Gå til innhold

Legat Elektro

Petterboy95

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes neppe så veldig mange. Legater er ganske typisk for studenter, og i Trondeim er det spesielt en del for utdannelsene som stammer fra gamle NTH - nå NTNU. Det er ikke vanlig for elever på videregående, med mulig unntak for de som ønsker å ta deler av skolegangen i utlandet. Men du kan jo for all del ta en titt i Legathåndboken.

Med det sagt, så er nok stipendet ditt til utstyr. Det skal ikke dekke mat, husleie, klær, godteri eller lignende. Til dette har du foreldre/foresatte. De er pliktig til å forsørge deg til du er ferdig med videregående.

Lenke til kommentar

Det finnes neppe så veldig mange. Legater er ganske typisk for studenter, og i Trondeim er det spesielt en del for utdannelsene som stammer fra gamle NTH - nå NTNU. Det er ikke vanlig for elever på videregående, med mulig unntak for de som ønsker å ta deler av skolegangen i utlandet. Men du kan jo for all del ta en titt i Legathåndboken.

Med det sagt, så er nok stipendet ditt til utstyr. Det skal ikke dekke mat, husleie, klær, godteri eller lignende. Til dette har du foreldre/foresatte. De er pliktig til å forsørge deg til du er ferdig med videregående.

haha ser den :) ja dem gjør det.

det som irritere mæ e at venner som har skilte foreldre får 22K å bruke det på pc , høytalera osv xD

^

Riktig det. De 940 kronene er utstyrsstipend, og skal dekke blant annet skole-PC'en din.

Skaffer du deg en deltidsjobb, jobber i helgene, og mye i feriene, og sparer 90% av det du tjener, så blir det penger til slutt av det også :)

ja får prøv på deltidsjobba :)

800kr for pcen , 140kr igjenn da , ka æ ska invester i xD

Lenke til kommentar

Stipendordningen for elever er dessverre ikke helt rettferdig. Men om du ikke får noe ut over utstyrsstipendet, så tyder jo det på at du har foreldre med relativt solid inntekt. Det vil i mange tilfeller bety høyere levestandard, og veier sånn sett opp. Og jeg tviler på at du ville foretrukket skilte foreldre bare du får noen ekstra tusenlapper.

Lenke til kommentar

Om det er lov vet jeg ikke. Altså. Om det er lov å skru opp PC'en og oppgradere er jeg ikke sikker på, men RAM i seg selv er jo lovlig.

Ser ingen grunn til hvorfor noen skulle bry seg da.

Er i hvert fall veldig nyttig om du har en treg PC.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

det som irritere mæ e at venner som har skilte foreldre får 22K å bruke det på pc , høytalera osv xD

Da tjener den forelderen de bor hos forholdsvis dårlig. Jeg har skilte foreldre, bodde hos min mor som er sykepleier(sykepleiere er ikke akkurat kjent for å tjene mye penger) og fikk ikke mer enn rundt 5000 kr når jeg gikk på vgs. Broren min som begynner i andre klasse nå får omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Da tjener den forelderen de bor hos forholdsvis dårlig. Jeg har skilte foreldre, bodde hos min mor som er sykepleier(sykepleiere er ikke akkurat kjent for å tjene mye penger) og fikk ikke mer enn rundt 5000 kr når jeg gikk på vgs. Broren min som begynner i andre klasse nå får omtrent det samme.

åja, hmm rart, 3 av kompisene mine har foreldre som egentlig virker som de tjener greit. synes uansett at 940 kr for et år er lite jeg da når flere med skilte foreldre ligger på 15 000-22000

kunne ivertfall fått noen måneder med940 kr :)

Lenke til kommentar

Er uansett feil å få penger etter min mening uansett. Penger til maskin og andre skolesaker er greit, men er tull å gi 20 000 kroner osv. Alle vet at de pengene går til alt annet en skolerelaterte saker. En tusenlapp til skole, og resterende 19 000 kroner på en gaming-PC og kebab?

Lenke til kommentar

Er uansett feil å få penger etter min mening uansett. Penger til maskin og andre skolesaker er greit, men er tull å gi 20 000 kroner osv. Alle vet at de pengene går til alt annet en skolerelaterte saker. En tusenlapp til skole, og resterende 19 000 kroner på en gaming-PC og kebab?

enig med dæ der :) kompis av mæ så gikk 800 te skole pc så gikk resten te atv, sverige tura, brus, kino osv xD

å han hadd ikke bøker, blyanta osv det lånt han av andre , fikk 22 000

Lenke til kommentar

Sykepleiere har tross alt høyere utdanning, og er dermed bedre utdannet enn gjennomsnittet. De tjener kanskje ikke like mye som en del andre med 3 års høgskole eller hva det er de må gjennom, men ligger godt over mange andre yrker. Husk på at mange har svært begrenset utdanning, f.eks.ett eller to år etter obligatorisk skolegang (etter ungdomsskole). Butikkarbeidere er spesielt kjent for å ha elendig lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...