mastiempo Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 hva forskjellen på FAT og NTFS? hva er best å bruke? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Det spørs hva man skal gjøre... Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 FAT (Altså FAT16) støtter ikke partisjoner over 2 GB. FAT32 støtter ikke partisjoner over 32 GB (normalt) NTFS - Sikkerhet på filnivå. Filene blir delt opp i mindre biter. Skal altså bli mindre "sløsing" med diskplass. Bruker NTFS selv. Til både spill og programmer. Merker ikke noen ytelses-forskjell. Hvis du skal ha pc'n i nettverk vil jeg anbefale deg å bruke NTFS. Hvis ikke FAT32. Lenke til kommentar
triklo Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Hvordan konverterer man fra NTFS til Fat 32? Kjører både XP og ME, og NTFS funker jo ikke i ME. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Eller enda bedre Partition Magic 6 (som ikke funker i XP)... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Flyttes til cd/hd/lagring.. Lenke til kommentar
triklo Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Med Partition magic, kan jeg da konvertere helt uten å tape data? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Ja, men uansett tar du vel backup? Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Trodde ikke det gikk å konvertere fra NTSF til FAT 32. Tar jeg feil? mener jeg leste dette en eller annen plass. Det går greit andre veien. Tror jeg leste dette i innstalasjonen av XP. Lenke til kommentar
ksaetnan Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Man skal vel uansett være forsiktig med å kjøre NTFS hvis man har både XP og ME på samme maskin. Erfaringer tilsier at det ikke er alle som har helt klart for seg hvilke operativsystem filer som ligger på hvilken partition. Uansett, det er ikke nødvendig med Partition Magic eller annet for å konvertere fra FAT/FAT32 til NTFS. Denne funksjonaliteten ligger allerede der fra før i NT/2000/XP. Her er et utdrag fra syntax'en til convert.exe Converts FAT volumes to NTFS. CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X] volume Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name. /FS:NTFS Specifies that the volume is to be converted to NTFS. /V Specifies that Convert should be run in verbose mode. /CvtArea:filename Specifies a contiguous file in the root directory to be the place holder for NTFS system files. /NoSecurity Specifies the converted files and directories security settings to be accessible by everyone. /X Forces the volume to dismount first if necessary. All opened handles to the volume would then be invalid. Så kort sagt, start opp i XP og bruk convert Ketil! [ Denne Melding var redigert av: ksaetnan på 2002-02-12 17:35 ] Lenke til kommentar
BBC Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-12 17:15, Dataante skrev:Trodde ikke det gikk å konvertere fra NTSF til FAT 32.Tar jeg feil? mener jeg leste dette en eller annen plass.Det går greit andre veien.Tror jeg leste dette i innstalasjonen av XP. Med Partition Magic 7 er det mulig. Alt som trengs er å søke gjennom forumet, så hadde du hatt sikkert ett dusin svar. Lenke til kommentar
TNP (=Z8N) Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 NTFS kan lese av en Fat32 stasjon, men ikke andre veien... fat32 SKAL støtte opp til 2048 GB store harddisk partisjon(ikke nekt, det står i lære boka mi fra IKT-driftsfag) NTFS skal ha raskere tilgangstid og søke tid på disken... Egentlig skulle alle MS OS ha NTFS... DET syns ijaffal æ _________________ tnp.cjb.net <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: TNP (=Z8N) på 2002-02-12 18:10 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: TNP (=Z8N) på 2002-02-12 18:11 ] Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 12. februar 2002 Del Skrevet 12. februar 2002 Quote: On 2002-02-12 18:10, TNP (=Z8N) skrev:NTFS kan lese av en Fat32 stasjon, men ikke andre veien... fat32 SKAL støtte opp til 2048 GB store harddisk partisjon(ikke nekt, det står i lære boka mi fra IKT-driftsfag)NTFS skal ha raskere tilgangstid og søke tid på disken... Egentlig skulle alle MS OS ha NTFS... DET syns ijaffal æ Hva det står i læreboka di driter jeg i :smile: Har selv opplevd å få feilmelding når jeg har hatt partisjon på 33GB og ville ha Fat32 på'n. Lenke til kommentar
klarsen91 Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Kjører FAT32 på 60GB harddisk uten problemer! Har til og med satt cluster-størrelsen ned til 8kB for å ikke få for mye waste... (tror forresten det kun er format.com til WinME som støtter dette, og ikke Win98) Lenke til kommentar
Slk Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 "JarleW FAT32 støtter ikke partisjoner over 32 GB (normalt)" rart fdisk formaterer 80 gb i FAT32 uten prob da ? Lenke til kommentar
