Gå til innhold

"Rense/rydde opp Mac'en" - Hvordan?

Anbefalte innlegg

Heisann! Etter over to års bruk begynner endelig elsklingen å bære preg av alder. Selv de enkleste oppgaver som nettlesing og musikk (spotify/iTunes) blir for meget hvis det er for mange vinduer og jeg får den snurrende regnbuen.

Når er det noen år siden jeg holdt på med PC utenom på skolebruk, men husker jo at det var flere triks man kunne bruke som defragmentering, diskopprydning, osv osv...finnes det noen lignende triks for mac?

Lurer også på om jeg skal kaste bort noen penger på ting som "Mackeeper" eller om jeg bare skal invistere i det nye OS'et til Apple; Mountain Lion. Maskinen det er snakk om er en 15" MBP fra 2010, var den første serien som fikk i-prosesserne så tror den skal være kompatibel med Mountain Lion. Oppgradere eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CCLeaner:

http://www.piriform.com/mac/ccleaner

Rydder bort unødvendige filer og søppel. Kan gjøre din maskin hakket raskere, og gi tilbake lagringsplass.

Bruker det selv på min PC. Antar det er like enkelt, bra, og brukervennlig på Mac.

CCleaner defragmenterer ikke, men kan gi deg raskere maskin. Vet dessverre ikke om noen defragmenteringsprogrammer for Mac.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Restarter du maskinen din? Vet det i prinsippet ikke skal være nødvendig på flere måneder om ikke aldri på OS X, men en restart kan være godt for operativsystemet selv på Macs.

Jeg ville åpnet Disk Utility (ligger under Utilities i applikasjonsmappen din, eller bare søk), valgt partisjonen med OS X på og valgt Repair Disk Permissions under First Aid-taben. Ellers kan du sjekke om du har masse programmer som kjører i bakgrunnen og når du starter opp, under Login items på din Account-preference i System Preferences. Sjekk også om RAM bruken er for høy i Activity Monitor.

Skal vanligvis ikke være nødvendig å laste ned masse tredjepartsprogrammer, og OS X skal kjøre like glatt dag ut og inn i flere år uten noen slowdowns. Disk Utilitys Repair-funksjon burde isåfall få fart på sakene, men viss det ikke hjelper så kanskje harddisken din begynner å bli full? Finnes ingen operativsystem som ikke kommer til å lide når diskplassen blir kritisk lav.

Du kan kjøpe Mountain Lion, men anbefaler det egentlig (som det er idag, ver. 10.8.0) bare dersom du har en iPhone eller iPad og ønsker iCloud integrering. Noen har dog rapportert at Mountain Lion har speedet opp systemet deres, og 140kr er jo en ganske greit investering. Men dersom ingen av overordnede løsniger funker for deg og du bestemmer deg for å oppgradere, så vurder å formatere hele Macen og din installer en clean install av ML. Finnes masse guider til dette, bruk Google/Youtube. Opplevde selv noen hickups da jeg først prøve en upgrade fra Snow Leopard til Lion, så kjørte en clean Lion install etterpå som løste alle problemer. Når jeg gikk fra Lion til ML møtte jeg ingen problemer, men bestemte meg for å kjøre en clean install etterpå for sikkerthetsskyld. Syns det er greit med en fresh start iblandt der du får silt ut alt det gamle rusket på maskinen du egentlig ikke trenger, men ikke gadd å slette pga du "kaaaanskje får bruk for det senere".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...