Gå til innhold

[Løst] Vil du hjelpe to jenter i nød? Tilkoblet Wi-Fi, men skriver ikke ut. {Epson Stylus Photo PX730WD}

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har kjøpt følgende skriver som nevnt over. Henta den hjem fra posten i dag og klør i fingrene etter å bruke den, men noe er feil, og vi klarer ikke å skjønne hva. Frustrerende! Håper noen har bedre peiling enn oss, og gidder å hjelpe til. :)

Vi fulgte anvisningene både på printeren og under driverinstallasjonen, og alt så ut til å gå knirkefritt. De installasjonene er jo ganske idiotsikre. Når vi kom helt på slutten av installasjonen på PC'en sto det at man skulle printe ut en testside, men denne kom aldri ut, og det kom opp feilmelding prinstatusen. (Vi har kobla til via det trådløse nettverket, bruker ikke ledning.)

Installasjonen ble fullført, da det ikke gikk an å gå tilbake.

Prøvde så å printe ut et vanlig word-dokument, men får feilmelding. Har sjekket på selve printeren, blant annet skrevet ut et "status sheet", og det ser ikke ut som noe er galt der, uten at jeg kan å lese alt som står der. Det står i allefall "link status: connected", signal strength: excellent".

På printeren står det også at tilkoblingen er utmerket, osv.

I tillegg klarte vi å printe ut ved å sende mail til printeren, da vi også registrerte oss for å ha mulighet til dette. Dette fungerte helt fint, så det er tydeligvis et problem med tilkoblingen mellom pc'en og printeren?

Noen datakyndige som gidder å hjelpe så hadde jeg blitt utrolig glad!! Frustrerende å glede seg til noe som NESTEN er oppe og går.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koble til med kabel så du får sjekket at printeren er i orden.

Jeg har allerede testa at printeren er i orden ved å printe via mail. (Sendte et bilde på mail til printeren, og det printa ut helt fint.) Er ikke det godt nok, eller må jeg koble til med ledning? Vet faktisk ikke om jeg har ledning heller. Det fulgte jo ikke med fordi man ikke skal trenge det. :/

Lenke til kommentar

Ved å koble printeren rett i PC'n med en USB kabel så finner du ut om det er problemer med den trådløse forbindelsen mellom PC'n og printeren. Dette for å eliminere en mulig feilkilde.

Når printeren er koblet til PC'n med kabel og PC'n melder fra at den har forbindelse så prøver du å printe ut. Hvis det ikke fungerer så er det enten printerdriveren som ikke er installert riktig eller Printer programvaren som ikke er riktig installert.

Re-startet du PC'n etter at du installerte Printerdriveren? Ofte Nødvendig.

Lenke til kommentar

Ved å koble printeren rett i PC'n med en USB kabel så finner du ut om det er problemer med den trådløse forbindelsen mellom PC'n og printeren. Dette for å eliminere en mulig feilkilde.

Når printeren er koblet til PC'n med kabel og PC'n melder fra at den har forbindelse så prøver du å printe ut. Hvis det ikke fungerer så er det enten printerdriveren som ikke er installert riktig eller Printer programvaren som ikke er riktig installert.

Re-startet du PC'n etter at du installerte Printerdriveren? Ofte Nødvendig.

Ja, jeg restartet PC'en etter installasjonen. Alle trinn er fulgt. :)

Nå har jeg avinstallert driveren for trådløs tilkobling, og installert driveren for usbtilkobling, og det fungerer knirkefritt. Printa ut med en gang, akkurat som den fikk beskjed om. Men jeg vil veldig gjerne ha trådløs tilkobling altså. Har ingen plass for den der det er greit at den står permanent. :/

Noen som vet hva feilen kan være, og hvordan den kan rettes opp?

Har leta litt rundt på epson sine sider, og sett på FAQ, men finner ingenting som passer for meg.

Printer og data var tilkoblet samme nettverk..

Lenke til kommentar

Så lenge det er en viss kontakt imellom skriver/pc skal selve det trådløse oppsettet være i orden, hvis ikke så er det null kontakt, tror heller at det er programvaren som ikke er helt korrekt installert.

Får du opp skriveren i "startmenyet&--#62;enheter og skrivere"?, høyreklikk på skriverikonet, der kan du se sette opp skriveren og aktivisere den.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå står det "pc" men teknisk sett kan det være windows eller mac, så oppskriften her kan avvike litt i Win verden.

Sitter på mac i øyeblikket og konfigurerte opp forrige generasjon av 730WD (PX720WD) på <30 sek her.

1) Sørg for at Mac/Win-PC/Skriver/Router er PÅ og har stått på et minutt så de har fått sine IP'er.

1a) Uavhengig om det er Win eller OSX, legg så inn programvare pakken/driver pakken som er vedlagt på CD. Følg veiviser i installasjonsprogrammet. Restart maskin om nødvendig etterpå.

2) På epson skriveren, velg symbolet "Opps." ved å navigere med pilknappene og OK.

2a) Velg skriveroppsett

2b) Velg nettverksinnstill.

2c) Velg Trådløst LAN-oppsett

2d) Velg innstallasjonsveiv.

2e) Velg så -riktig trådløst nettverk- , om det er 5-10-30 nettverk i området så pass på at man velger det nettverket egen router og pc'er er tilknyttet !!

2f) Oppgi så WPA key (10 siffret kode) til nettverket om dette kreves. WPA key har man enten bestemt selv, har mulighet for å finne i ruteren(evt sette ny), eller har mottatt på papir fra bredbåndsleverandør e.l.. Selve koden tastes inn i printeren ved å navigere med piltastene over ønsket bokstav/tall og trykke OK til alle er på plass. Deretter naviger over "ferdig" symbolet og trykk "OK".

2g) Skriveren viser et skjermbilde "Bekreft innstillinger" og viser da SSID for lokalt trådløst nettverk, sikkerhetstype (WPA) og passord som ******. Trykk OK.

2h) Skriveren konfigurerer seg så i forhold til trådløse nettverket, tester passordet osv.

2i) Feiler den i forsøket (2h) så vil den pipe. Man får 2 valg, skrive ut kontrollrapport eller ikke. Skriv ut en rapport.

OM den feiler her så gå tilbake til punkt 2e og forsøk igjen, vær -sikker på at passord- er korrekt.

Alternativt ; Om passordet er korrekt og man fortsatt feiler så verifiser at Mac/PC som kjører i bakgrunnen IKKE har brannmur som blokkerer, på Mac så brukes ofte "LittleSnitch" og den vil automatisk blokkere tilkoblingsforsøk fra Epson skriveren (bonjour).

Isåfall tillat alle tilkoblingsforsøk fra Epson på lokal IP :-)

Hvis rapporten oppgir ip addresse 0.0.0.0 så har skriveren feilet i tilknyttning til lokale nettverk(router).

2j) Om alt nå er ok så piper ikke skriveren slik som i pt. 2i. og man får igjen valget om å skrive ut en kontrollrapport. Det kan være lurt å ha en slik rapport liggende den inneholder skriverens IP, SSID på nettverket den er tilknyttet, skriverens MAC addresse og litt mer test info.

Mac OS-X --->

3) På Mac gå til "system preferences" og velg "print & scan"

3a) i "print & scan" bildet trykk på "+" knappen i nedre venstre hjørne.

3b) Lite dropdown vindu vises, om skriveren nå står i listen velg den direkte og hvis ikke velg "add printer scanner".

3c) Nå skulle skriveren være valgt og dukke opp i printer listen på venstre side i "print & scan vinduet".

Send nå en utskrift til riktig enhet (ofte man har flere skrivere tilknyttet).

Om alt går ok skulle utskriften skje på få sekunder.

Windows 7 ---> (skrevet fra hukommelse så kan avvike litt :-)

4) I Windows (7) trykk start knappen

4a) velg "devices and printers"

4b) Windows viser en liste over tilgjengelige enheter inkludert skrivere, se om skriveren dukker opp her først. Isåfall bør den være tilgjengelig til utskrift direkte.

4c) Om skriveren ikke står i listen velg "add printer" og valget "add a network/bluetooth... printer"

4d) Windows viser en liste over tilgjengelige skrivere i nærområdet velg så korrekt skriver i listen.

4e) trykk NEXT, windows legger nå inn skriveren og den dukker opp i listen som pkt 4b referer til. Oppgi ønsket navn på skriveren om nødvendig og trykk "next" igjen.

4f) Windows tilbyr "printer sharing" og vil spørre om skriveren skal deles med andre og eventuellt da under hvilket navn. Om du ønsker skriveren skal deles så trykk "next" og hvis ikke så velg "do not share this printer" og trykk next.

4g) Windows sier "you've successfully added epson...)" og har krysset av for "set as default printer" .. Om du ønsker -denne- skriveren skal være standard skriveren for utskrift så la krysset stå og trykk "finish", om du har en annen skriver du vil ha som standard fjern krysset og trykk "finish".

4h) Åpne notisblokk, word eller noe og send en utskrift til skriveren for å verifwiser at den skriver ut.

Lykke til,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, jeg må nesten le litt.Heller det enn å grine.

Jeg er endelig i mål.Problemet var brannmuren til antivirusprogrammet.

Jeg huka av for "tillat nettverksskriver",i egendefinerte innstillinger for unntak,og vips var alt i orden!

Takk for all hjelp! Neste gang er brannmur det første jeg skal sjekke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...