Gå til innhold

Flytte mailtjenester fra ProISP til egen Exchange

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg skal etter planen få flytta alle mailtjenester fra ProISP over til server i eget hus - og har nå installert Exchange 2010 på virtuell plattform.

Hva er det som må gjøres mtp mailoppsett mot eget domene, outlook-filer, forwarding fra ISP osv? Kjenner jeg trenger en noe generell hjelp da jeg har noe ukjent med Exchange(enda).

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette opp domenet i AD/Exchange selvsagt. - Når du har satt opp exchange så trenger du ikke gjøre noe annet enn å peke MX-pekeren i domenet til din Exchange-server, så er det meste oppe å gå.

Du bør la de gamle kontoene eksistere noen dager slik at cachede pekere rundt om i nettet får mulighet til å oppdatere seg, og mange ISP'er har også mulighet for å kjøre secondary MX som cacher mail dersom den ikke kan leveres til din interne server (strømbrudd, nedetid osv)

Når det er sagt. - Dersom det ikke er spesielle forhold som tilsier at du/dere må ha exchange-serveren internt så ville jeg heller gått for en Exchange-online løsning. Exchange er en enkel og trygg tjeneste å putte i skyen.

Lenke til kommentar

Hei,

Det å sette opp Exchange kan være ganske utfordrerne hvis du aldri har gjort det /sett på noen guider.

"Hva er det som må gjøres mtp mailoppsett mot eget domene"

Tenkte du konfigurasjon av Exchange serveren, eller DNS her? Det aller første du må gjøre er å lage en database, det regner jeg med at du har gjort. Også må du konfigurere accepted domains, og ikke minst send and receive connectors. Har du skaffet deg virus/spam-filter tjeneste? Eller har du planer om å hoste det selv?

"outlook-filer"

Gamle pst filer du tenkte på? Du kan importere dem inn i exchange. Merk at du må ha mailbox import rettigheter for dette. Kjør i så fall dette fra EMS: New-MailboxImportRequest –Mailbox *brukernavn* –FilePath *filstitil.pst.fila*

forwarding fra ISP osv?

Du må sette opp mx record, som beskrevet over her.

Har du ordnet med offentlig IP? Brannmur? Backup (jævlig viktig for å si det rett ut)?! Policier? Rettigheter? databaser? Failover? og hundre andre små ting...

Hvor mange brukere har du? Det å kjøpe seg office 365 er nok ingen dum løsning, og fryktelig mye enklere:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...