Gå til innhold

automatisering og informatikk på hit

CAS-Tech SB

Anbefalte innlegg

hei, jeg er en 20 år gammal gutt som snart er ferdig med læretida.

det som er tingen er at jeg har veldig lyst til å ta høyere utdanning jeg har sett veldig mye på automatisering og informatikk ved hit også videre på master studien som heter systems and controll engeenering.

mine spørsmål er:

hvordan er studien? hva er det den går ut på ?

er systems and controll engeenering det samme som system ingeniør (en link --http://www.studenttorget.no/index.php?show=5979&expand=4631,5192,5979&artikkelid=9321) elr ?

hvordan er jobb markedet ?

er det lett og få jobb ?

takk for alle som svarer hadde vært konge om noen som har erfaring fra denne type utdanning hadde giddi å svart !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må(?) nok ha enten realkompetanse eller påbygg for å ta ingeniør etter fagbrev. Sjekk opp i det, skal ikke være vanskelig å finne ut av det.

Men hvis du klarer å komme deg gjennom påbygg, så skal du fint klare å komme deg gjennom en ingeniørutdanning ala automasjon. Utdanningene varierer veldg fra skole til skole, men jeg kan svare fra Høyskolen i Bergen:

- Du må kunne beherske litt matte og fysikkkunskaper, ellers er det som vanlig forelesninger. Fordelene med høyskolen er at det ikke er for store klasser, så det blir godt og tett miljø i klassene. Du har masse forskjellige fag. Alt fra prosjektledelse til automatiseringsfag. Studiet er vanskelig, men legger du noe innsats i det, så skal det gå bra. :) Veldig relevant utdanning mtp hva man trenger i bedrifter nå, og skolen har godt samarbeid mellom bedrifter.

Automasjon = Control System Engineering.

System kan bety mye.. Mekanisk, software, papirsystem osv.. Men den linken du postet er ikke 100% automasjon. Det virker som det er mer innenfor kommunikasjon og data enn automasjon. Automasjonsutdanningen jeg kjenner til er mer relatert til type elektronikk, robotstyring og noe softwareutvikling til disse systemene. Men det kan variere fra skole til skole.

Mitt tips er å heller lese på nettsidene til Hit. De skal/bør ha en god beskrivelser av studiene, hva de driver med, hva de utvikler, hva de krever etc.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...