Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av nytt kamera

Anbefalte innlegg

Eh ja,

Jeg reiser til Ethiopia om et par uker for å gå afrikas fjerde høyeste fjell, Ras Dashen, og har bare Leicas D-Lux 4 (et kompaktkamera, i tillegg til vinterkameraet mitt, Nikon FM2n, med 50mm 1,8 linse).

Har i lengre tid tenkt å kjøpe D800, men ikke er det tilgjengelig og ikke har jeg råd før avreise.

Så det jeg lurer på egentlig, før jeg impulskjøper ett eller annet, er forslag og begrunnelse på kjøp av hus og linse. Ja, jeg tenker å kjøpe D800 før jul en gang. Budsjettet er under ti tusen, helst mest brukt på linse som kan bruker på D800.

Ser at det nye D3200 med kit er til salgs under 5k,- Forslag til fullformat linse til denne i tillegg? Som jeg kan bruke til D800 senere? Ja, jeg er så snobbete at jeg ser forskjell på 2.8-stash og alt annet.....

ps! eventualt bilig kamerahus og kit-objektiv vil bli gitt bort på turen, er eventuelt kjøp av fullformatlinse i tillegg verdt det?

Tenker like mye på film som på foto, hva bør jeg gjøre?

-merci

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du anser deg "snobbete" og skal ha f/2.8 og FF optikk, så har du i praksis sprengt budsjettet før du er i gang.

Hvilke brennvidder er det du trenger på turen, tror du? Holder en normal-zoom (type 24-70mm) eller trenger du mer brennvidde?

Hvor er det du ønsker å ende opp når du har handlet D800 og all optikken du mener du trenger?

Lenke til kommentar

Tenker like mye på film som på foto, hva bør jeg gjøre?

Beholdt d-lux'en, hvis du ikke skal ha med deg en haug med "sherpaer" til og bære kamerat-stuffet for deg da, skal man bestige 4600 høydemeter er vekt viktig.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis du anser deg "snobbete" og skal ha f/2.8 og FF optikk, så har du i praksis sprengt budsjettet før du er i gang.

Hvilke brennvidder er det du trenger på turen, tror du? Holder en normal-zoom (type 24-70mm) eller trenger du mer brennvidde?

Hvor er det du ønsker å ende opp når du har handlet D800 og all optikken du mener du trenger?

Det jeg tenkte på, var om det var lurt å kjøpt fx Sigma 24-70 (fullformatslinse) og sette den på d3100/d3200 ja... Det er denne linsen jeg har kikket på til kjøp senere.

Da kan jeg gi bort kameraet og beholde linsa til jeg kjøper d800.

Takk for svar, forresten. Og ja, Nautica, D-luxen blir med uansett den :)

Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg til Sigma sin 24-70, men kameraer som D800 synes fortjener (og bør kanskje også ha) tipp topp optikk for å kunne utnyttes 100%

I mine øyne bør vertfall det antatt mest brukte objektivet ditt være av ypperste klasse. Sier ikke at Sigma sin 24-70 er dårlig, for det vet jeg ingenting om, jeg bare gir deg et generelt råd. :)

Lenke til kommentar

Ville gått for

Nikon D3100/D3200

Evt. 14-24 i tillegg

Du kan bruke 50mm din på nikonet, men anbefaler split-prism hvis du skal ha sjans på fokus igjennom søkeren. Ekstra batteri, evt. offbrand, + ihvertfall gorillapod (kan kjøpes billig på dealextreme) er også fint å ha på tur.

Synes 18-55 kitet er helt greit.

"18-55" 2.8 f.eks. tamron er også en mulighet, men kanskje litt stor investering for "bruk og gi bort"

14-24 er mye mer anvendelig til landskap på crop en 24-70. Etter min mening er 24-70 2.8 ikke noe typisk reiseobjektiv heller, selv på FF. Kommer an på hva du vil ta bilde av... 14-24 er jo for noen det absolutte høydepunktet til Nikon - sparer til et slikt selv.

Kanskje du får tid til å ta en tur til Lalibella!

NB: Skal du få en ulv på kornet må du nok til med kraftigere optikk!

Endret av godal
Lenke til kommentar

Om jeg skulle gjøre noe liknende tror jeg at jeg enten hadde kjøpt en brukt Nikon D90 med kitobjektiv samt et skikkelig fastobjektiv eller to, eller kjøpt et godt kompaktkamera, f.eks en Sony RX100 som jeg hadde beholdt som kamera nr 2 senere om jeg hadde kjøpt en D800. Zoomoptikk til fullformat er dyrt og tungt om du skal ha noe skikkelig.

Lenke til kommentar

Jaja, om noen skulle være interessert, kjørte inn til Trondheimbyen og kjøpte Olympus E-M5 med 12-50 kit i stedet. Jepp. Vet.

Etter å ha stirret inn i glassmonteret og tatt til meg vekten av alt FF-stæsjet, tenkte jeg "drit i det", og pekte på m43-kameraet istedet.

Pakket ut, ladet (4 timer!!..) og tatt en første test. Rimelig fornøyd med kit-linsa også, dog kun skutt i sort/hvitt (1:1) foreløpig. Men det blir nok enda en tur på butikk før avreise, batteriet er ikke all verden og vurderer Olympus 12mm F2.0, ser at flere her på forumet gir den gode skussmål.

Såå, da dropper vi FF en stund, og så dropper vi planen om å gi bort kamera også, aldri i verden om jeg gir bort Olympusen, den er jo så vakker..

Godal, takk for innspill! Joda, gorillapod har jeg fra før :) Er faktisk ikke sikker på om det blir en tur innom Lalibela, skal nemmelig opp til Tanasjøen og Bahir Dar etter Semien-fjellene. Og de ulvene, ja, er ikke så fryktelig optimistisk nei :)

Merci, alle. Over og ut for min enestående fail-tråd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera, tror ikke hadde funnet en bedre løsning selv skulle jeg kjøpt nytt kamera uavhengig av system og ikke minst bruken. Du har nå ett kamera som også takler det du måtte møte på av sand, støv, regn osv i det minste med kitobjektivet som skal tåle samme julingen.

God tur og kult hvis du la ut noen bilder fra ett sted langt der borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Vet.

Aldri for sent å komme på bedre tanker, godt alternativ for formålet IMO. Få tak i en kort telezoom også så har du dekket 24-xxx mm med to linser. Liker du kameraet og beholder det kan du jo koste på en Panasonic 12-35 F2.8 som alternativ standardzoom.

Edit: Og en solblender til kitzoomen

Endret av se#
Lenke til kommentar

Merci, alle. Over og ut for min enestående fail-tråd.

Den eneste "failen" er at du kaller dette oppkjøpet en "fail" fordi du endte opp med noe annet enn det du hadde tenk*t. Du har tross alt kjøpt et av de hotteste og beste kameraene som fiinnes på markedet for tiden*.

Som se# nevner, så er Panasoinc 12-25mm f/2.8 snadder; det kommer en 35-100mm som er i samme kvalitetsklassen. Panasonichar også en 100-300mm som kan være et alternativ når du synes det ikke er greit at geoparden sitter på biltaket og slikker deg i øret ;)

*) Til Nikon D800 og 5DMkIII kjøperene som har tenkt å sutre nå; så sier jeg "piss meg i øret" ;) For de D800 og 5DMkII kjøperene som sier "Flott at du fant noe du lker"; så sier jeg "Takk i lke måte"

• Liker 1
Lenke til kommentar
*) Til Nikon D800 og 5DMkIII kjøperene som har tenkt å sutre nå; så sier jeg "piss meg i øret" ;) For de D800 og 5DMkII kjøperene som sier "Flott at du fant noe du lker"; så sier jeg "Takk i lke måte"

Synd det ikke ble en 5D eller D800, men fint at du fant noe du liker :p

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Fant min gamle "fail-tråd", hadde glemt denne ...

fo2re: Jeg jobber i dag med et etiopisk firma, og noen av bildene kan du se her: www.begatoursethiopia.com (sjekk galleriet). Kit-linsa alt sammen.

godal: Så sant, så sant. Jeg har sett uttallige etiopiske ulver siden den gang, men har den dag i dag ikke bra nok optikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...