Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva gjør man på mopedkurs?

DaveSnow

Anbefalte innlegg

Hei, beklager at jeg poster flere tråder, men har noen spørsmål.

Jeg har ikke kjørt noe særlig Moped/scooter/MC.

Men det er jo ikke vansklig, selve kjøringa, kjørte jo 110ccm MC når jeg var 11 på veien på hvaler, var jo ikke noe problem da, så tviler kjøring vil være noe problem nå.

MEN. Hva gjør vi på kurset?

Jeg har ikke noe stor erfaring med å kjøre på trafikert vei, vil vi få en oppsumering om dette? Og evt. hvor mange dager går vanligvis mopedkurset over?

OG!

Er det noen netsider som er gratis hvor jeg kan øve på trafikskilt, og moped teoriprøve?

Mange som sier mopedkurset er ferdig på 2 dager, men hvordan?

2 timer klargjøring/teori, 14 timer kjøring. Betyr dette at man skal sitte på en Scooter i 6 timer i strekk og kjøre gjennom 2 dager?

Noen som nylig har tatt lappen, eller har tatt den tidligere og kan si hvordan kurset er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På trafikalt grunnkurs går du igjennom trafikksikkerhet, førstehjelp, og en hel masse annet. Hvordan du skal oppføre deg i trafikken, hvordan du skal ligge på veien, følge skilter, osv.

Deretter er det en liten snakkis før dere kjører på en liten bane. Her snakker dere da om hvordan dere skal styre syklene, og litt annet.

Deretter er det langkjøring i trafikk.

Det er mulig å ta alt på to dager ja, men tror ikke det finnes noen skoler som gjør det.

Tatt fra Ung.no:

Føreropplæringen for moped følger et forløp på 4 trinn. Den legger stor vekt på at eleven skal ha riktig framdrift i opplæringen slik at eleven får et godt utbytte av undervisningen på det neste trinnet.

Trafikalt grunnkurs

Du må ta trafikalt grunnkurs før du kan begynne med praktisk øvelseskjøring. Det består av 17 timer teori, som skal gjøre deg i stand til å ferdes i trafikken.

Praktisk kjøreopplæring

I tillegg til trafikalt grunnkurs, må du ta praktisk obligatorisk kjøreopplæring. Hver enkelt elev skal ha minst 14 timer øvingskjøring med tohjuls moped før de får mopedførerbeviset.

Timene fordeler seg slik:

Trinn 1:

Trafikalt grunnkurs

Trinn 2:

Grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse: Eleven skal ha minst 4 timers obligatorisk opplæring på avsperret område

Trinn 3:

Trafikal opplæring: Eleven skal ha minst 6 timers obligatorisk opplæring på veg

Trinn 4:

Avsluttende opplæring: Eleven skal ha minst 4 timers obligatoriske timer undervisning, hvorav 3 timer er kjøring på veg. En time settes av til planlegging av en kjøretur og samtale etter praktisk trening.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...