hansolegiske Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei, jeg skal kjøpe en av disse objektivene. Hvilken bør jeg velge? Jeg har foresten et Canon 600d kamera. Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Sigma er best vid åpen, og er bygd som en tank i forhold til Canon. Ellers er autofokus mer pålitelig på Canon og den er skarp som f... nedblendet fra 2-2.8. Du kan selvsagt være heldig med eksemplaret av Sigma (men personlig var jeg ikke det)... EDIT: Solblender følger med hos Sigma Endret 15. august 2012 av H_Treider Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 I følge testene er Sigmaen best på full åpning, mens Canonen blir bedre blendet ned (jeg har Sigmaen, og den er glimrende blendet ned den også). Sigmaen er også betydelig bedre bygd enn Canonen. Det som derimot er litt problematisk med Sigmaen er at den ikke er spesielt forutsigbar. Jeg kan rett og slett ikke stole helt på autofokusen. På nært hold er den stort sett veldig bra (nå snakker jeg om på stor blenderåpning), mens den på lengre avstander har en tendens til å feilfokusere. Såvidt jeg forstår er dette ganske vanlig med dette objektivet. Det oppfører seg også veldig ulikt på ulike kamerahus. F.eks. fikk jeg objektivet kalibrert på verksted, men det slet likevel med Canon 550D som jeg brukte før. Nå har jeg 7D, og her fungerer det betydelig bedre. Ikke at det har noe med saken å gjøre, men jeg hadde Sigma 30mm f/1.4, og dette fungerte glimrende på 550D. På 7D var det fullstendig ubrukelig, så jeg solgte det med 550D. Så jeg lurer jo litt på hva som skjer med Sigmaen neste gang jeg bytter hus. Tross bedre byggekvalitet og teoretisk bedre kvalitet på full åpning, ville jeg kjøpt Canonen dersom jeg skulle handlet igjen. Jeg stoler rett og slett ikke på Sigma lenger. Alle Canon-objektiver jeg har brukt har til sammenligning fokusert glimrende. Men: Mange er meget fornøyd med Sigmaen, og skulle du få en versjon som feilfokuserer, vil de fikse det gratis. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Er du en "dreven" fotograf vil nok Sigmaen gi mest for pengene, ellers så er nok Canon mer Safe. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Jeg har hatt begge to og jeg hadde helt klart gått for Sigmaen. Canon 50mm f/1.4 er av elendig byggekvaltet og må behandles med større forsiktighet enn en nyfødt baby. Optisk sett er den helt fin, dog. Lenke til kommentar
tomme86 Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 har prøvd begge og sigmaen har MYE bedre byggekvalitet enn canon sin og den skal vel vær litt skarpere enn canon sin på F1.4 . Har en Sigma til salgs hvis du er interessert Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Jeg vurderer selv et av disse til en Canon 5D MkIII og har lest det samme at Sigmaen har bedre byggekvalitet og er skarpere vidåpen , mens Canon er skarpere i hjørnene ( noe som kanskje er enda viktigere på FF) og at USM fokusen er raskere på Canon. Detter også en prisdifferanse på mellom 1000 og 1500,- hvor Sigmaen er dyrest. Jeg har også forstått det slik at Sigmaen er mye større og tyngre , dessuten er jeg litt redd for det jeg har lest om Sigmas kvalitetssikring og feilfokusering. Har egentlig nesten bestemt meg for Canon siden det virker sikrest , men håper på gode svar til trådstarter i denne tråden som jeg kan dra nytte av :-)) Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Er du heldig med autofokusen, så er nok Sigma'en det beste valget. Men desverre så er det ganske stor sannsynlighet for at du må sende inn kameraet ditt sammens med objektivet for å kalibrere det. Har selv hatt to Sigma 50mm f/1.4 og begge feilfokuserte på min 5D. Ikke bare litt heller men med flere cm. faktisk. Jeg ga opp og kjøpte meg Canon 50mm f/1.2L. Nå funker det som det skal Hvis jeg skulle kjøpt meg 50mm. i dag som ikke var i L-klassen, ville jeg nok valgt Canon 50mm f/1.4. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 (endret) Sigmaen har også en hel del fokus shift - fokusplanet flytter seg når man blender opp og ned - mange blander sammen dette med front- og bakfokusering. http://www.photozone.de/canon-eos/522-sigma50f14eosff?start=1 Liker Sigmaen, til crophus (som 600D), men ville valgt noe annet til fullframe - der blir den ganske så soft i hjørnene. Endret 16. august 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå