N o r e n g Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 560ti sli var røøv til å begynne med. men ble kjempebra. Kilde? De fleste tester antyder at 560 Ti SLI fungerte helt utmerket ved lansering. på 680 jeg har fått stabilt 1350mhz på begge korta og 6800mhz minne for lolz med rundt 20millivolt over. kjører dønn stabilt med det. er flere raporter om at 670 er bra, fikk desverre ikke prøvd det så nøye men sli var helt knall, fikk god skalering og stabilt og ingen microstutter. Kult, din (proentvise) overklokk på 680 er tilsvarende et 7970 på 1150/1500, hva var det jeg sa om at 7970 og 7950 er en bedre overklokker Microstutter vil aldri forsvinne så lenge man bruker AFR, fyr opp et spill der du får 40 fps og si fra om det oppleves jevnt og pent. 7970 syns jeg var et bråkete ustabilt rævkort men vet at andre har fått gode resultater så skal absolutt ikke si at det er et dårlig kort men min opplevelse av amd generelt er at det er ting som yter bra men er ustabilt og bråkete og varmt. Da er vi i det minste enige om at du er særdeles grønn. og btw arni, nvidia har kanskje tatt feil på prispunkt men de gjør det bedre enn amd som et firma.(bedre result og ikkeno tap DETTE ER VIKTIG.) Det er viktig for de som har aksjer i Nvidia eller AMD, ikke for forbrukerne. og adaptive v-sync er ekstremt bra. spesielt for midrange og 660ti klasse kort. har amd det i det hele tatt? Adaptive Vsync skal visstnok gi 1 frame inputlag i likhet med Triple Buffer Vsync etter hva jeg har lest, da er teknologien meningsløs. Ellers lurer jeg på hva som gjør Adaptive Vsync så mye bedre enn en framerate-limiter? vil bare avslutte med at amd er bra men nvidia er som regel bedre bygget og mere stabilt(vet at de fleste kan få 7970 på syke nivåer men ikke faen om det er like bra som 680 og derfor blir det heller ikke anbefalt like ofte noe sted.) GTX 570, 590 Ringer disse en bjelle på god og stabil byggekvalitet? Hva med trenden at Nvidia-kort har vært mer kjent for coil whine de foregående 5 generasjonene? 7970 overklokket er kraftigere enn 680 overklokket, dette er "allmennkunnskap" om du leser et par forum. 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 560ti sli var røøv til å begynne med. men ble kjempebra. Kilde? De fleste tester antyder at 560 Ti SLI fungerte helt utmerket ved lansering. på 680 jeg har fått stabilt 1350mhz på begge korta og 6800mhz minne for lolz med rundt 20millivolt over. kjører dønn stabilt med det. er flere raporter om at 670 er bra, fikk desverre ikke prøvd det så nøye men sli var helt knall, fikk god skalering og stabilt og ingen microstutter. Kult, din (proentvise) overklokk på 680 er tilsvarende et 7970 på 1150/1500, hva var det jeg sa om at 7970 og 7950 er en bedre overklokker Microstutter vil aldri forsvinne så lenge man bruker AFR, fyr opp et spill der du får 40 fps og si fra om det oppleves jevnt og pent. 7970 syns jeg var et bråkete ustabilt rævkort men vet at andre har fått gode resultater så skal absolutt ikke si at det er et dårlig kort men min opplevelse av amd generelt er at det er ting som yter bra men er ustabilt og bråkete og varmt. Da er vi i det minste enige om at du er særdeles grønn. og btw arni, nvidia har kanskje tatt feil på prispunkt men de gjør det bedre enn amd som et firma.(bedre result og ikkeno tap DETTE ER VIKTIG.) Det er viktig for de som har aksjer i Nvidia eller AMD, ikke for forbrukerne. og adaptive v-sync er ekstremt bra. spesielt for midrange og 660ti klasse kort. har amd det i det hele tatt? Adaptive Vsync skal visstnok gi 1 frame inputlag i likhet med Triple Buffer Vsync etter hva jeg har lest, da er teknologien meningsløs. Ellers lurer jeg på hva som gjør Adaptive Vsync så mye bedre enn en framerate-limiter? vil bare avslutte med at amd er bra men nvidia er som regel bedre bygget og mere stabilt(vet at de fleste kan få 7970 på syke nivåer men ikke faen om det er like bra som 680 og derfor blir det heller ikke anbefalt like ofte noe sted.) GTX 570, 590 Ringer disse en bjelle på god og stabil byggekvalitet? Hva med trenden at Nvidia-kort har vært mer kjent for coil whine de foregående 5 generasjonene? 