Gå til innhold

Lære språk på fritiden. Tips?

Brotato

Anbefalte innlegg

Føler jeg har mye dødtid på hyblen nå, så lurer på om det er noen som har lært seg et språk på egenhånd, og har tips å dele?

Tenker rundt 2-3 timer i uka med studering

Står atm mellom tysk og italiensk

Hvordan jeg har tenkt til å lære:

Legge over mp3-filer på mobil/pc (noen som vet hvor jeg kan finne dette?)

Oppgaver på internett (?)

Hjemme kan pappa/søster tysk/fransk. Har også blitt pratet om å lære italiensk.

Etterhvert se på serier/filmer (finnes det noen kvalitets-serier?)

Andre ideer? Erfaringer å dele? =)

Endret av Piitb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her føler jeg meg nærmest tvunget til å anbefale italiensk. Jeg lærte det selv på samme måte som du har tenkt til, og gud så flott det har vært! Ikke bare er det et særdeles vakkert språk, men det åpner også døren for lignende språk som også er vakre, som spansk, portugisisk, fransk, rumensk og andre mindre språk.

Og dersom du er interessert i historie (er du interessert i språk er det naturlig å være interessert i historie også) er jo Italia en gullgruve av dimensjoner. Du finner historiske byggverk i hver eneste krik og krok av Italia, samt utrolig flotte kunstverk i nærmest samtlige. Og alt det andre som er flott med Italia, kulturen, maten, temperaturen, alt sammen. Jeg hadde noen italienske venner på facebook jeg dro til sist sommer, og det er uten tvil min aller beste ferie. Det er mye som kan sies om italiensk, men jeg lærte meg det i bunn og grunn fordi det hørtes fint ut (og for å sjarmere en jente), og å snakke et fint språk blir omtrent som å synge for de som ikke har sangstemme.

Når det gjelder hvilket kurs du skal bruke vil jeg anbefale Pimsleur på det varmeste. Søk på pimsleur italian torrent på piratebay eller noe, og følg kurset slavisk. Ta deg så en tur til Italia på noen uker, og du vil beherske språket før du merker det! Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har tips til en "fantastisk" side for å lære nye språk! :new_woot:

Meeen... Jeg har glemt ut hva den heter. Vent litt så skal jeg lete den opp.

EDIT: Fant den! Duolingo.com heter siden, der lærer du språk ved å snakke, skrive og lese. En morsommere måte å lære språk. I tillegg gjør du det for en god sak. :)

Etterhvert se på serier/filmer (finnes det noen kvalitets-serier?)
Corleone, en italiensk mafia-serie. Jeg personlig ble ikke interessert etter å ha sett noen timer, så jeg la den bort. Men kanskje den passer for deg? :) Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...