moby_duck Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei. For noen år siden var jeg på leting etter en gaming-laptop. På grunn av mangel av kunnskap på feltet, endte jeg opp med noe dyrt og dårlig. Nå som jeg har lært litt mer, har jeg bygget en stasjonær gaming-PC selv. Hadde med meg den bærbare på hyttetur i forrige uke, og etter at det tok irriterende lang tid å starte opp maskinen, bestemte jeg meg å prøve å gjøre noe med dinosauren min. Skrudde opp PC-en og blåste ut støv (mye støv) og tok en titt på systemet. CPU og skjermkort er det nok ikke å gjøre så mye med. Men siden jeg allerede har en gaming-pc, så er ikke CPU og GPU det viktigste. Tenker at jeg kan skaffe meg litt mer RAM, og bytte ut den gamle harddisken med en SSD. Men nå har jeg noen spørsmål. Hvilken SSD størrelse må jeg lete etter? Og hvilken type RAM er det jeg har? Hvor mye RAM kan jeg skaffe meg? Har hørt noe om at det er begrensning på Win7 32-bit, men ikke helt sikker. Maskinen er en Dell Inspiron 1545, og jeg har 4GB RAM fra før. Lenke til kommentar
ZiggyS Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Har du 32-bits operativsystem har det ingenting for seg å oppgradere med mere minne. Operativsystemet klarer ikke å utnytte mere. Hvor stor SSD du trenger, kommer an på hvor mye lagring du har bruk for, samt hvor mange kroner du kan tenke deg å legge i det. Selv sitter jeg nå på en gammel bærbar med en 40GB Intel SSD i. Det holder for mitt bruk (stort sett surfing og enkle oppgaver). Endret 15. august 2012 av ZiggyS Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Har du 32-bits operativsystem har det ingenting for seg å oppgradere med mere minne. Operativsystemet klarer ikke å utnytte mere. Hvor stor SSD du trenger, kommer an på hvor mye lagring du har bruk for, samt hvor mange kroner du kan tenke deg å legge i det. Selv sitter jeg nå på en gammel bærbar med en 40GB Intel SSD i. Det holder for mitt bruk (stort sett surfing og enkle oppgaver). Ah.. Var redd for det med RAM. Med størrelse på SSD mente jeg fysisk størrelse Beklager, dårlig formulert fra min side. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 SSD gjør susen. Kjøpte nettopp en 256 Gb SSD med kloning-kit til min ASUS. Oppstart 15 sek til pålogging. Ytelsestest på pcpitstop.com ga meg 50% økning i ytelse/rating. Størrelsen på SSD'en bestemmes av lommeboka. Kloninga gikk som en drøm, skfte av HDD til SSD var litt fomlete... Anbefales! Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 SSD gjør susen. Kjøpte nettopp en 256 Gb SSD med kloning-kit til min ASUS. Oppstart 15 sek til pålogging. Ytelsestest på pcpitstop.com ga meg 50% økning i ytelse/rating. Størrelsen på SSD'en bestemmes av lommeboka. Kloninga gikk som en drøm, skfte av HDD til SSD var litt fomlete... Anbefales! Fysisk størrelse Centimeter, tommer. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 SSD gjør susen. Kjøpte nettopp en 256 Gb SSD med kloning-kit til min ASUS. Oppstart 15 sek til pålogging. Ytelsestest på pcpitstop.com ga meg 50% økning i ytelse/rating. Størrelsen på SSD'en bestemmes av lommeboka. Kloninga gikk som en drøm, skfte av HDD til SSD var litt fomlete... Anbefales! Fysisk størrelse Centimeter, tommer. http://www.pixmania.com/no/no/10597553/art/crucial/ssd-intern-m4-2-5-256-gb.html#pix-review Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) SSD gjør susen. Kjøpte nettopp en 256 Gb SSD med kloning-kit til min ASUS. Oppstart 15 sek til pålogging. Ytelsestest på pcpitstop.com ga meg 50% økning i ytelse/rating. Størrelsen på SSD'en bestemmes av lommeboka. Kloninga gikk som en drøm, skfte av HDD til SSD var litt fomlete... Anbefales! Fysisk størrelse Centimeter, tommer. Det er to størrelser på SSD'er. 1,8 eller 2,5 tommer. 1,8 brukes kun i de aller minste laptopene, mens 2,5 tommer er standardstørrelsen. Samme størrelse som vanlige snurredisker for bærbare maskine, med andre ord. Det er også 2 tykkelser, 7 og 9 mm - men det er sjelden man ikke får plass til en SSD pga tykkelsen. Det er foresten 2,5 tommer som er standard for SSD'er i stasjonære maskiner også - men da monteres de med braketter for å passe i holderne som er standard 3,5 tommer. 180 Gb Intel 330 = tusenlapp. 256 Gb Samsung 830 = 1500 kroner. Endret 15. august 2012 av thomit Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Et kjapt spørsmål før jeg legger inn bestillingen... Når jeg reinstallerer Win7, er det bare å laste ned fra TPB og bruke den produknøkkelen på undersiden av maskinen? Har jo kjøpt Win7 fra før, men har ikke CD-en fordi det var installert da jeg fikk den. Lenke til kommentar
uburen Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Et kjapt spørsmål før jeg legger inn bestillingen... Når jeg reinstallerer Win7, er det bare å laste ned fra TPB og bruke den produknøkkelen på undersiden av maskinen? Har jo kjøpt Win7 fra før, men har ikke CD-en fordi det var installert da jeg fikk den. Hvis du kloner HDD trenger du ikke reinstallere noe som helst. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Et kjapt spørsmål før jeg legger inn bestillingen... Når jeg reinstallerer Win7, er det bare å laste ned fra TPB og bruke den produknøkkelen på undersiden av maskinen? Har jo kjøpt Win7 fra før, men har ikke CD-en fordi det var installert da jeg fikk den. Hvis du kloner HDD trenger du ikke reinstallere noe som helst. Har hørt at det ikke er så lurt? Av en eller annen grunn. Men hva hvis jeg reinstallerer da? Mye dritt på den disken uansett, så kan like godt reformatere. Er det bare å bruke den produktnøkkelen? Endret 15. august 2012 av moby_duck Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Foreslår at du tar en titt i forumbruker Myhken's blogg. Der finner du framgangsmåter, og også linker til lovlige nedlastbare Win 7 -versjoner. Du trenger ikke å gå via piratsider. Du kan aldri være sikker på hva du får der. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Windows spørsmålene dine får du svar på via "google". Reinstall av Windows 7 vil gjøre underverker. Start der. SSD er ikke løsningen på alt. Oppstarten blir mye raskere med SSD, men du tjener ikke så mye på surfing, multimedia og kontorapplikasjoner. Dell Inspiron 1545 har en del "bloat" som du blir kvitt med ren installasjon. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Oppstart av maskin, oppstart av programmer, innlasting og lagring, kopiering og flytting av store filer, åpning av foldere med mye innhold - alt sånt går mye kjappere med SSD. Samtidig er SSD så hurtig på multitasking, at prosessoren slipper å vente så ofte på at harddisken skal skrive eller lese ferdig data, og SSD gjør dermed prosessor og hele resten av systemet kjappere også. Hvis det bare var oppstarten det sto om, så kunne man like gjerne ha klart seg med en av disse "hybrid"-diskene. Jeg synes jeg merker en kjappere og mer "snappy" maskin i omtrent alt jeg foretar meg, i forhold til tiden med snurredisk som program/systemdisk. Ingen tvil om at de gamle snurrediskene er den største flaskehalsen i moderne pc'er. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Ingen tvil om at de gamle snurrediskene er den største flaskehalsen i moderne pc'er. Vi er ikke nødvendigvis uenige. Men nå er det ikke en veldig moderne maskin som skal oppgraderes. Selvfølgelig hjelper SSD, men en ny frisk installasjon av Windows 7 er stedet å starte. Deretter kan SSD vurderes, dersom maskinen ellers takler det du vil at den skal gjøre. Klarer ikke maskinen å kjøre f eks HD-youtube snutter, løser ikke SSD det problemet. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Ingen tvil om at de gamle snurrediskene er den største flaskehalsen i moderne pc'er. Vi er ikke nødvendigvis uenige. Men nå er det ikke en veldig moderne maskin som skal oppgraderes. Selvfølgelig hjelper SSD, men en ny frisk installasjon av Windows 7 er stedet å starte. Deretter kan SSD vurderes, dersom maskinen ellers takler det du vil at den skal gjøre. Klarer ikke maskinen å kjøre f eks HD-youtube snutter, løser ikke SSD det problemet. PC-en fungerer greit, og det er ikke noe problem å se på Youtube Det som tar tid er oppstart av PC-en og av programmer, og der hjelper uten tvil SSD. Og nå er det uansett bestilt, så ikke få meg til å angre Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 PC-en fungerer greit, og det er ikke noe problem å se på Youtube Det som tar tid er oppstart av PC-en og av programmer, og der hjelper uten tvil SSD. Og nå er det uansett bestilt, så ikke få meg til å angre Du vil ikke angre. Poenget mitt var å starte i rett ende. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå