Gå til innhold

Maria (2) kastes ut av landet - riktig?

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/maria-2-er-norsk-statsborger-kastes-ut-av-norge-3850099.html

Jeg skrev nylig et blogginnlegg om saken, og er interessert i andres meninger på temaet.

Personlig finner jeg saken veldig vanskelig, men mener at om vi lar alle få bli på grunnlag av at de har unger, kommer dette til å bli et veldig stort 'loophole' i asylsystemet. Folk kan komme, få unger, og kreve statsborgerskap.

Hva tenker dere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan fikk jenta norsk statsborgerskap? I alle fall tidligere var det slik at barn får statsborgerskapet til faren dersom man er gift ellers får barnet statborgerskapet til moren. Var moren gift med barnefaren tidligere?

[EDIT: typo]

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Tenker at max saksbehandlingstid burde ikke være på mer enn noen uker. Hovedproblemet er at folk kommer, blir en liten evighet, for å så bli hivd ut.

Jeg tror nok dette er kjernen av problemet. Jeg er ikke sikker på om et par uker er realistisk, men det er nok veldig mange problemer som kunne blitt løst av en vesentlig kortere saksbehandlingstid. Det har vært flere eksempler med barn som er født i Norge eller kom hit som småbarn, for så å bli kastet ut når de er kommet i skolealder og er like norske som de fleste andre norske barn.

Lenke til kommentar

Eg kommer til å juble den dagen dei blir kastet ut.

Forkastelig at moren skal bruke barnet som eit redskap for å få lov til å leve av trygda i Norge. No genereliserer eg ganske mye, men det får vere slik.

Skal det virkeleg vere så enkelt, at ein kommer til Noreg, føder ungen her og får bli i landet?

Eg veit om fleire folk, både frå b.a. Russland og USA, som sleit med å få arbeidsvisum. Dei kunne snakke norsk, dei hadde jobb-tilbudd, men dei sleit med å få visum!!

Mens her, skal folk føde ein unge og bli i landet!!!

Snakket med ein frå Litauen her om dagen. Han sei at 90% av dei som går på voksenopplæring, gjer ikkje ein dritt der.

Dei har budd i Noreg i 3-10 år, dei KAN snakke norsk, men dei later som dei forstår ikkje ein dritt. Grunnen? Jo, dei får lov til å gå på skulen då og får betalt for det.

Dei kommer ditt, slår opp "db" eller "vg" på ipaden sin og får penger for å lese avisa der.

Og kven som har rett på slikt? Jo, asylsøkara og dei som "gifter seg" eller "familiegjenforennes".

Kvalmt, sei eg berre. Mange nordmenn må jobbe ræva av seg, for så å betale 30-50% av inntekta til skatt. Politiet har ikkje nok resurser og ABB får drepe fleire titals ungdommer.

Det er så lange kø på sjukehus at folk dør mens dei venter på operasjoner.

Det er ikkje nok barnehagplasser.

Det er ikkje nok plasser på eldreomsorg.

Mens her kommer slike folk og skal få alt grattis her i landet.

Takk AP og alle idioter som stemmer på dei. År etter år.

Takk for at dokke lar nordmenn dø. Takk for at dokke nekter arbeidskraft inn i landet. Takk for at dokke legger til rette for folk som jukser og lyger seg inn i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er kun et problem fordi opinionen ikke klarer å skille politikk og følelser.

Uansett hvilket regelverk man har vil det alltid være noen det kommer skjevt ut for, og noen ganger vil disse menneskene være søte og sympatiske. Skal man endre regelverket hver gang det skjer, eller skal man ha et regelverk som er konsekvent?

Lenke til kommentar

Det er mulig loven kan ha endret seg så korriger meg gjerne. Men man blir ikke automatisk norsk statsborger dersom man er født i Norge. Min sønn fikk ikke norsk statsborgerskap selv om han var født i Norge fordi hans mor er amerikansk statsborger og vi var samboere og ikke gift da han ble født. Dette til tross for at jeg selv som far til barnet er født i Norge og er norsk statsborger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...