Gå til innhold

For mye tvang i psykiatrien?

Er det for mye bruk av tvang innen psykiatrien?  

12 stemmer

1. 1. Er det for mye bruk av tvang innen psykiatrien?

• Ja. Det brukes alt for mye tvang.
      2
    • Nei. Ikke noe mer enn nødvendig.
      6
    • Vet ikke/ingen mening
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har nå jobbet masse nattevakter som turnuslege på en større legevakt hvor politiet tauer inn folk som er psykisk syke non-stop. Ved å lese journalen vi har på disse fra før, så ser jeg tidligere vurderinger. Når jeg så har snakket med de psykisk syke, så har jeg sett at symptomene har vært liknende, og de har ofte fortalt at de tidligere har blitt tvangsinnlagt (paragraf 3-2 i lov om psykisk helsevern). Jeg ser mange sånne saker, og jeg er helt klar på at det er for mange innleggelser I FORHOLD TIL EKSISTERENDE lovverk, dvs det foregås lovbrudd over en klar sko, og det skjer av diverse grunner:

- 1. de som tar pasientene inn har et behov for oppbevaring/hjelp til håndtering av krisesituasjon osv.

- 2. dårlig kunnskap om hva lovtekst sier.

- 3. lav frykt for represalier fra legene, de kjenner lite til helsetilsynets tidligere avgjørelser

- 4. lav kunnskap om psykisk sykdom i seg selv, f.eks sammenblanding av opposisjonelle holdninger med paranoia, forveksling av mani med psykose, osv.

- 5. Urealistisk lovverk, da medisin er statistisk, og lovgiver avkrever svart/hvitt ja/nei, f.eks enten farlig eller ikke farlig, mens slikt ikke lar seg si på den måten.

En gjenganger på vakt har vært maniske pasienter tauet inn mot sin vilje, som tar over samtalen, ikke svarer på spørsmålene mine, hopper fra det ene temaet til neste, kritiserer systemet, autoritetspersoner, og lemper dette over på meg og gjør meg ansvarlig for tidligere legers avgjørelser, tidligere behandling av politiet, og sosialdemokratiets annektering av helsetjenester og totalitære utforming av krav til hva jeg må akseptere av plikter og tvang for å få lov til å gjøre det jeg er best på: diagnostisere og behandle. Disse folka har ikke hatt derailment, de har ikke vist noen tegn til setningsforstyrrelser, neologismer, osv som ved schizofrene. De har rett og slett vært agiterte, hissige, ikke samarbeidsvillige.

Det er ikke ulovlig i Norge å være litt sånn blitz, mot alle, ikke samarbeidsvillig, trassig, sinna og sur. Men når politiet tauer inn noen på legevakta, så blir det plutselig sånn. Jeg har ikke sanket data for å kvantifisere det, men det lille jeg har sett, det har passet inn i det mønsteret. Folk legger heller inn for mye på tvang, enn for lite.

Jeg er forresten glad jeg er ferdig med dette nå. Det er ikke gøy å være leiesoldaten til kommunen, og løpe som en strikkball for at politiet ikke skal være for lenge på legevakta. Jeg er drittlei av å måtte undersøke fyllekjørere, og jeg er drittlei av narkiss-drittsekker som kommer inn høye på benzo og amfetamin, og muligens ifølge lovverk skulle vært lagt i narkose til rusen ebber ut, som utfordrer alt av systemer med tanke på ansvarsfraskrivelse/sikre seg selv. Skulle ønske det var greit å la disse bare dø, aggressive dopvrak-rasshøl.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og en liten bemerkning på siden: Jeg har jobbet alene på netter, i ett kjør fra kveld til tidlig morgen. Dette er helt kosher som lege i tvungen kontrollstilling. Derimot, når jeg nå er ferdig og får lisens av autorisasjonskontoret, så er det plutselig ikke greit lenger. Da må jeg ha ytterligere et år veiledet tjeneste for å få jobbe med refusjon fra det offentlige, som man trenger for å bli ansatt på legevakta.

Helt fucking crazy. Sikkert bare enda et knefall fra samfunnet for egeninteressene til en liten drittgruppe.

Lenke til kommentar

Jeg kverulerer, dere juger.

Du vet... det er lov å motbevise ting....

Du vil at jeg skal motbevise et ikke-eksisterende lovbrudd? Skal jeg like greit ta og motbevise Russels Teapot etterpå?

Herregud, det var din påstand! Du sa: "Overgrepene mot Juklerød var også i mot loven i sin tid...."

Dere er faen så frekke!

Å? Hvilken lov ble brutt og hvem ble dømt for det?

Det var jo et grovt overtramp. Trakassering av verste sort.

Dette er det jeg snakker om: VIT HVA DERE PRATER OM! Kom med kilder, ikke vage insinuasjoner!

Vet du hva du prater om? :)

Jeg vet godt hva jeg prater om. Jeg har ikke tenkt å gå inn i min personlige psykiatriske historie her på forumet, men ja: jeg vet godt hva jeg prater om. Og det virker som om Nihilst1 har misforstått. Det er nemlig han som er sikkerhetsmekanismen, det er han som skal sjekke om de som blir satt ned i stolen foran ham faktisk bør innlegges eller ikke. Det er klart det skjer feil, men hans innlegg er jo et glimrende eksempel på at systemet faktisk funker. Selv om det nok bør bli bedre opplæring blant politimenn og andre, ja...

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Den menneskelige psyke er nå en gang sånn. Det som har vært pakket inn i folk kommer som regel ut før eller senere oppblåst av manglende mestringsfølelse og projeksjoner, og er behovet stort nok spiller det ingen rolle hvem som får det, bare man får det ut. Skjønner godt det Nihilist1 snakker om. Når folk er maniske og lever i sin egen fantasiverden hvor mange psykologiske forsvarsmekanismer som f.eks benektelse er i bruk, og hvor man ikke kan ta til seg noen som helst form for rasjonalitet og ikke innser at man trenger å legges inn, da er det vanskelig som et rasjonelt menneske uten mye erfaring eller spesielle evner å forholde seg til dette, både som pasient og som behandler.

Pasientene trenger psykriatrien og psykriatrien trenger pasienter. Jeg vil si at mange som burde vært i psykriatrien ikke er der, like mye som at folk som ikke burde vært der er der, men hvem sin vurdering er det og hvor forankret i realiteten er den i den verden hvor realiteten er høyst subjektiv.

Jeg har snakket med pasienter og lest historier til de som har vært i psykriatrien og de aller fleste liker det ikke, fordi de frarøves kontroll og blir dopet ned mot sin vilje. Den motviljen tror jeg man ofte kan spore tilbake til omsorgssvikt og hvordan man forholder seg til autoritetspersoner (en eller begge foreldrene blir da referanser man agerer ut fra) og at man ikke vil være psykisk syk. Det tror jeg er mye av årsaken til hva psykologer, psykiatre, politiet, legevakter og andre autoritetspersoner må forholde seg til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...