7970 overklokket er kraftigere enn 680 overklokket, dette er "allmennkunnskap" om du leser et par forum. den med overklokken kommer ann på hvor overklokket du får 680. sorry men der HAR jeg sjekka forum. og at firmaet gjør det bra er forid de selger bedre innenfor bransjen som er et tegn på at de har bedre produkter iogmed at det er veldig hard konkurranse. og angående stabilitet. hvorfor tror du ALLE events med konkurranser bruker nvidia kort og aldri amd kort? fordi det er mer stabilt og generelt fungerer AKKURATT som det skal. jeg er godt grønn. men du er heftig rød. og grønn gjør det for øyeblikket MEGET bedre enn rød. uansett hva du sier selger nvidia mer og har overskudd mens amd sliter både på grafikkkortsiden og prosessorfronten. de selger kortene billigere enn de egentlig kan i forhold til hva det koster og lage. noe som går utover avansen som igjen kutter ned profitten. Lenke til kommentar
Braindawg Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 og angående stabilitet. hvorfor tror du ALLE events med konkurranser bruker nvidia kort og aldri amd kort? fordi det er mer stabilt og generelt fungerer AKKURATT som det skal. Eller så bruker Nvidia litt mere tid og penger på å markedsføre produktene sine. just saying 1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 den med overklokken kommer ann på hvor overklokket du får 680. Hæ? Typisk overklokk for HD 7970 er ca 1200MHz (+30%), typisk overklokk for HD 7950 er ca 1150 (+44%), typisk overklokk for 680 er 1250 MHz (+14%), typisk overklokk for 670 er 1250MHz (+20%), typisk overklokk for 660 Ti ser ut til å ende opp på 1200MHz (+14%), det bær være ganske innlysende at selv med en uvanlig lav boost og 1300MHz vil et 680 fortsatt ikke matche 7970s overklokkbarhet. sorry men der HAR jeg sjekka forum. Foreslår at du sjekker dem igjen: http://www.overclock.net/t/1235557/official-top-30-heaven-benchmark-3-0-scores/0_30 og at firmaet gjør det bra er forid de selger bedre innenfor bransjen som er et tegn på at de har bedre produkter iogmed at det er veldig hard konkurranse. 560 Ti er et bedre produkt enn 7850? 560 SE er et bedre produkt enn 7770 og 6790? Selvfølgelig er 670, 680 og 690 gode produkter, men det betyr ikke at Nvidia har de beste produktene i middelklassen, men så er det jo selvfølgelig viktigere å ha det beste toppkortet siden GTX 670 selger bedre enn 7850 til tross for langt høyere pris og langt dårligere ytelse per krone: http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/ og angående stabilitet. hvorfor tror du ALLE events med konkurranser bruker nvidia kort og aldri amd kort? De gjør ikke det? Det høres ut som noe du fant på i øyeblikket. fordi det er mer stabilt og generelt fungerer AKKURATT som det skal. Det samme kan sies om AMD og Intel for den saks skyld. jeg er godt grønn. men du er heftig rød. Jeg er definitivt ingen fanatiker av AMD eller Nvidia og grønn gjør det for øyeblikket MEGET bedre enn rød. Ja, fordi AMD av en eller annen grunn har et rykte om ustabile drivere som stammer tilbake fra 2005 eller noe slikt. uansett hva du sier selger nvidia mer og har overskudd mens amd sliter både på grafikkkortsiden og prosessorfronten. Jeg har da aldri sagt noe om det heller? de selger kortene billigere enn de egentlig kan i forhold til hva det koster og lage. noe som går utover avansen som igjen kutter ned profitten. Hadde AMD solgt 7950 og 7970 med tap hadde de stoppet å produsere disse kortene. Uansett, dette er totalt offtopic, posten din svarte ikke på spørsmålene jeg stilte deg, og jeg venter fortsatt på et relevant utsagn angående 660 Ti Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) den med overklokken kommer ann på hvor overklokket du får 680. Hæ? Typisk overklokk for HD 7970 er ca 1200MHz (+30%), typisk overklokk for HD 7950 er ca 1150 (+44%), typisk overklokk for 680 er 1250 MHz (+14%), typisk overklokk for 670 er 1250MHz (+20%), typisk overklokk for 660 Ti ser ut til å ende opp på 1200MHz (+14%), det bær være ganske innlysende at selv med en uvanlig lav boost og 1300MHz vil et 680 fortsatt ikke matche 7970s overklokkbarhet. sorry men der HAR jeg sjekka forum. Foreslår at du sjekker dem igjen: http://www.overclock...3-0-scores/0_30 og at firmaet gjør det bra er forid de selger bedre innenfor bransjen som er et tegn på at de har bedre produkter iogmed at det er veldig hard konkurranse. 560 Ti er et bedre produkt enn 7850? 560 SE er et bedre produkt enn 7770 og 6790? Selvfølgelig er 670, 680 og 690 gode produkter, men det betyr ikke at Nvidia har de beste produktene i middelklassen, men så er det jo selvfølgelig viktigere å ha det beste toppkortet siden GTX 670 selger bedre enn 7850 til tross for langt høyere pris og langt dårligere ytelse per krone: http://store.steampo...rvey/videocard/ og angående stabilitet. hvorfor tror du ALLE events med konkurranser bruker nvidia kort og aldri amd kort? De gjør ikke det? Det høres ut som noe du fant på i øyeblikket. fordi det er mer stabilt og generelt fungerer AKKURATT som det skal. Det samme kan sies om AMD og Intel for den saks skyld. jeg er godt grønn. men du er heftig rød. Jeg er definitivt ingen fanatiker av AMD eller Nvidia og grønn gjør det for øyeblikket MEGET bedre enn rød. Ja, fordi AMD av en eller annen grunn har et rykte om ustabile drivere som stammer tilbake fra 2005 eller noe slikt. uansett hva du sier selger nvidia mer og har overskudd mens amd sliter både på grafikkkortsiden og prosessorfronten. Jeg har da aldri sagt noe om det heller? de selger kortene billigere enn de egentlig kan i forhold til hva det koster og lage. noe som går utover avansen som igjen kutter ned profitten. Hadde AMD solgt 7950 og 7970 med tap hadde de stoppet å produsere disse kortene. Uansett, dette er totalt offtopic, posten din svarte ikke på spørsmålene jeg stilte deg, og jeg venter fortsatt på et relevant utsagn angående 660 Ti de selger bedre fordi de er bedre rett ut av boksen. og nvidia er veldig gode på game bundles, hvis du har tittet på siden deres. blandt annet får du borderlands 2 med ALLE 660ti kort du kjøper nå så du kan faktisk trekke av 450kr foreløpig der. DETTE er relevant for topic. og jeg sa aldri at de selger med tap, sa de selger med dårlig profittmargin. de er altså avhengig av å selge flere kort enn nvidia fordi de begge betaler omtrent det samme per kort, men det gjør de ikke altså har de dprligere profitt. de priser seg agressivt men som sagt. out of the box er nesten alle nvdia produkter bedre og mer stabile, du glemmer fort at selvom du kan klokke kortene til amd til mer enn nvida er det fortsatt bare omtrent 15% av kundene som gidder å overclocke i det hele tatt og det gjør at argumentet med å overclocke masse blir ganske ubrukelige da de aller fleste bare vil at det skal plugges inn og funke. mannen i gata vil ha et produkt som gjør det det skal, ikke noe han kan lage et fly av, derfor er 660ti et bra produkt og kommer til å selge som hakka møkk. Endret 17. august 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 de selger bedre fordi de er bedre rett ut av boksen. og nvidia er veldig gode på game bundles, hvis du har tittet på siden deres. blandt annet får du borderlands 2 med ALLE 660ti kort du kjøper nå så du kan faktisk trekke av 450kr foreløpig der. DETTE er relevant for topic. og jeg sa aldri at de selger med tap, sa de selger med dårlig profittmargin. de er altså avhengig av å selge flere kort enn nvidia fordi de begge betaler omtrent det samme per kort, men det gjør de ikke altså har de dprligere profitt. de priser seg agressivt men som sagt. out of the box er nesten alle nvdia produkter bedre og mer stabile, du glemmer fort at selvom du kan klokke kortene til amd til mer enn nvida er det fortsatt bare omtrent 15% av kundene som gidder å overclocke i det hele tatt og det gjør at argumentet med å overclocke masse blir ganske ubrukelige da de aller fleste bare vil at det skal plugges inn og funke. mannen i gata vil ha et produkt som gjør det det skal, ikke noe han kan lage et fly av, derfor er 660ti et bra produkt og kommer til å selge som hakka møkk. Nvidia-kortene er stort sett like gode ut av eska, få hodet ut av rævva og les en anmeldelse som bruker noe nyere enn lanseringsdriverne til 7970. Jeg referer hele tida til at 7950-resultatene er dobbelt opp irrellevante siden de fleste 7950 allerede i dag kommer på 860-900MHz ut av eska (plutselig bare 4-5% bak et 670 istedet for 14-15%), og at nye 7950 nå skal komme på 850MHz stock med boost clock opp til (maks) 925 MHz. AMDs Boost-funksjon er også deterministisk, altså er den basert på strømforbruket Powertune-teknologien sier at kortet trekker og ikke avhengig av brikkekvalitet, alle 7950 og 7970GHz vil derfor booste identisk. Nvidia bundler Borderlands 2, som ikke er ute enda og koster 365 kr på steam AMD bundler Deus Ex: HR (relativt gammelt spill, men fortsatt av de bedre action/RPG/stealth fra 2011,) Dirt Showdown (OK, ikke sånn superbra, men ser bra ut, kjører veldig bra, og er noe underholdning,) og Nexuiz (Arena-shooter lignende Quake og Unreal Tournament, rimelig gøy på LAN.) Om spillet som er bundlet med ikke er av interesse for deg er dette også av lav verdi, dette gjelder for begge sider. Les min foregående post, særlig der jeg SITERER deg skrive at AMD taper penger på 7950-salg. Ut av eska er det like mange problemer med Nvidia som AMD. Jeg kan selvfølgelig også nevne at jeg har møtt på flere problemer med Nvidia-drivere i sommer på min M14x (kontra ikke et eneste problem med 2x 7970,) men jeg tviler sterkt på at du bryr deg om uttalelser som ikke stemmer med dine egne fordommer. Tviler sterkt på at det er så mange som 15% som overklokker, tror 1% er nærmere sannheten, men poenget mitt med overklokkingspotensiale var at selv om du både finner fabrikkoverklokkede 7950 og 660 Ti, vil 7950 ofte ha den største forbedringen relativt takket være mer minnebåndbredde å skalere på og en lavere "standard" kjernefrekvens fra AMD. Dessuten er det ikke mannen på gata som kjøper skjermkort til 2500 kr og oppover, så argumenteringen din om at Nvidia er for massene mens AMD er for entusiastene med mye tid til overs gjør en fin skivebom. Det virker mest av alt som du tror at AMD-kort krever 1 time hver dag med knoting i drivere for å fungere, mens 660 Ti alltid vil fungere feilfritt og knallbra, og det er her du er så milevis unna sannheten (på begge fronter) at jeg gjør: Sannheten er at 7850, 7870, 7950, 660 Ti, 7970, 670, 680, og 7970 GHz alle fungerer knirkefritt for majoriteten av brukere, og det bare er SLI/CFX-løsninger som får problemer (og da kun om du begynner å rote med ting som unofficial overclocking mode, spenningsøkning og lignende.) PS: En ting jeg har lagt merke til er at det er en god del flere poster med DOA-kort fra Nvidia-kort enn AMD-kort, til tross for at vi som er her inne stort sett har en noe over gjennomsnittlig kunnskap og interesse for skjermkort som bør balansere brukerbasen noe. Noe å tenke på kanskje? Lenke til kommentar
**dp** Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 (endret) PS: En ting jeg har lagt merke til er at det er en god del flere poster med DOA-kort fra Nvidia-kort enn AMD-kort, til tross for at vi som er her inne stort sett har en noe over gjennomsnittlig kunnskap og interesse for skjermkort som bør balansere brukerbasen noe. Noe å tenke på kanskje? tror du nvidia og ati selger like mange kort i Norge? EDIT: ellers gjør jo 660Ti "rent bord" mot 7950 her: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-7950-with-boost-review/1 Endret 17. august 2012 av **dp** Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 PS: En ting jeg har lagt merke til er at det er en god del flere poster med DOA-kort fra Nvidia-kort enn AMD-kort, til tross for at vi som er her inne stort sett har en noe over gjennomsnittlig kunnskap og interesse for skjermkort som bør balansere brukerbasen noe. Noe å tenke på kanskje? tror du nvidia og ati selger like mange kort i Norge? EDIT: ellers gjør jo 660Ti "rent bord" mot 7950 her: http://www.guru3d.co...-boost-review/1 Nei, jeg er fullt klar over at Nvidia selger bortimot tre ganger så mange kort som AMD totalt i Norge, men jeg liker å tro at det ikke er like skjevt her på forumet (nærmere 3 mot 5 eller noe slikt vil jeg tro.) Uansett endrer det ikke at Nvidia på ingen måte er betydelig mer feilfrie enn AMD på byggekvalitet. Ellers har jeg forstått det slik at 30X.XX-driverne på ingen måte har vært feilfrie (rett meg om jeg tar feil her,) AMDs Catalyst-drivere har ikke hatt et eneste problem med vanlige oppsett meg bekjent siden 12.4 WHQL lanserte. Guru3D-testen du linker tester jo nesten kun eldgamle spill ingen spiller lenger: Modern Warfare 2 (virkelig?), Far Cry 2 (4 år gammelt spill som ikke er i nærheten av sin forgjenger,) Metro 2033 (I det minste en virkelig tøff test da,) BF:BC2, Crysis 2 (Også en relativt hard test forsåvidt, med unntak av den meningsløst store mengden med tesselation på Ultra,) AvP og LP2. De eneste relevante spillene i dag på den testen blir da: Hard Reset (marginalt 660 Ti,) Anno 2070 (marginalt 7950,) og BF3 (samme skiten begge to,) syns ikke det kan kalles "rent bord" på noen måte. Tar man med de tyngre testene AvP, LP2, Metro 2033 og Crysis 2 heller det mer mot 7950. Å legge vekt på resultater fra Far Cry 2 og Modern Warfare 2 syns jeg er latterlig når begge kortene klarer langt mer enn 60 fps og titlene er mer prosessorbegrenset enn grafikkytelsesbegrenset. Ta en kikk på Computerbase.de eller Techpowerup sin test, ikke bare bruker disse testene for det meste relevante spill i dag (som faktisk krever en del alle sammen,) men de tar seg også jobben med å gi fulle oppsummeringer av alle testene sammenlagt. Det jeg har kommet frem til er at 660 Ti på ingen måte er bedre eller dårligere enn 7950 i det typiske spillet man tester, men har ikke i nærheten av like mye å gå på ved overklokking og takler heller ikke DirectCompute (brukt i Civ V og Sniper Elite V2) eller Forward+ (Dirt Showdown på Ultra er eneste hittil) særlig bra, altså er 7950 en bedre deal siden det ikke har store ytelsesproblemer med enkelte deler av Direct3D. Strømforbruket til et 7950 er noe høyere selvsagt, men det er på ingen måte en gjentagelse av 5870 mot varmeovn GTX 480 og problemet er svært overdrevet. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 17. august 2012 Del Skrevet 17. august 2012 Adaptive Vsync skal visstnok gi 1 frame inputlag i likhet med Triple Buffer Vsync etter hva jeg har lest, da er teknologien meningsløs. Ellers lurer jeg på hva som gjør Adaptive Vsync så mye bedre enn en framerate-limiter? Adaptive vsync vil fungere som double buffered vsync når skjermkortet klarer å holder tritt med vsync raten og fungere som uten vsync når skjermkortet bommer på vsync raten. Det er dog ikke alle spill som er glad i dette (jeg er usikker på om det har blitt løst i nyere drivere). Man vil forsatt trenge vsync med framerate limiter for å hindre tearing. Triple buffering har sine ulemper med høyere minnebruk og spesielt "motion discontinuity". Det vil ikke hindre at et frame blir vist seint og det vil også gi ujevn frame oppdatering når frameraten ligger under refresh raten. Jeg vil si adaptive vsync er et godt kompromiss. 1 Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) jeg synes at adaptive vsynd uten å måtte tweake noe er bedre enn "framelimmiteren" arni prata om. spesielt med tanke på at de aller aller fleste ikke kan noe annet en plug and play(selv de som bygger pc selv har ikke kunnskapen om dette, og da er nvidia NOK EN GANG ET BEDRE VALG SOM FUNKER FRA START ARNI) ja arni er bare imot alt nvidia, og nvidias kort er veldig plug and play. nevn et amd kort arni som er bedre enn det tilsvarende nvdia kort bortsett fra 7970 ghz edition? geforce selger bedre for det er mer atraktivt. du klarer ikke se at det er mindre tweaking og marketed bestemmes ikke av oss her som overklokker og kan litt mere enn de fleste andre, som sagt er det under 15% som overklokker eller gidder å tweake i det hele tatt og da vil de heller ha et kort som gruser konkurenten rett ut av boksen enn et kort som KAN knuse etter noen timers tweaking og stresstesting(sånn som 670 siden det er et genialt produkt, 660ti kommer til å bli et også siden det er priset litt høyt på launch men dette vil synke, syns å huske at 560ti kosta 2200kr på launch også så det kommer til å bli bra, og anngående overpriset start: alle amd kort kosta mer på launch i forhold til dagens pris fordi de kunne grisekjøre kundene fordi de var først ute(ikke faen at et stock 7970 var vært 4500kr uansett, nå¨koster det rundt 3500 kr og er fortsatt et dårligere produkt med coil whine og masse annet som det billigere 670 ikke har og yter omtrent som 670 også.) og selvom marketstrenden har vært at folk kjøper 1500-2000kr klasse kort kan det virke som dne forandrer seg litt eller at de som kjøpte for 3 år siden ikke har begynt å kjøpe nye enda så nvidia ikke gidder å sette et så billig kort ut før disse kundene kjøper nye(nvidia har store tester som vier at kundene deres kjøper kort i "batches" omtrent vært tredje år så de trenger ikke å gjøre noe med dette med en gang, de slipper heller et ferdig produkt når det passer dem.) Endret 18. august 2012 av cannibalguppy Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 (endret) jeg synes at adaptive vsynd uten å måtte tweake noe er bedre enn "framelimmiteren" arni prata om. spesielt med tanke på at de aller aller fleste ikke kan noe annet en plug and play(selv de som bygger pc selv har ikke kunnskapen om dette, og da er nvidia NOK EN GANG ET BEDRE VALG SOM FUNKER FRA START ARNI) Skal innrømme at det er veldig praktisk å ha dette liggende gjemt i driverne, men det er ikke mange som går inn i driverne og aktiverer slike ting heller. Er man interessert nok til å aktivere Adaptive Vsync er det ikke usannsynlig at man vil mene at MSI Afterburner er et fantastisk program. Dog, etter MistaPis beskrivelse høres Adaptive Vsync ut som bedre løsning om man sliter med tearing. Men så finnes det faktum at enkelte spill må over 60 fps for å kjøre skikkelig. ja arni er bare imot alt nvidia, Nei. og nvidias kort er veldig plug and play. Det er ikke AMDs? nevn et amd kort arni som er bedre enn det tilsvarende nvdia kort bortsett fra 7970 ghz edition? Her er fire: 7850, 7770, 7750, 7870 geforce selger bedre for det er mer atraktivt. Og muligens fordi det er en del som mener AMD-kortene er ustabile og dårlige også? du klarer ikke se at det er mindre tweaking Eneste tweakinga som er nevnt her er Adaptive Vsync, som jeg påstår er like klønete å aktivere som framerate-limiteren i MSI Afterburner. og marketed bestemmes ikke av oss her som overklokker Nei, jeg har heller ikke påstått noe slikt heller. og kan litt mere enn de fleste andre, som sagt er det under 15% som overklokker eller gidder å tweake i det hele tatt Jeg vil våge å påstå det er langt færre enn 15% som overklokker eller tweaker ellers, ellers er vi vel enige her? og da vil de heller ha et kort som gruser konkurenten rett ut av boksen enn et kort som KAN knuse etter noen timers tweaking og stresstesting(sånn som 670 siden det er et genialt produkt, 660ti kommer til å bli et også siden det er priset litt høyt på launch men dette vil synke, Men problemet er jo (som jeg har gjentatt ørten ganger) at de tre Nvidia-kortene som er relevante i dag ikke "gruser" AMD-kortene, men heller tipper marginalt frem og tilbake med noen prosenter til eller fra. syns å huske at 560ti kosta 2200kr på launch også så det kommer til å bli bra, og anngående overpriset start: Det har å gjøre med at AMD senket prisen på 6950, som igjen førte til at Nvidia måtte senke prisen på sitt 560 Ti igjen, det er slik et sunt marked fungerer. alle amd kort kosta mer på launch i forhold til dagens pris fordi de kunne grisekjøre kundene fordi de var først ute Ja, og poenget ditt? (ikke faen at et stock 7970 var vært 4500kr uansett, nå¨koster det rundt 3500 kr og er fortsatt et dårligere produkt med coil whine og masse annet som det billigere 670 ikke har og yter omtrent som 670 også.) Da 7970 ble lansert var det priset i forhold til GTX 580, da 680 kom ut fikk 7970 et priskutt for å konkurrere, det er slik alle sunne marked fungerer. Visste du at 670 også kan få coil whine? Visste du at stock-kjøler på 670 skal ha et irriterende hvin ved idle som 7970-kjøleren ikke har? og selvom marketstrenden har vært at folk kjøper 1500-2000kr klasse kort kan det virke som dne forandrer seg litt eller at de som kjøpte for 3 år siden ikke har begynt å kjøpe nye enda så nvidia ikke gidder å sette et så billig kort ut før disse kundene kjøper nye Tror du at det er en brukerbase som kjøper grafikkort til 1500-2000 kr en gang hvert tredje år? Jeg er nesten 100% sikker på at det ikke er tilfelle. (nvidia har store tester som vier at kundene deres kjøper kort i "batches" omtrent vært tredje år så de trenger ikke å gjøre noe med dette med en gang, de slipper heller et ferdig produkt når det passer dem.) Kan du vise til kilde på en slik rapport? Hva er det som gjør våren, sommeren og muligens høsten 2012 til et år der Nvidia kan vise fingeren til et så stort marked? Endret 18. august 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Nastro Azzurro Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 kan nesten virke som NVIDIA ønsker å "tvinge" middelklassesegmentet inn i en litt høyere prisgruppe denne generasjonen. Kunne vært interessant om noen kunne si noe om lønnsomheten i de ulike segmentene? Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 jeg synes at adaptive vsynd uten å måtte tweake noe er bedre enn "framelimmiteren" arni prata om. spesielt med tanke på at de aller aller fleste ikke kan noe annet en plug and play(selv de som bygger pc selv har ikke kunnskapen om dette, og da er nvidia NOK EN GANG ET BEDRE VALG SOM FUNKER FRA START ARNI) Skal innrømme at det er veldig praktisk å ha dette liggende gjemt i driverne, men det er ikke mange som går inn i driverne og aktiverer slike ting heller. Er man interessert nok til å aktivere Adaptive Vsync er det ikke usannsynlig at man vil mene at MSI Afterburner er et fantastisk program. Dog, etter MistaPis beskrivelse høres Adaptive Vsync ut som bedre løsning om man sliter med tearing. Men så finnes det faktum at enkelte spill må over 60 fps for å kjøre skikkelig. ja arni er bare imot alt nvidia, Nei. og nvidias kort er veldig plug and play. Det er ikke AMDs? nevn et amd kort arni som er bedre enn det tilsvarende nvdia kort bortsett fra 7970 ghz edition? Her er fire: 7850, 7770, 7750, 7870 geforce selger bedre for det er mer atraktivt. Og muligens fordi det er en del som mener AMD-kortene er ustabile og dårlige også? du klarer ikke se at det er mindre tweaking Eneste tweakinga som er nevnt her er Adaptive Vsync, som jeg påstår er like klønete å aktivere som framerate-limiteren i MSI Afterburner. og marketed bestemmes ikke av oss her som overklokker Nei, jeg har heller ikke påstått noe slikt heller. og kan litt mere enn de fleste andre, som sagt er det under 15% som overklokker eller gidder å tweake i det hele tatt Jeg vil våge å påstå det er langt færre enn 15% som overklokker eller tweaker ellers, ellers er vi vel enige her? og da vil de heller ha et kort som gruser konkurenten rett ut av boksen enn et kort som KAN knuse etter noen timers tweaking og stresstesting(sånn som 670 siden det er et genialt produkt, 660ti kommer til å bli et også siden det er priset litt høyt på launch men dette vil synke, Men problemet er jo (som jeg har gjentatt ørten ganger) at de tre Nvidia-kortene som er relevante i dag ikke "gruser" AMD-kortene, men heller tipper marginalt frem og tilbake med noen prosenter til eller fra. syns å huske at 560ti kosta 2200kr på launch også så det kommer til å bli bra, og anngående overpriset start: Det har å gjøre med at AMD senket prisen på 6950, som igjen førte til at Nvidia måtte senke prisen på sitt 560 Ti igjen, det er slik et sunt marked fungerer. alle amd kort kosta mer på launch i forhold til dagens pris fordi de kunne grisekjøre kundene fordi de var først ute Ja, og poenget ditt? (ikke faen at et stock 7970 var vært 4500kr uansett, nå¨koster det rundt 3500 kr og er fortsatt et dårligere produkt med coil whine og masse annet som det billigere 670 ikke har og yter omtrent som 670 også.) Da 7970 ble lansert var det priset i forhold til GTX 580, da 680 kom ut fikk 7970 et priskutt for å konkurrere, det er slik alle sunne marked fungerer. Visste du at 670 også kan få coil whine? Visste du at stock-kjøler på 670 skal ha et irriterende hvin ved idle som 7970-kjøleren ikke har? og selvom marketstrenden har vært at folk kjøper 1500-2000kr klasse kort kan det virke som dne forandrer seg litt eller at de som kjøpte for 3 år siden ikke har begynt å kjøpe nye enda så nvidia ikke gidder å sette et så billig kort ut før disse kundene kjøper nye Tror du at det er en brukerbase som kjøper grafikkort til 1500-2000 kr en gang hvert tredje år? Jeg er nesten 100% sikker på at det ikke er tilfelle. (nvidia har store tester som vier at kundene deres kjøper kort i "batches" omtrent vært tredje år så de trenger ikke å gjøre noe med dette med en gang, de slipper heller et ferdig produkt når det passer dem.) Kan du vise til kilde på en slik rapport? Hva er det som gjør våren, sommeren og muligens høsten 2012 til et år der Nvidia kan vise fingeren til et så stort marked? nvidia kort er bedre rett ut av boksen. og JO det er STOR forskjell på å gå inn i driveren og aktivere vsync og på å laste ned et tredjeparts program de fleste ikke vet om og å¨finne ut hvordan du gjør det. og nei 7870 er ikke bedre enn 660ti og koster nesten nøyaktig det samme. det finnes foreløpig ikke midrange kort for nvidia og det er dumt men kundene kjøper som regel nytt kort hvert tredje år. men 670 KAN få coil whine men får det ikke ofte i forhold til 7000 serien. og et idle hvin som kan vøre slitsomt er bedre enn et superhvin som er skikelig annoying og coil whine. sorry men det er det faktisk. og det var IKKE priset i forhold til 580 det var priset 1000kr over det for ingen annen grunn enn at de kunne fordi de var først med ny generasjon det er også grunnen til at de fleste nettsteder ikke anbefalte 7970(hardware.no er en av disse.). og iomed at 560ti ble veldig prisredusert kommer nok 660ti til og gjøre det og hvis de senker prisen med 500-700 er det INGEN amd kort som kan konkurere i den prisklassen for AMD har allerede redusert omtrent så mye som de kan fordi 670 solgte mer enn de trodde. derfor er nvidia bedre nå, de har faktisk ikke bare twitcha for å tilpassse seg middels bra, de har planlagt dette bedre. jeg syns i forhold til dette at de burde sluppet 660ti først og dermed de andre.. men men. jeg håper amd kan gjøre det litt bedre nå spnn at nvidia kan skru ned prisene. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Nå er jeg lei av at du overser halvparten av posten min og overser det som ikke passer deg. Vi har helt klart forskjellige definisjoner på hva som er mye jobb angående drivere, Nvidias kontrollpanel er ærlig talt en clusterfuck. 7870 er bedre enn GTX 580, og med et passende priskutt blir det også matchende/bedre kjøp enn 660 Ti. Hva som er mest irriterende av idle-støy og load-støy kommer an på personen. Det er ikke mange 7970 som får coil whine og viftestøyen kan jeg personlig fortelle er sammenlignbar med MSIs Twin Frozr-kjøler. 7970 var priset 1000 kr, eller +25%, over 580, ytelsen var omtrent 30% bedre, strømforbruket var bortimot 50W (eller 25%) lavere, og det var en helt ny arkitektur med løfte om driverforbedringer over tid ytelsesmessig. Helt objektivt var 7970 et bedre kjøp enn 580, tror du virkelig Nvidia ikke hadde gjort det samme om de kunne? 560 Ti ble prisredusert SOM FØLGE AV AT 6950 BLE PRISREDUSERT, inntil 7950 får en prisredusering og 660 Ti slutter å selge vil ikke 660 Ti få en prisreduksjon. Dette er grunnleggende business som jeg har prøvd å forklare deg et par ganger nå. Du har enda ikke en god forklaring på hvorfor AMD ikke kan kutte prisene sine mer, særlig for 7870 og 7850 som bruker en 26% mindre brikke enn Nvidia. 7970 og 7950 bruker bare en 20% større brikke enn GK104, og med tiden synker prisen på 28nm mer og mer som tillater flere kutt på 7950 og 7970. Det jeg har pekt på er fakta, ikke søkte antagelser. For 8 måneder siden sa Nvidia-fanatikerene at 4500 kr var for mye for et AMD-kort. Nå sier Nvidia-fanatikerene at AMD er desperate siden de har kuttet prisene sine. Er man enig med noen av utsagnene har man ikke den fjerneste anelse om hvordan man prissetter et produkt. 1 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 18. august 2012 Del Skrevet 18. august 2012 Radeon 7970 kostet vel omtrent det samme som GTX580 3GB da den ble lansert. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Bestilte 2 GTX 670 Zotac fra CDON for 5500,- i dag. Det er visst noe rabatt-greier der så du får et stk 670 for 2750,-. Nobrainer for meg som egentlig skulle kjøpe 660 Ti, men ble litt i tvil når jeg så prisen i forhold til 670. 2 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 20. august 2012 Del Skrevet 20. august 2012 Etter det jeg har lest så virker ikke 660Ti som ett spesielt attraktivt kort. Ihvertfall ikke om man tenker å ha kortet en stund da det har klare begrensninger på minnesiden. Det eksisterer det en artig oversikt fra 3dcenter.org som viser klart hvordan økning i oppløsning og AA vil påvirke 660Ti mer enn konkurentene. Samme oversikt viser også at dette påvirker 670 i langt mindre grad, så jeg er enig med flere andre her att prisforskjellen mellom 660Ti og 670 (og i og for seg 7950) må bli større for at kortet skal bli attraktivt. Ellers så er det jo bare første runde som Borderlands 2 følger med, etterpå er prisen nesten den samme (ca -50kr) hvor alt annet er likt: 2749,- uten BL2 2799,- med BL2 for Gigabyte GeForce GTX 660Ti Så hvis man skal ha med seg den gobiten får man slenge seg på tidlig. 2 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 22. august 2012 Forfatter Del Skrevet 22. august 2012 Og der kom AMD sitt motsvar med et priskutt på HD7950 og dens lillebrødre 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå