskene/grafikkort En ideell PC med vifter kan ha dem slik: - En 120mm vifte i strømforsyningen ala [usl=http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?rd=FSP30060PN&toc=5025]Fortron/Source[/url] - En 120mm eller 92mm vifte med tunnel over CPU kjøleren som blåser varme ut bak ala Dell PCer - Luftinntak foran ved harddisker og i bunnen av kabinettet Lenke til kommentar
enden Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 ville aldri gått for undertrykk Lenke til kommentar
EC Skrevet 2. september 2003 Del Skrevet 2. september 2003 Feil bruk av emnefelt og feilpostet. Passer bedre i en av kategoriene på overklokking. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg