Gå til innhold

En slags tilnærming til en IQ test

Anbefalte innlegg

Beklager hvis du ikke liker mine raske svar som kanskje tar noen snarveier og legger litt ord i din munn Lonely. Men jeg gjør det av den enkle grunn av at jeg ikke har veldig stor interesse av å diskutere med religiøse. Jeg har innsett at det har liten hensikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Doffeo, du skal lete veldig lenge for å finne at jeg har sagt at alt bibelen sier er sannhet. Prøv å diskuter med utgangspunkt i realiteter, ikke oppdiktninger eller løgner.

det gjør deg vel til en ganske dårlig kristen? hva mener du den er? et eventyr gud har skrevet full av logiske brister og åpenbare feil for å gjøre oss usikre på hans eksistens?

Det er bare kosmetiske forskjeller mellom bibelen og en moderne religiøs bok. Problemet her er at ateister tror at bibelen er en ultimat fasit, som skal følges til punkt og prikke. NEI, den skal ikke følges til punkt og prikke, den skal ikke engang følges som bibelen selv forklarer det. Bibelen er akkurat som en hvilken som helst annen kristen moderne bok skrevet i våre dager. Den er skildringer av religiøse mennesker. Om bibelen snakker om vold, så snakker den om sin egen kultur på den tiden, og sine egne feilaktige skildringer.

Men det kristne bør gjøre, er å velge om de skal tro på de overnaturlige hendelsene, fortellingene om Gud og Jesus, og det er nettopp det jeg gjør, da er jeg ikke en dårlig kristen. Bibelen er ikke en bok med ordrer til oss, den er en skildring, og den er også feilaktig, da den er skrevet av feilbare mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men det kristne bør gjøre, er å velge om de skal tro på de overnaturlige hendelsene, fortellingene om Gud og Jesus, og det er nettopp det jeg gjør, da er jeg ikke en dårlig kristen. Bibelen er ikke en bok med ordrer til oss, den er en skildring, og den er også feilaktig, da den er skrevet av feilbare mennesker.

Hvordan kan du vite at boken faktisk forteller om Gud og Jesus, når den er skrevet av, som du sier, "feilbare mennesker"?

Kan ikke bibelen være den tids Game of Thrones?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så vil jeg ta opp hvem som er mest diktatorisk av ateister og religiøse. Det er en ganske enkel ting.

Om du er religiøs og fortelle en gruppe ateister at du tror på Jesus, så vil ateistene ganske ofte fortelle deg at du ikke skal lære dem noen ting eller pråkke på dem hva du tror på. Men det ateistene glemmer er at de selv nå forsøker å diktere hva religiøse skal og ikke skal gjøre, og de ser det ikke selv.

Religiøse skildrer bare hva de tror, og når ateister hører dette forteller de kristne hva de ikke skal gjøre. Religiøse HOLDER som oftest ting for seg selv, de skildrer bare, ateistene DIKTERER hva religiøse ikke skal gjøre, ofte med ubehagelige konsekvenser.

Det er litt viktig å forstå denne utviklingen, at ateister er iferd med å bli hva den katolske kirken var under inkvisisjonen, de forfølger folk og tvinger dem med munnkurv og forteller dem hva de ikke får lov til å gjøre. Og akkurat som katolikkene under den tiden trodde at det de gjorde var rasjonelt og fornuftig, så mener ateistene det samme om seg selv i dag.

Endret av LonelyMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager hvis du ikke liker mine raske svar som kanskje tar noen snarveier og legger litt ord i din munn Lonely. Men jeg gjør det av den enkle grunn av at jeg ikke har veldig stor interesse av å diskutere med religiøse. Jeg har innsett at det har liten hensikt.

Så hvorfor gjør du det?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du vite at boken faktisk forteller om Gud og Jesus, når den er skrevet av, som du sier, "feilbare mennesker"?

Kan ikke bibelen være den tids Game of Thrones?

Man kan vite det om en autoritet som er sterk nok beretter det til deg. Det å vite betyr ikke at du har bevis, det betyr bare at du vet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvorfor gjør du det?

Kjedet meg. Første postene mine på dette underforumet på flere år. Men da jeg fikk Lonely sine svar husket jeg raskt hvorfor denne slags diskusjoner gir meg hodepine. De går akkurat ingensteder..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken autoritet er det som er sterk nok til det da? Er dette en autoritet som vi har møtt? Eller sett? Hørt om? Følt? Er dette en autoritet som kan beskrives? Måles? Males?

Hva er denne autoriteten, og hvorfor har den større tyngde enn dagens vitenskap?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vitenskapen utøver ikke autoritet på noe felt, enhver teori kan like gjerne være gyldig etter en gitt tid så vel som en tidligere teori.

Jeg har fått bekreftet at det er Gud og Jesus etter åpenbaringer fra Gud selv, men jeg hadde liten lyst å gå inn på akkurat dette da det vil føre til lengre diskusjoner og masse spørsmål. For tidkrevende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vitenskapen er det nærmeste vi kommer fakta. Vitenskapen tar noe som vi lurer på, og tester det, og tester det, og tester det. Til slutt sitter vi igjen med noe som gang på gang har vist seg å stemme. F.eks hastigheten man faller mot jorden. Eller hvor mye kraft man trenger for å lette fra jordens gravitasjon. Eller hvor man nøyaktig må "henge" i jordens omløp for å ikke falle ned eller bli slynget ut.

Dette er vitenskap som har funnet ut, ved testing, feiling og mer testing. Dette har vi håndfaste bevis på.

At du har fått bekreftet det fra Gud selv, hvorfor bare deg? Hvorfor kommer ikke han og sier ifra til alle sammen at slik må vi leve? Hvorfor er du den heldige utvalgte? Hva er det du har gjort som er bedre enn hva f.eks jeg har gjort?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han åpenbarte seg ja. Dette er det viktige, for det er her du slutter å tvile.

Hvordan åpenbarte han seg?

Var du helt bevisst når dette skjedde? (dvs ikke sov, var beruset el.)

Hva bestod åpenbaring konkret i?

Hva var det ved denne åpenbaringen som gjorde at du skjønte at den var fra Gud og Jesus og ikke noen andre?

Lenke til kommentar

LonelyMan:

Beklager, men jeg har sjelden opplevd å se en så blindt generaliserende og stigmatiserende person som deg anklage andre for noe han gjør selv. Dette har ingenting med din tro å gjøre. Dette dreier seg om normal oppførsel, selvinnsikt og hykleri.

Vær vennlig å ikke uttal deg mer om alle ateister i verden. Din lille erfaring med enkeltpersoner er ikke nok til å dømme en så stor gruppe nord og ned. Du burde vite bedre, men jo mer jeg leser av dine innlegg, jo mer skjønner jeg at du får den behandlingen du får fra ateister, Skulle jeg dømt alle troende ut fra din oppførsel, så hadde jeg hatt et inntrykk av at alle troende var uhøflige, hykleriske, kverulerende og arrogante. Heldigvis vet jeg bedre...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal svare på det simple spørsmålet ditt etter du har tatt testen. Og etter andre tester, dette er ikke for å diskutere.

Da ser jeg frem til at en moderator stenger denne tråden som trådstarter har erklært i sin andre post at ikke har noe diskusjonsformål, men er heller en aldri så liten hate-tråd.

Lenke til kommentar

1. Hvem av ateistene på forumet og de kristne er de mest tolerante?

- Kristne

2. Hvem er de mest ignorante av ateister på dette forumet f.eks og kristne.

- Kristne

3. Hvem av ateister og kristne deler ut flest vrangforestillinger? F.eks på dette forumet.

- Kristne

4. Hvem av ateister og kristne oppfører seg best på forumet?

- Alle er like ille

Endret av Phileas Fogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvem av ateistene på forumet og de kristne er de mest tolerante?

Ateister... De er faktisk mer tolerante for andre religioner OG folk med andre legninger enn dem selv enn den kristne gemne hop noensinne kommer til å bli..

2. Hvem er de mest ignorante av ateister på dette forumet f.eks og kristne.
Kristne. Et stort flertall av dem støtter seg til rene ønske tenkninger og bruker hverken logikk eller kritisk sans for å komme frem til hva de tror på, noe de aller fleste ateister faktisk gjør et forsøk på.

3. Hvem av ateister og kristne deler ut flest vrangforestillinger? F.eks på dette forumet.
Kristne! Her er ingen forklaring nødvendig faktisk... :)

4. Hvem av ateister og kristne oppfører seg best på forumet?
Ateister. Du er selv med på å trekke ned inntrykket folk har av kristne ved å hele tiden gape opp om den guden du hele tideen har beviser for, men nekter å dele med andre andre steder enn i robåter ute på vannet.... De fleste andre har svært skjelden en egen mening i det hele tatt, men rapper sine meninger fra Craig og andre og driter vel egetnlig tynt i hvor mye sannhet det er i det de tror på når de slenger om seg med bibel sitater uten egne meninger i det hele tatt...

Der vil bli avskjeininger i denne tråden, men det er som forventet, alle avskjeiningene vil bli gjort av ateistene og ingen religiøse vil føre noen avskjeininger.
Det gjenstår vel å se tenker jeg, men i god kristne stil påstår du noe på forskudd som du ikke har mulighet til å bevise...

Klarer du å svare på disse 4, begrunn hvorfor du mener som du mener.

Det har jeg gjort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...