Gå til innhold

valg av riktig DVD plate til optak /kopi for DVD optaker

Anbefalte innlegg

jeg ville teste kopierings funksjonene på opptakeren min.

Men da jeg prøvde med en vanlig DVD+R plate så ble det mast om å formatere den

Disse er fra Sony og har hvit overside

jeg hadde også neo svarte plater , kjøp på Rema100 for noen år siden de så ut til fungere .

problemet er at det bare fungere ( blir godtatt) i normal hastighet

16x er vel normal hastighet i denne sammenhengen ?

Er man nød til bruke dem med svart overside ?

Har dere noen gode råd her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke sagt hvilken opptaker du har, eller hva du gjør når du "kopierer", eller hva du kopierer.

Du har ikke sagt hva slags type plater de svarte er. Er de også DVD+R eller er de -R ?

Når du sier "problemet er at det bare fungere ( blir godtatt) i normal hastighet" mener du da 1x ?

Lenke til kommentar

De svarte er av merket S&S (store and secure) som man fik kjøpt på Rema 1000 .

Det er DVD-R 1-16 4,7 GB

den typen som ikke virker er denne: ( bildet under )

140152.jpeg

Det er til og med spesifiser hvor lang tid det tar å gjøre opptak på disse platen med forskjellig modus

De er det rart at kopiering bare godtaes i laveste hastighet

jeg regner med at 1x er det samme som den normale hastigheten filmene blir avspilt i

Det er nemlig kun den hastigheten jeg får den til kopierer i

jeg test også en plate fra TDK

DVD-R 1-16x 4,7 GB

Da så det ut som den ble godkjent

jeg teste ikke om hvordan det var å skrive til den , da det ikke er mine plater

Da kan de se ut som spilleren bare godtar minus plater

spilleren er denne :

b7eef105-c905-4152-b2a8-c14d82f0383b.jpg

I følge spesifikasjonen så skal den støtte alle typer av CD og DVD plater

har dere forsatt noe gode råd her ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

har dere forsatt noe gode råd her ?

Les bruksanvisningen! Og bruk DVD-R av god kvalitet.

Fra gammelt av støttet Panasonic kun DVD-R(W). De nye skal også støtte DVD+R(W), men med noen (sære) begrensninger - f.eks. kun innspilling i 4:3-format...

Lenke til kommentar

Det er det med god kvalitet som som er kruet her , jeg har ikke oversikten

bruksanvisningen er ikke på norsk , jeg må velge engelsk eller et av de andre nordiske språkene

Når det gjelder det sære format så har jeg ikke lagt merke til at det var nevnt i manualen

jeg finner heller ikke helt ut hvorfor det ikke funger med høy hastighet ,

Kun at det ikke er plass på platen hvis jeg kopierer i høy hastighet

Så er det en del ting som er vanskelig å finne ut av i manualen eller som ikke er nevnt der

Lenke til kommentar

Kopierer du ifra harddisk til plate eller ifra plate til plate ?

Jeg mistenker at recorderen din vil gjøre en rekoding av materialet når du brenner det ut. Du har sikkert flere kvalitetsgrader å velge mellom når du tar opp programmer og hvis du brenner ut i en annen kvalitet ( for å få flere minutter video på en plate) så må maskinen recode videoen og det er antagelig det som gjør at den bare brenner i 1x.

Lenke til kommentar

Tja, man kan velge mellom flere kvaliteter .

men jeg opplevde dette bare når jeg valgte avansert kopiering og valgte flere opptak

Nå klarte jeg å kopiere et opptak i høy hastighet . da valgte jeg vanlig kopiering.

Det som overrasket meg at den platen jeg trodde var ødelagt , siden jeg avbrøt kopieringen , fungerte helt fint til kopiere over det ene opptaket.

her ble det 2 valg å velge mellom når jeg skulle teste og spille det av .

Det jeg undres over er hvor spilleren krever at jeg må formatere en DVD+R plate før bruk

Dette går jo tross alt bare an å skrive til dem en gang

er det ingen som har noen formening her ?

sånn sett så kunne jeg tenke meg DVD-RW plater siden jeg er usikker på om DVD+RW vil fungere

Lenke til kommentar

Det jeg undres over er hvor spilleren krever at jeg må formatere en DVD+R plate før bruk

Dette går jo tross alt bare an å skrive til dem en gang

er det ingen som har noen formening her ?

Hvis du vil vite hvorfor bør du kanskje spørre Panasonic, men i bruksanvisningen står det at platen må formateres hvis det er DVD-RAM, DVD-RW, DVD+R, DVD+R DL eller DVD+RW.

sånn sett så kunne jeg tenke meg DVD-RW plater siden jeg er usikker på om DVD+RW vil fungere

Jeg anbefalte DVD-R og det gjelder selvsagt også DVD-RW.

Lenke til kommentar

jeg har forståelse for at en overskrivbar plate ( RW) kan trenge formatering.

man hadde jo det samme ( i visse tilfeller ) for CDer også .

men at det må gjøres med en engangs plate ® forstår jeg ikke ,

(hvordan skal man kunne skrive noe til den når hele platen er skrevet til fra før ? )

Det er ihvertfall langt unna det som viker normalt for en slik plate

Til dere som måte lure , jeg har sendt en forespørsel til Panasonic support

Edit :

Etter å ha saumfart vikipedia for informasjon om DVD+ formatet så står det også der at en +R plate må formateres.

For meng som er kjent med at R stå for bare engangs skriving så er det virkelig en ukjent sak

nå vil jeg vente noen dager til jeg får svar fra Panasonic før jeg vil anset saken som løst

i mellomtiden skal jeg forsette å teste ut opptakeren min lit til

Lenke til kommentar

Når minus formatet er det som fungere best hvorfor kom man da med plus formatet ?

Det kan da ikke bare være fordi noen ville konkurrer med et eget format ?

jeg opplever det slik at med minus formatet så fungere det knirkefritt

( jeg har ikke fått testet RW utgaven på opptakeren )

Det synes er merkelig er at en DVD+R plate må formateres for bruk ( testet og bekreftet)

når jeg så skulle kopiere et ooptak til den så ble bare 1X godtatt ( jeg orket ikke å sette i gang noen kopiering siden det ville ta 2 timer å fullføre )

Er det noen som har noe formening hvorfor det er slik ? :

• DVD+R må formateres
  • kopieringen kan kun forgå med 1X hastighet
  • DVD-R funger rett ut av boksen og knirkefritt

Lenke til kommentar

* Det er ikke formattering på samme måte som ved formattering av harddisker man snakker om. Jeg tenker heller at dette skyldes at recorderen din lager en "multisession" disk som kan skrives til i flere omganger.

* Som sagt, jeg tror dette har med måten du kopierer på mer enn det har med platene å gjøre. Kopierer du på en måte som krever omkoding så blir det 1x.

* Panasonic var ikke av dem som var med i "DVD+RW alliance" som lagde standarden for DVD+R(W). Så det er ikke sikkert at de har prioritert støtten av denne standarden. DVD+R er en litt mer avansert og bedre standard enn DVD-R med teoretisk mindre sjanser for brennefeil og raskere søking på plata.

Lenke til kommentar

Da blir spørmålet hvorfor kreves det om-koding når plus formatet blir brukt ( uansett kopieringsmetode) ?

Fordi du har en Panasonic :tease:

Hadde du hatt en eldre Panasonic (eller Pioneer, Sony, JVC ++) så hadde den ikke spilt inn på DVD+R i det hele tatt. Og hadde du hatt en gammel Philips så hadde den ikke fungert med DVD-R. Philips leverer ikke lenger HDD/DVD-opptakere i Norge, men på de siste modellene dems fungerte vel begge formater likverdig.

Og skal jeg være skikkelig morsom så kan jeg anbefale å bruke DVD-RAM. Det er egentlig det beste systemet, men også det særeste og det er vel bare Panasonic som støttet dette nå. Og platene er dyre og vanskelig å få tak i....

Mer om formatene finnes her: DVD+R, DVD-R og DVD-RAM.

Lenke til kommentar

Fordi jeg har en Panasonic ? lit av et argument , men ok

nå er jo Panasonic kjent for ligge helt i toppen som produkt derfor blir det lit pussig en modell som kom ut 2 år etter at pluss formatet var anerkjent ikke skal yte full funksjonalitet her

Artiklene om DVD på vikipedia har jeg allerede gått gjennom

når det gjelder formatering av DVD+R så stod det et sted i Vikipedia at man måtte gjøre det , som det er slik det fungerer for alle opptakere uansett merke

jeg regner man at man kan si at dette begynte da man skulle velge mellom VHS eller betamax , så forplantet det seg til DVD formatet og videre til BD / blue ray krigen.

Blir ikke det riktig ?

jeg må nok bare satse på minus formatet heretter ,

bare synd at jeg har en stabel DVD plater som er pluss format

Det ser ut som jeg trenger DVD-R DL på 8 GB.her virker det som de er vanskelige å få tak i ( til ca 2,5 timer opptak)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Å sette bittype tror jeg ikke er mulig på den opptakeren.

Nå jeg nå gjorde en test så fikk jeg til bruke DVD+R slik jeg ønsket

poenget mit var også at det virker rett og slett som DVD minus fungerer lit bedre på opptakeren da det ikke alltid går å hurtigkopiere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...