brickhead Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Quote: On 2002-02-14 23:28, Slk skrev:"JarleW FAT32 støtter ikke partisjoner over 32 GB (normalt)"rart fdisk formaterer 80 gb i FAT32 uten prob da ? "32" i FAT32 har intet med 32 GB å gjøre. Det er ordbredden i filallokeringstabellen som er 32 bits (mot 16 bits i den originale FAT, senere kalt FAT16). Følgelig kunne man teoretisk hatt 4294967296 clusters på en FAT32-partisjon, men det går bort noe adresseplass til andre ting, og det reduserer max antall clusters til... var det halvparten? I så fall vil 4 kB clusters kunne brukes opp til 8 GB, 8 kB -> 16 GB, 16 kB -> 32 GB, 32 kB -> 64 GB, og 64 kB (som jeg ikke er sikker på at Win98 støtter) opp til 128 GB. Dog vil jo store clusters medføre mye slack (bortkastet plass), særlig ved mange små filer, så jeg vil normalt ikke anbefale enorme FAT32-partisjoner. Med NTFS og WinNT4 var det en snever begrensning i størrelsen på systempartisjonen under installasjonen, max 4 GB. Dette kunne endres etterpå, men da ble det litt mere jobb å bygge opp igjen etter evt. krasj. I Win2000 var dette borte, dvs. installasjonsprogrammet kunne fortsatt ikke lage større NTFS-systempartisjon enn 4GB, men omgikk det elegant ved å lage en FAT-partisjon og konvertere den til NTFS etterpå. Når det gjelder clusterstørrelsen i NTFS har jeg inntrykk av at filsystemet ikke har noen absolutt grense (som vi kommer til å nå denne måneden ihvertfall) for antall clusters. Dette betyr at man kan bruke samme clusterstørrelse uansett hvor stor partisjonen er, det går bare bort tilsvarende mere plass til selve filallokeringstabellen, og på meg virker det som dette er default i WinXP (sikkert Win2000 også). Jeg fikk i alle fall selv 4 kB clusters som default på en ny NTFS-partisjon på ca. 120 GB - og det er den jeg bruker som systempartisjon på en av boksene mine. En annen av fordelene med NTFS er samtidig en av ulempene, nemlig rettigheter m.m. på filsystemnivå. Fordelene med rettighetsstyring er soleklare, men det skal samtidig brukes ressurser på det. Jeg tipper det er grunnen til at man kan oppleve FAT som litt raskere enn NTFS. Fragmentering og fysisk spredning langs disk-radien påvirker også ytelsen negativt, og selv om NTFS ikke er hyperintelligent mht. fragmentering, er FAT flere hakk verre. Men FAT tillater på den annen side tredjeparts-verktøy å rydde ordentlig, mens NTFS helst vil ha seg frabedt inngripen i MFT (master file table) + en del filer/mapper også utenfor MFT. Alt i alt er mine erfaringer at ytelsesforskjellene er små, så for meg veier NTFS' styring av rettigheter og komprimering pr fil vanligvis tyngre (for ikke å snakke om fraværet av slack-problemer ved store partisjoner). Men ta nu vrøvlet mitt med en liten klype salt, det er svarte natta når jeg skriver dette, og noe av informasjonen er så langt bak i hodet at det sikkert ligger på tape. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Quote: On 2002-02-15 01:36, brickhead skrev:Alt i alt er mine erfaringer at ytelsesforskjellene er små, så for meg veier NTFS' styring av rettigheter og komprimering pr fil vanligvis tyngre (for ikke å snakke om fraværet av slack-problemer ved store partisjoner). Jeg mener at det beste er å ha systempartisjonen i NTFS og å ha det meste av dataene på en FAT32 partisjon. Jeg foretrekker å ha mp3 filene og andre "viktige" data på en FAT32 partisjon. Jeg føler meg rett og slett tryggere med FAT32 enn NTFS. Selv om clusterstørrelsen er 16 eller 32k blir likevel plassutnyttelsen god siden filene er så store. Noen hundre MB fra eller til spiller etter min mening liten rolle med dagens harddisker. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 jarleW: ikke spre slik feilinformasjon! så du gjorde det i en annen post også. jeg ville heller stolt på den læreboken det som ble nevnt. jeg har en 80 GB Fat32 partisjon. tror enkelte spill ikke funker på NTFS. hvertfall NHL2001. når jeg skal lage en ny sesong kommer det melding om at den ikke kan skrive til disken fordi den er full. når jeg formaterte til FAT32 funket det fint. jeg vil egentlig ikke anbefale NTFS så veldig. kanskje hvis du lager en partisjon som kun er OS på, men ellers ikke. det er litt kjipt når hvis du plutselig skal ha win98 eller noe sånt. hadde en gang 2 30 GB harddisker som var NTFS. PM7 klarte ikke å konvertere dem. kom bare feilmeldinger. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 For å klare opp litt: MS la inn en sperre i innstallasjonsprogrammet til Windows 2000 og XP slik at FAT32 partisjoner ikke kunne være større enn 32 GB. Dette fordi MS prøver å bli kvitt FAT32 og rett og slett fordi man ikke taper så mye data i tilfelle en partisjon krasjer (NTFS er derimot veldig stabilt). Man kan selvsagt ha større partisjoner ved å bruke 3 parts programvare ala PM eller lage partisjonen i Windows 98. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå