ke747 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei, Jeg har Canon 550d og ønsker å gå til innkjøp av en ekstern blits da jeg ønsker å dra nytt av å kunne justere vinkel, spredning etc. i forhold til den innebygde blitsen. Jeg er (dessverre) ikke veldig dreven innen fotoverdenen enda (les: har liten erfaring med fotografering). Kan dere hjelpe meg med fordeler og evt. ulemper med disse modellene? Har også vurdert 580 EX II, men syns kanskje den er litt overkill for mitt bruk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Er stort sett 430 EX II som blir anbefalt her, grunnen er nok at 320 EX er relativ ny og ingen har erfaring med den, her er en anmeldelse fra Akam. Vet ikke om 320 EX har hjelpefokuslys, hvis ikke ville jeg nok valgt 430EX II siden hjelpefokuslys er veldig bra i mørkere omgivelser for rask og presis fokusering samt ikke forstyrrende lys. Har ikke 320 hjelpefokuslys har den noe som heter preflash "mange hurtige blink" akkurat som den innebygget blitsen, veldig irriterende. 1 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Finn deg en pent brukt 430exII Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Eller en rimeligere 420ex (forgjengeren til 430). Lenke til kommentar
Nikolai88 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Jeg var akkurat i samme sitasjon som deg her for leden. Etter utallig lesing på diverse fora fant jeg ut at jeg går for 430 EX II, og anger ikke i dag! Har du ikke hatt blitz før er det ingen vits å kjøpe dyrt i første omgang, du kan se det på den måten her. Du trenger kun 1 580 EX II blitz som kan styre x antall andre blitser som slave. Om du skulle oppgradere til for eks. 7D så skal den ha innebygd trådløs blitsstyring, og da er det ingen behov for 580 i første omgang (om du ikke trenger en kraftigere blitz). Som andre fora og tråder sier, kjøp en 430 og lær deg å beherske den blitsen, og utvid til en 580 /430 avhengig av hvordan oppsett du skal ha :-) Og kjøper du ikke den dyre, kan man alltids lage seg beauty dish av en lampeskjerm og div andre materialer, eller kjøpe tilbehør som kabel,stativ,diffuser etc. Jeg kjøpte meg kabel for å få muligheten til å ha blitsen off-kamera, som gir nye muligheter :-P Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Du kan finne en brukt 430ex II for ca 1000kr. Kjøp deg en diffuser i fra ebay for noen få kr, du vil ikke angre. (jeg gjorde iallefall ikke det) Lenke til kommentar
ke747 Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Takk for gode tips og svar så langt. Om ikke 320 har hjelpefokuslys går jeg definitivt for 430. En liten fordel med 320 er at den har videolys, noe som kan være kjekt i og med at jeg filmer småkidsa når jeg ikke har med meg både videokamera og speilrefleksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå