Spirograf Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Usikker på om emnet hører til her, men jeg fant ikke noe annet egnet sted Da vi bygde fikk jeg lagt opp ferdigtrekte rør med cat6-kabel i, nå ønsker jeg å få brukt ett av rørene til en annen kabel. Prøvde å dra i cat6-kabelen, men den sitter bom fast... Så spørsmålet mitt blir da: Skal det gå an å trekke ut cat6-kabelen fra røret? Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Vil tro det. Hvor langt er røret? Lenke til kommentar
H2H Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Det skal være mulig, men om det er lagt litt krappe svinger på røret er det vanskelig å få ut kabelen. Det vil selvsagt også da være vanskelig å trekke en ny i røret. Dette er en problemstilling med prefix rør, da elektrikkeren ikke tar like mye hensyn til svinger i rørene da han slipper å trekke i dem likevel. Jeg har funnet flere prefix rør som kablene sitter fast i... Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Du skal fjerne Cat.6 kabelen, og bytte den ut med en annen kabel? Isåfall blir vel det letteste å feste den nye kabelen du skal ha i Cat.6 kabelen og trekke den gjennom, eventuelt kan du prøve å ta med deg en trekkefjær mens du fjerner Cat.6en, som du etterpå bruker til å trekke den nye kabelen med.. Hvis det er tungt å trekke, så får du kjøpt glidemiddel som kan smøres på den nye kabelen du skal ha inn. Hvis det er veldig langt, og det står helt fast, men røret er synlig gjennom f.eks kjeller eller loft der utseendet ikke er så viktig, så må du kanskje kappe røret noen steder underveis og trekke ut kabel der, for så å prøve å trekke videre derfra. Kapp bare røret forsiktig med en kniv, og behold Cat.6 kabelen hel inni slik at du kan trekke videre med den uten å måtte fjerne deler av røret. Når du trekker ut kabelen der du har kappet, så tar du bare av tapen mellom Cat.6-kabelen og den nye kabelen, og trer innpå en skjøtemuffe før du taper kablene sammen igjen og trekker videre slik at røret fortsatt er i "forskriftsmessig stand" En ting du kan gjøre når du trekker er å surre enden på Cat.6-kabelen rundt f.eks skaftet på en hammer slik at du kan trekke hardere uten å glippe og brenne fingrene. Bare husk at du må ha noe/noen til å holde igjen selve røret slik at du ikke tar hele røret med deg (alt etter hvordan røret slutter). Det er også veldig greit hvis du har noen til å hjelpe med å dytte den nye kabelen inn i røret mens du trekker i andre enden. Det er ikke lurt å trekke for hardt hvis røret f.eks ligger inni en veggboks, da du kan risikere å få med deg hele boksen. Men hvis det likevel blir nødvendig og boksen blir ødelagt, så kan du sette inn en "jukseboks" til å bytte den ut. Jeg har måttet gjøre det noen ganger, og har plant annet en død veggboks liggende i sin skjulte grav inni veggen som kanskje kommer til live igjen ved en eventuell oppussing om noen tiår når det skal pusses opp på nytt. 1 Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 30. august 2012 Forfatter Del Skrevet 30. august 2012 Takk for gode tilbakemeldinger Glemte helt av at jeg hadde postet her, men røret var dessverre lagt med for krappe svinger til at det var mulig å trekke ut kabelen :-/ Godt tips det med å surre kabelen rundt et hammerskaft! Glapp taket et par ganger da jeg prøvde, så jeg fikk meg noen skikkelige karameller fra rørstubben som jeg dro ut sammen med kabelen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå