Gå til innhold

[Løst] Dynamisk htaccess

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en nettside hvor jeg nå har gjort om strukturen på siden for å gjøre linkene litt mer brukervennlige.

Tidligere adresse: index.php?content=behandlere&behandler=1

Dagens adresse: behandler/behandler_navn/1

htaccess rewrite: RewriteRule ^behandlere/([^/]+)/([0-9]+)$ index.php?content=behandlere&behandler=$2 [nc]

Problemet mitt er å lage en perminant redirect for alle de gamle linkene som google fortsatt indekserer.

Eks. Jeg ønsker å redirecte

index.php?content=behandlere&behandler=1

til

behandler/behandler_navn/1

Er det noen måte som jeg kan gjøre dette dynamisk eller må jeg gjøre dette manuelt for alle de gamle linkene (sikkert flere tusen). Probleme er at behandler_navn som er en del av de nye linkene ikke var en del av de gamle. Så jeg må hente ut navnet fra mysql basert på behandler_id, men dette er vel kanskje ikke mulig fra htaccess filen.

Alternativet er kanskje å skrive htaccess redirect scriptet dynamisk og så klippe det inn i htaccess filen manuelt.

her trenger jeg hjelp, håper noen kan hjelpe.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke om URLen personen er på inneholder filnavn.php evt med ?noe=her og. Hvis alle filene skal ha en rewrite så kan du bare sende personer som er på en slik url til den riktige, eller så kan du i filene som SKAL være slik/som/dette definere at de skal redirectes.

For å finne fram til riktig side kan du enten lage en funksjon øverst i filen som automatisk finner fram til riktig side med f.eks at:

side.php?article=123-new%20article blir til side/article/123-new%20article eller noe annet. F.eks med at du definerer hvordan den skal se ut når du kjører funksjonen.

Eks: redirect('side/article/%1%/page/%2%', array('article', 'page')); hvor article og page standard er GET verdier, men du kan jo bestemme selv.

Forstod du egentlig hva jeg ville fram til? (Dårlig til å forklare ting)

-------------

edit: La ikke merke til at du hadde laget en løsning på det, ehehe

Endret av molty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...