lennartbj1973 Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Jeg skal rehabilitere mitt gamle hus, og ønsker da å få kablet nett til alle aktuelle rom. Hva trenger jeg av utstyr, og hvilken type switch må jeg ha? Er det begrensninger i hastighet på de ulike switcher? Jeg skal ha kablet nett til 7-10 rom. Jeg ønsker å ha tilgang til både internett og tv-signal i de fleste rom. På forhånd takk for alle svar. Er det spesielle ting jeg bør tenke på eller gjøre med det samme jeg har mulighet til å skjule ting i vegger? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Hei Det viktigste du må tenke på når du skal pusse opp er å legge grunnarbeidet. I dette tilfellet vil jeg si det er å legge korrekte kabler i veggene Bruk minimum Cat 5e, eller helst Cat 6 for "future proofing". Legg 2 til hvert rom når du først holder på hvis du skal ha datanett og TV til hvert rom, da disse ikke liker seg på samme nett i min erfaring. Trekking av kabling i vegg er det viktigste punktet å gjøre riktig med en gang, ettersom evt. feil her fort blir slitsomme å rette opp. Når det gjelder switch, så trenger du nok en 16port gigabit switch. Da får du best hastighet og nok porter til å dekke behovet. Tror du må ned i 8 porter om du ikke vil ha en så stor switch. (Hvis du har tenkt å ha flere enheter i samme rom kan du klare deg med en mindre switch sentralt og heller ha en ekstra switch i det rommet du skal koble til flere ting i) Som eksempel: Slik jeg har det hjemme så har jeg en sentral bod der altibox enheten står. Her er det også ett patchepanel hvor fra det går kabler i veggene til hvert rom i leiligheten. Internett porten på altibox er koblet til en trådløs router(slik at jeg har den muligheten), som igjen er koblet til en gigabit switch. Ettersom den trådløse routeren ikke har gigabit switch, så ville det bli en hastighetsbegrensning å bruke de 4 innebygde switch portene i denne til switching av lokalnettet. Gigabit switchen er igjen koblet inn på patchepanelet slik at koblingene rundt om i huset har kontakt med portene på switchen. TV porten på altibox enheten går rett i patchepanelpunket som peker på stuetilkoblingen TVen bruker. I stua er det 2 uttak, det ene er reservert til TVen da TVsignalet liker seg dårlig på samme "nett" som resten av PC utstyret. Hvis du har planer om TV i flere rom er det derfor bra å legge 2 kabler til hvert rom for å skille nettene helt. Det andre punktet har jeg koblet til en ny switch, slik at jeg kan fordele datapunktet mellom PCen, TVen (egen internett tilgang på TV'en hvis du har "smart-TV"), WDtv media boksen, PS3'en og Xbox 360'en. (gud så mye kabel jeg har i stua *grøss*) På gjesterommet, koblet til det ene patche punktet det er ført kabel til fra boden er serveren koblet til. Hvis jeg ville ha flere dataenheter her kunne jeg koblet på en ny switch og hektet alt på der. Ettersom jeg ikke har to kabler ført i veggen hit, så hadde det blitt problematisk å ha kablet nett OG TV samtidig på gjesterommet. Slik det er nå er det gigabit ethernet mellom alle lokale enheter, og 100Mbit nett ut mot routeren og internett. Ettersom altiboxen min bare er 25Mbit, er det mer enn nok. Håper dette gir deg noen ideer om hvordan det kan gjøres. Er sikker på at det kan gjøres enda mer elegant enn det jeg skisserer, men hey, dette vet jeg fungerer for meg Og ja, du VIL ha gigabit ethernet. Hvis det er litt dataflytting på tvers av rommene så er det veldig nødvendig Endret 16. august 2012 av MrLee Lenke til kommentar
lennartbj1973 Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Hei Det viktigste du må tenke på når du skal pusse opp er å legge grunnarbeidet. I dette tilfellet vil jeg si det er å legge korrekte kabler i veggene Bruk minimum Cat 5e, eller helst Cat 6 for "future proofing". Legg 2 til hvert rom når du først holder på hvis du skal ha datanett og TV til hvert rom, da disse ikke liker seg på samme nett i min erfaring. Trekking av kabling i vegg er det viktigste punktet å gjøre riktig med en gang, ettersom evt. feil her fort blir slitsomme å rette opp. Når det gjelder switch, så trenger du nok en 16port gigabit switch. Da får du best hastighet og nok porter til å dekke behovet. Tror du må ned i 8 porter om du ikke vil ha en så stor switch. (Hvis du har tenkt å ha flere enheter i samme rom kan du klare deg med en mindre switch sentralt og heller ha en ekstra switch i det rommet du skal koble til flere ting i) Som eksempel: Slik jeg har det hjemme så har jeg en sentral bod der altibox enheten står. Her er det også ett patchepanel hvor fra det går kabler i veggene til hvert rom i leiligheten. Internett porten på altibox er koblet til en trådløs router(slik at jeg har den muligheten), som igjen er koblet til en gigabit switch. Ettersom den trådløse routeren ikke har gigabit switch, så ville det bli en hastighetsbegrensning å bruke de 4 innebygde switch portene i denne til switching av lokalnettet. Gigabit switchen er igjen koblet inn på patchepanelet slik at koblingene rundt om i huset har kontakt med portene på switchen. TV porten på altibox enheten går rett i patchepanelpunket som peker på stuetilkoblingen TVen bruker. I stua er det 2 uttak, det ene er reservert til TVen da TVsignalet liker seg dårlig på samme "nett" som resten av PC utstyret. Hvis du har planer om TV i flere rom er det derfor bra å legge 2 kabler til hvert rom for å skille nettene helt. Det andre punktet har jeg koblet til en ny switch, slik at jeg kan fordele datapunktet mellom PCen, TVen (egen internett tilgang på TV'en hvis du har "smart-TV"), WDtv media boksen, PS3'en og Xbox 360'en. (gud så mye kabel jeg har i stua *grøss*) På gjesterommet, koblet til det ene patche punktet det er ført kabel til fra boden er serveren koblet til. Hvis jeg ville ha flere dataenheter her kunne jeg koblet på en ny switch og hektet alt på der. Ettersom jeg ikke har to kabler ført i veggen hit, så hadde det blitt problematisk å ha kablet nett OG TV samtidig på gjesterommet. Slik det er nå er det gigabit ethernet mellom alle lokale enheter, og 100Mbit nett ut mot routeren og internett. Ettersom altiboxen min bare er 25Mbit, er det mer enn nok. Håper dette gir deg noen ideer om hvordan det kan gjøres. Er sikker på at det kan gjøres enda mer elegant enn det jeg skisserer, men hey, dette vet jeg fungerer for meg Og ja, du VIL ha gigabit ethernet. Hvis det er litt dataflytting på tvers av rommene så er det veldig nødvendig Kjempeflott! takk så langt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå