frankhaugen Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 En bekjent er sammen med og har sex med en jente (21år) som er lettere tilbakestående, (dette er ikke min mening men hun er umyndiggjort og bor i en kommunal leilighet med "oppsyn"). Jeg lurer på om det kan ansees som at han misbruker henne, eller skal det litt mer til? -frank Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Ja, dette kan helt klart sees på som at han misbruker henne. Når hun er umyndiggjort er hun pr. definisjon mindre oppegående enn en vanlig voksen person, og antagelig mindre oppegående enn en 16-åring. I så fall er hun på mange måter å regne som under den seksuelle lavalder. Straffeloven §193 sier: § 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år. På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming. Jeg vet ikke nøyaktig hvor alvorlig funksjonshemming som skal til for at den paragrafen skal tas i bruk, men moralsk vil jeg i hvert fall si at din bekjente er på tynn is. 3 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Denne tråden er feilpostet og flyttes over i jussforumet. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Ja, dette kan helt klart sees på som at han misbruker henne. Når hun er umyndiggjort er hun pr. definisjon mindre oppegående enn en vanlig voksen person, og antagelig mindre oppegående enn en 16-åring. I så fall er hun på mange måter å regne som under den seksuelle lavalder. Straffeloven §193 sier: § 193. Den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, straffes med fengsel inntil 6 år. På samme måte straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang ved å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming. Jeg vet ikke nøyaktig hvor alvorlig funksjonshemming som skal til for at den paragrafen skal tas i bruk, men moralsk vil jeg i hvert fall si at din bekjente er på tynn is. tnx Tror jeg skal ta en alvorsprat med ham :-S -frank Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Moderatormelding Ett innlegg er slettet: Troll og personangrep. 1 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 En bekjent er sammen med og har sex med en jente (21år) som er lettere tilbakestående, (dette er ikke min mening men hun er umyndiggjort og bor i en kommunal leilighet med "oppsyn"). Jeg lurer på om det kan ansees som at han misbruker henne, eller skal det litt mer til? -frank Om hun er umyndiggjort så har hun vel en verge? Hmm ikke vet jeg men i såfall så bør du snakke med dem, bare så du ikke "tråkker" litt i salaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå