molland Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei Jeg har i dag to wifi routere, en linksys (dd-wrt) og en tp-link 430(og noe) også med dd-wrt Det jeg lurer på, er hvordan bruke/sette opp to nettverk her i huset? Ett som er mitt (papp&mamma) og ett som kidsa kan spille på? Akkurat nå er det to wifi nett i huset, ett som heter dd-wrt og ett som heter gjest. "Gjest" er på linksysen som er koblet etter svitsjen. Tp-link er mellom lyse sentralen og min svitsj, som dette : lyse sentral-tplink-svitsj Linksys som dette : lyse sentral-tplink-svitsj-linksys Da, er jo egentlig nettet delt i to, men jeg vil ikke att ungene skal rote rundt på "mitt" nett, hvorda gå fram da? Frode Lenke til kommentar
anonymus94 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Vil du at ungene skal ha tilgang til "internettet"? Ellers så kan du jo gå inn på foreldrekontroll på datamaskinen, og begrense tilgangen der, hvis de har egene brukere på datamaskinene Lenke til kommentar
molland Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Hei Ja altså, tenkte ikke på slik kontroll, mere for å holde gutta unna mitt nettverk, ønsker meg : privat nett og gjestenett. Prøvde meg litt nå med dd-wrt i tp-link routeren men det gikk heller dårlig, fikk det litt til, men da hadde fortsatt gjeste brukerene adgang til mitt nettverk, mulig jeg gjorde en feil der Frode Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Sett ene ruteren opp med 10.0.0.x og den andre 192.168.1.x bak 10.0.0.x ruteren Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. august 2012 Forfatter Del Skrevet 16. august 2012 Tp-link er først, så har jeg koblet en kabel fra en av de ledige portene på tp-linken og inn på en av de 4 ledige på linksysen, har nå nett i begge, men det "gjeste" nettverket, kommer også inn på mitt hoved nett. Hvordan hindre att dem som bruker "gjest" kommer seg inn på mitt hovednett? Frode Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Guide for å sette opp gjestenettverk med en router & dd-wrt. http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Multiple_WLANs Lenke til kommentar
molland Skrevet 19. august 2012 Forfatter Del Skrevet 19. august 2012 Hei Takker for den Jan, men har faktisk fått det til, men jeg ser jo att gjeste nettet også har adgang til mitt nettverk? Men jeg har ikke prøvd å koble meg til som gjest heller da. Kontoen(e) mine er jo låst med passord, alle pc'er Frode Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 (endret) Sett to forskjellige passord? Skjul SSID på nettet ditt. Endret 19. august 2012 av Slettet-jDflNq Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 19. august 2012 Del Skrevet 19. august 2012 Du bør i såfall plassere eget nett bak den bakerste routeren. Der er det beskyttet mot gjestenett på den første. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå