ltdata Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Noen som vet sånn ca hva lønnen til en bagasjestuer på Gardermoen er? En jeg kjenner sa han fikk utbetalt 60 000kr på en måned med mye jobbing. Jeg synes dette nesten er for fantastisk høyt til å være sant? Hva er timelønnen eller månedslønnen deres og hva får de ekstra for nattarbeid og helger? Noen som har jobbet som det og kan fortelle litt om jobben? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Hva er mye jobbing? Har han f.eks 200 timer overtid den måneden er ikke 60 000 så mye... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 60 000 utbetalt med normal skatt (~35%) vil jo si brutto lønn på rundt 90 000. Da skal man jobbe ekstremt mye i et slikt yrke. Selv om han betaler betydelig mindre skatt snakker vi jo tett opp mot 80 000 før skatt. Jobber han seks 12-timers skift i uka i fire uker blir det 288 timer, men om vi antar at på et 12-timers skift får du overtidsbetalt for de siste fire får man jo i realiteten lønn for 14 til 16 timer, avhengig av arbeidsavtalen. 15*4*6=360. Med en grunnlønn på 200 kroner timen, mye overtidsjobbing og lav skatt skal det være mulig, men jeg tipper han skryter på seg ganske mye. Evt. har han fått utbetalt feriepengene samme måned eller noe. Lenke til kommentar
TheMogul Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 60k utbetalt som stuer tviler jeg sterkt på, selv på en mnd med mye overtid. Jobbet som stuer i 2 år, og lønnen til fulltidsansatte var på den tiden 2005-2007 på rundt 400k i året. En relativt bra lønn med tanke på at kravet for å få jobb var førerkort klasse B og plettfri vandel. Det må også nevnes at det er de fulltidsansatte som sitter med de fleste godene og tilleggene i form av at de har de fleste kursene og dermed bedre lønn enn de som er ansatt på tilkalling. De fleste som begynner som stuer starter som tilkallingshjelp uten noen faste timer. Over årenes løp så vil man få flere og flere faste timer/skift og dermed jobbe seg inn på skiftplanen og inneha en lav stillingsprosent. Mange som jobber 100% i yrket har ofte en kontrakt med lav stillingsprosent men får fylt opp ukene med strøtimer som blir fordelt på alle tilkallingshjelpene. Ganske likt system som de praktiserer i dagligvarebutikker med studenter som ekstrahjelper. Jeg vil anta at en tilkallingshjelp i dag starter på rundt 170-180kr i timen inkl. tillegg som stuer. Men husk at det er ikke ofte man får fulle uker de første mnd. som ansatt. Jobben i seg selv er helt OK, blir god til å stable kofferter etter hvert Hektisk til tider så man må jobbe godt under press og stress. Mange spennende mennesker i et slikt yrke, noe jeg satte stor pris på. Hyggelig miljø der jeg jobbet ... den gangen i alle fall, vet ikke hvordan det er nå Kan anbefale denne type jobb til alle som liker å jobbe ute og jobbe fysisk med kroppen, god trening å laste av og opp charterfly uten sliding carpet i buken (gamle stuere skjønner hva jeg mener ) Men vær oppmerksom på at det tar mange år å få fast 100% stilling, og at det er en bransje som er preget av nedskjæringer og besparelser da flyreiser nå til dags nesten skal være gratis Men uansett et greit yrke med god lønn med tanke på krav til utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå