Gå til innhold

Ny tobånds-ruter fra Asus

Anbefalte innlegg

Det viktigste spørsmålet blir om den foten kan tas av? Da kunne man enkelt festet den med patentbånd.

Og hvis den kan tas av, så blir neste spørsmål om den har skruehodehull for å festes på veggen ????

Designet driter jeg nesten i. Da slike bokser gjerne plasseres et egnet sted utav syne.

Foten kan tas av, men den har nok ikke skruehull. Irriterende nok. Har samme design som den modellen jeg har. Må festes til veggen med andre ting, eks. borrelåsteip... Skru borrelåsteipen fast i veggen og teip fast andre enden i ruteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Så til hvorfor velge dd-wrt istedenfor pfSense,de modder wifi driverne sine slik at at du får bedre ytelse på trådløs pfSense bruker standar drivere,

pfSense er en brannvegg, jeg liker ikke å blande wifi direkte i den boksen. Legg wifi opp som eget nett og koble opp en separat AP (Access Point) boks (her kan du jo forsåvidt ha dd-wrt). Gjerne en med støtte for VLAN så kan du ha separat gjestenett. Gidder du ikke å bygge AP selv så er jo Ubiquiti sine UniFi bokser rimelig gode (genial skalering).

Jeg misliker generelt slike alt-i-ett bokser. Modem-router-brannvegg-ap er like dumt som faks-printer-scanner-kopi. Ryker en ting, så ryker alt. Vil du oppgradere en av teknologiene må du oppgradere alt.

Lenke til kommentar

Jeg misliker generelt slike alt-i-ett bokser. Modem-router-brannvegg-ap er like dumt som faks-printer-scanner-kopi. Ryker en ting, så ryker alt. Vil du oppgradere en av teknologiene må du oppgradere alt.

Det er nettopp her du tar feil ,ryker en av komponentene så kan jeg bare bytte ut eller oppgradere komponenten.

dd-wrt er alle driverne ferdig installert i router-os og det kommer oppdateringer på løpende bånd de eneste kriteriene de setter til oss som bruker softwaren er at vi bruker atheros wifi kort,og skulle jeg finne på å kjøpe et nytt kort som jeg ikke har fungerende drivere til så tar en web-upgrade ca 3min og mangler du drivere så gir du beskjed til mods så kommer driveren på neste build.

Og til slutt kjøre AP via nettverks-kabel er bedre enn å ha enn å ha wifi montert direkte på hovedkortet det blir jo like dumt som å påstå at en nettverks-hdd yter bedre enn en som er montert direkte på hovedkortet..

Tenker du sikkerhet så kan du ta deg en tur innom BackTrack forumet og studer litt så skjønner du fort at viss noen vil bryte seg inn på systemet ditt så er det ikke så mye du kan gjøre for å forhindre dette.

pfSense fungerer helt greit med alt i en boks men menyene er da helt forferdelig.

Er av og til innom pfSense forumet og har lagt merke til at mange som kjører extern AP er fordi de ikke greier og installere drivere til wifi er du en av de siden du tydelig viser at du ikke har peiling på hva du prater om???????

Endret av alfal
Lenke til kommentar

@SLi

N600/WNDR3800 har 680MHz MIPS og 128MB RAM, så hardwaremessig er den raskere enn RT-65u (om du bruker ett bånd i gangen). Den har Atheros chipset som går for å være det beste til routere. I tillegg kan du kjøre OpenWRT på den som gir tonnevis ekstra funksjonalitet.

Bruker 5G til 1 MacBook og en stasjonær PC med USB wifi adapter. Mobiler osv. går på 2g. Min stajonære går på kabel og dekoderen nede går på Powerline.

Så ja, bruker både 5g og 2g..

Takk forresten, nå trenger jeg ikke å angre.

Ok slå denne denne testen er kjørt via wifi http://www.pingtest....lt/68139388.png

Ping hos speedtest.net ..ikke verst for å vere adsl linje på tynn kobber og i tilegg så er testen kjørt trådløst...

http://www.speedtest.../2124404675.png

Min pingtest , riktignok på kabel, inn i en svært god ruter og vi har 70/10 Mbps nett

Kan ta en trådløs test om du vil :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

@SLi

N600/WNDR3800 har 680MHz MIPS og 128MB RAM, så hardwaremessig er den raskere enn RT-65u (om du bruker ett bånd i gangen). Den har Atheros chipset som går for å være det beste til routere. I tillegg kan du kjøre OpenWRT på den som gir tonnevis ekstra funksjonalitet.

Bruker 5G til 1 MacBook og en stasjonær PC med USB wifi adapter. Mobiler osv. går på 2g. Min stajonære går på kabel og dekoderen nede går på Powerline.

Ok slå denne denne testen er kjørt via wifi http://www.pingtest....lt/68139388.png

Ping hos speedtest.net ..ikke verst for å vere adsl linje på tynn kobber og i tilegg så er testen kjørt trådløst...

http://www.speedtest.../2124404675.png

Min pingtest , riktignok på kabel, inn i en svært god ruter og vi har 70/10 Mbps nett

Kan ta en trådløs test om du vil :)

Du slår meg sikker siden du sikkert har bedre kabling inn til huset ditt, min linje er 20/1mbps fiber nett er forsatt et fremmed ord her hvor jeg bor.

Men det hadde vert kjekt å sammenligne med en bedre kablet linje for og se forskjellen,kanskje jeg kan greie og tyne 1-2ms viss jeg kobler ut CS på Ipboxen min og forandrer litt på settings på routeren slik at den yter bedre på korte avstander nå står den på max ytelse innenfor 900m noe som tilsvarer 300m i virkligheten skal prøve å sette den på 300m som er100m det er vel noe slikt rekkevidden er på en vanlig router,si ifra viss du har lengre rekkevidde så kan jeg øke den til 200m..

Tror jeg driter på draget men en liten utfordring hadde vert kjekt!!!

Lenke til kommentar

10ms ping over ADSL (gammal kobber?) er jo slettes ikke dårlig, nå er ikke speedtest sine servere alltid pålitelig så jeg ville prøvd med nettfart.no som jeg generelt har bedre erfaring med når det kommer til testing av Norske nettlinjer.

Jeg fikk forøvrig:

2126208781.png

Pingen hopper for tiden fra 8-18ms og jeg sitter da på coax fra Get / Nokab.

EDIT:

Tviler dog på om du hadde fått noe særlig dårligere resultat med en oppegående hjemmerouter, eventuelt en small business router.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

På nettfart.no havnet jeg på 26ms.

"Tviler dog på om du hadde fått noe særlig dårligere resultat med en oppegående hjemmerouter, eventuelt en small business router."

Er enig med deg her er flaskehalsen fjernet så er den fjernet og da har det egentlig noe betydning om veien er 50m bred eller 100m bred..

Denne routeren bygde jeg egentlig for å tåle mest mulig connections, multitasking og muligheten til og oppgradere trådløs når det kommer ny standar pluss alle mulighetene du har med USB portene på en slik router.

Glemte nesten og nevne det rekkevidden på denne routeren er helt avsindig..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er nettopp her du tar feil ,ryker en av komponentene så kan jeg bare bytte ut eller oppgradere komponenten.

Vel, jeg kan fortsatt ha LAN'et oppe å gå om jeg vil bytte AP, jeg går ut ifra at du må ta strømmen på routeren.

Og til slutt kjøre AP via nettverks-kabel er bedre enn å ha enn å ha wifi montert direkte på hovedkortet det blir jo like dumt som å påstå at en nettverks-hdd yter bedre enn en som er montert direkte på hovedkortet..

Vel, en HDD kan jo plasseres hvorsomhelst noe et AP normalt ikke kan. Dersom jeg monterer wifi kort i min pfSense boks blir det stående inne i et brannsikkert (rack)skap. Jeg kan love deg at WIFI prestanda hadde sunket i forhold til takplasseringen jeg har på AP'et i dag.

Tenker du sikkerhet så kan du ta deg en tur innom BackTrack forumet og studer litt så skjønner du fort at viss noen vil bryte seg inn på systemet ditt så er det ikke så mye du kan gjøre for å forhindre dette.

Trådløst nettet hos meg har heftige restriksjoner i brannveggen, kun basis porter (www, dns & dhcp + play store) er åpne samt ingen mulighet for å nå LAN'et (f.eks. er IMAP, POP eller SMTP stengt). Slike oppsett er noe av det kjekke med en skikkelig brannvegg.

Det bør her nevnes at at jeg har minst 2 kablede punkter i hvert rom. Alt av fast utstyr står kablet, det er kun mobile enheter (tlf, nettfjøler, laptops) som benytter WLAN.

pfSense fungerer helt greit med alt i en boks men menyene er da helt forferdelig.

Tja.. det blir vel en smaks sak, men jeg synes pfSense UI slår mye av de mer profesjonelle der ute. Det fungerer rimelig greit med flere nettverk (kjører 4 ulike LAN hjemme, samt WLAN og VPN's). Alt med ulike regler selvsagt (misliker DMZ's sterkt).

Edit;

En ting har du helt rett i, en dd-wrt basert x86 router er mye bedre enn en vanlig "hjemmerouter". pfSense er imidlertid foran når du benytter flere nett og har mye utstyr, hvilket er relativt selvfølgelig all den tid pfSense primært er en brannvegg (og ikke router+ap+brannvegg+...).

Er av og til innom pfSense forumet og har lagt merke til at mange som kjører extern AP er fordi de ikke greier og installere drivere til wifi er du en av de siden du tydelig viser at du ikke har peiling på hva du prater om???????

Når du hverken qouter skikkelig i forumet og mest sannsynlig ikke forstår pfSense UI'et bør du være litt måteholden med påstander om andres inkompetanse.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot DD-WRT på noen som helst måte, har kjørt det på mang en router med strålende resultater men når det kommer til X86 og X86-64 basert maskinvare så syntes jeg det blir noe begrenset, for det første så må du jo eventuelt betale for pro versjonen om du ikke vil sitte med kunstige begrensinger og for det andre skalerer det ikke på noen måte like godt som pfSense når det kommer til maskinvare, ei har du noe i nærheten av de samme mulighetene når det kommer til plugins og tilleggfunksjonalitet som med pfSense, du kan jo tross alt sette opp pfSense som UTM noe som DD-WRT ikke er i nærheten av å kunne bli konfigurert som, hvert fall ikke sist jeg sjekket.

For meg blir det store plusset med DD-WRT at det støtter trådløst, for de som ønsker å sette opp en "alt-i-ett" løsning, personlig går jeg for å separere router og trådløst av flere grunner, først og fremst for å få det mye lettere når det kommer til plassering av et aksesspunkt da jeg ikke hadde hatt nubbesjans til å plassere en eventuelt X86-basert router ved ideelle plasseringer som gjerne er så høyt oppunder taket som mulig i åpne områder. Skal sies at du kan konfigurere pfSense med trådløst også, men det er visstnok mye slit som jeg ikke har satt meg noe inn i.

Videre så er nok DD-WRT endel enklere å sette opp, det skal visstnok støtte det meste av maskinvare så fremt til du eventuelt kjører et Qualcomm-Atheros basert trådløst NIC og brukergrensesnittet og det hele er langt enklere lagt opp og minner jo om de fleste linuxbaserte webinterfacene du får meg flere routere, mens pfSense på sin side kan være litt overveldende for mange om du ønsker å gå litt avansert til verks.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot DD-WRT på noen som helst måte, har kjørt det på mang en router med strålende resultater men når det kommer til X86 og X86-64 basert maskinvare så syntes jeg det blir noe begrenset, for det første så må du jo eventuelt betale for pro versjonen om du ikke vil sitte med kunstige begrensinger og for det andre skalerer det ikke på noen måte like godt som pfSense når det kommer til maskinvare, ei har du noe i nærheten av de samme mulighetene når det kommer til plugins og tilleggfunksjonalitet som med pfSense, du kan jo tross alt sette opp pfSense som UTM noe som DD-WRT ikke er i nærheten av å kunne bli konfigurert som, hvert fall ikke sist jeg sjekket.

For meg blir det store plusset med DD-WRT at det støtter trådløst, for de som ønsker å sette opp en "alt-i-ett" løsning, personlig går jeg for å separere router og trådløst av flere grunner, først og fremst for å få det mye lettere når det kommer til plassering av et aksesspunkt da jeg ikke hadde hatt nubbesjans til å plassere en eventuelt X86-basert router ved ideelle plasseringer som gjerne er så høyt oppunder taket som mulig i åpne områder. Skal sies at du kan konfigurere pfSense med trådløst også, men det er visstnok mye slit som jeg ikke har satt meg noe inn i.

Videre så er nok DD-WRT endel enklere å sette opp, det skal visstnok støtte det meste av maskinvare så fremt til du eventuelt kjører et Qualcomm-Atheros basert trådløst NIC og brukergrensesnittet og det hele er langt enklere lagt opp og minner jo om de fleste linuxbaserte webinterfacene du får meg flere routere, mens pfSense på sin side kan være litt overveldende for mange om du ønsker å gå litt avansert til verks.

Er enig i det meste du sier,jeg som ville ha alt i en box og god støtte for wifi så vart vel det naturlige valget dd-wrt og pluss de modder wifi driverne slik at wifi yter bedre ,men for all-del det er mye du kan sette fingeren på når det gjelder dd-wrt ,men det er stort-sett funksjoner jeg ikke trenger,men utviklingen forsetter og det blir bedre og bedre for hvert build..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@SLi

Tror du misforsto. Nå havner du jo i den gruppen jeg sa som bruker primært 5GHz, det er der du har din Macbook samme som meg.

Om du bruker din mobil i hjemmet på samme måte som meg (dvs surfe VG på dass), så er det ganske bortkastet å ha en dedikert 500MHz CPU på det båndet.

Nå er det forøvrig ekstremt sjeldent man trenger noe særlig CPU på routeren, da routing-funksjonalitet i seg selv ikke er særlig CPU-sensitivt. Det du kan merke det på er faktisk USB-overføringer, høyere ytelse = mer throughput. Da er det bedre med en single chip med høyere frekvens.

N600 kan overklokkes også, min kjører på 800MHz for øyeblikket :)

Denne Asus routeren ville passet bedre i husholdninger som har en rask internettlinje med mange brukere på forskjellige bånd.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...