Gå til innhold

[Løst] Hjelp til kjøp av 27" 2560x1440 px.


Coffey

Anbefalte innlegg

God kveld!

 

Jeg er på innspurten til å oppgradere skjermen min, fra en Philips 27" 1920x1080 LED som jeg har i dag, til en høyoppløst modell i samme størrelse.

 

De to jeg har sett på fram til nå, er en Dell UltraSharp U2711 og en Samsung SyncMaster S27A850T.

 

Det jeg lurer på, er hvilken som er best egnet. Den skal brukes til fotoredigering, filmredigering, internett og spill.

 

Det jeg ser da, er at Dell-en har bare 60hz, imens Samsungen skal ha (?) 200hz. Jeg er litt usikker på det, men en nettside påsto det (det sto under Maximum refresh rate - motion handling).

 

I tillegg vet jeg at det skal komme en ny Dell snart, med LED-belysning, men jeg er litt i tvil på om hvor mye det skal ha å si, og om det da er verdt ventetiden.

 

Noen som har noen innspill på dette, eventuelt andre skjermer de anbefaler?

 

Takk på forhånd!

Endret av Coffey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen personlig erfaring med noen av disse skjermene, så jeg kan ikke uttale meg om akkurat det.

Vil bare tipse om at Yamakasi Catleap visstnok skal være et godt kjøp i denne kategorien.

Har ingen erfaring med denne heller enda, men planlegger et slikt kjøp selv i nærmeste fremtid.

 

Edit : Skrivefeil

Endret av ZiggyS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se på LG W3000H-BN som var den billigste 2560*1600 slike skjermer er voldsomt overpriset.

 

Selv vurder jeg Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS -Demo

2560x1440, 1000:1 - 20000:1 (dynamisk), 6 ms, 2xHDMI, DVI-D, VGA, DP,speakers den er ikke så ille med tanke på pris selv om den er brukt, men når skjermene ikke støtter 120 hz syns jeg prisen er litt stiv selv om BenQ 2420T koster 2600 kr og kun har full HD og 3d støtte.

 

Lønnsomt er det nok å kjøpe billigste full HD skjermer for å ha flere skjermer isteden for en dyr kan være lønnsomt om man sitter på HD7870 skjermkort og en full HD skjerm fra før.

Men skjermstativ f.eks B-Tech BT7333 Bordstativ for 3 skjermer

maks skjermstørrelse 3 X 22" LCD er vel ikke så dyrt.

Lenke til kommentar

@Coffey:

 

Begge har 60 Hz. Det med 200 Hz er bare markedeføringsgimikk. Vi har faktisk ikke overføringsteknologi i dag som klarer særlig mer enn 60 Hz på slike oppløsninger, og de eneste som klarer 2560 x 1440 på 60 Hz er Dual-link DVI og DisplayPort.

 

Ellers bruker Dell U2711 og Samsung S27A850T to helt ulike panelteknologier, U2711 bruker IPS og Samsung PLS. PLS-skjermene til Samsung har også vært plaget av dårlig sortnivå (dårligere enn IPS som heller ikke er bra), lysgjennomgang (lysbløding) og ikke helt korrekte farger. Dette skal være på bedringen med nye versjoner av panelet, men jeg ville uansett vært litt forsiktig akkurat med denne. I alle fall burde man se skjermen før kjøp.

 

Dell U2713 skal være en billigversjon av U2711. Den vi trolig ha samme panel som U2412M, dvs være en 6 bits (simulert 8 bits) skjerm. Den vil altså ha mindre fargerom enn f.eks U2711 som er 8 bit (simulert til 10 bit).

 

Om fororedigering er svært viktig, så tror jeg ikke den nye Dellskjermen er den optimale.

 

Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS er også en god skjerm.

 

Personlig synes jeg ikke 27' 2560 x 1440 og 30'' 2560 x 1600 er så grasat overprisa. Det er en helt utrolig opplevese å gå fra et 1920 x 1080 TN-panel til et 2560 x 1400 IPS panel.

 

Catleap som enkelte anbefaler er i realiteten samme skjermen (samme panelet fra LG) som Dell U2711. Catleap bruker utsorterte paneler fra LG sin produksjon av paneler for Dell og Apple. Catleapskjermen har ikke anti-glare belegg og blir derfor virkende som en glossy skjerm. Så vidt meg bekjent har den en relativt høy feilrate og døde piksler, men det bruker vist å være greitt å få byttet skjermen (dog tar det tid). Inntil 15 døde piksler regnes som normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se på LG W3000H-BN som var den billigste 2560*1600 slike skjermer er voldsomt overpriset.

 

Selv vurder jeg Fujitsu 27" P Line P27T-6P IPS -Demo

2560x1440, 1000:1 - 20000:1 (dynamisk), 6 ms, 2xHDMI, DVI-D, VGA, DP,speakers den er ikke så ille med tanke på pris selv om den er brukt, men når skjermene ikke støtter 120 hz syns jeg prisen er litt stiv selv om BenQ 2420T koster 2600 kr og kun har full HD og 3d støtte.

 

Den Fujitsu-en ser veldig aktuell ut, og til demopris blir den mye billigere. Jeg er bare litt usikker på den hvite kanten, om det er noe som rett og slett vil passe inn. Hmm.

Lenke til kommentar

går det ann å få 120hz skjermer i de størrelsene her? jeg vil ha større oppløsning men tro meg på at 120 hz knuser alt annet. er så syyyykt stor forskjell!

Uheldigvis ikkje 120hz med høyere oppløsning enn 1080p enda for de vanlige dødlige. Uansett er 120hz et must når man først er blitt vant til det når man spiller.

Lenke til kommentar

går det ann å få 120hz skjermer i de størrelsene her? jeg vil ha større oppløsning men tro meg på at 120 hz knuser alt annet. er så syyyykt stor forskjell!

Uheldigvis ikkje 120hz med høyere oppløsning enn 1080p enda for de vanlige dødlige. Uansett er 120hz et must når man først er blitt vant til det når man spiller.

 

det er sant. klarer ikke skytespill på 60hz :p

Lenke til kommentar

DEMO-varer har hos enkelte nettbutikker IKKE returrett på samme måte som nye varer, husk å sjekke det hvis du ikke er sikker på om du skal ha skjermen eller ei.

 

Hvis TS er interessert i tester / omtaler av skjermer kan følgende siter være verdt en kikk:

www.flatpanels.dk / www.flatpanelshd.com

www.tftcentral.co.uk/

www.anandtech.com/tag/displays

www.tomshardware.com/s/reviews/

reviews.cnet.com/computer-monitors-projectors/

uk.hardware.info/reviews/2643/17-27-inch-monitors-reviewed-a-monitor-for-every-budget

 

 

..som er de jeg kommer på i farta, sikkert noen som har flere forslag?

 

Edit: Lagt til site.

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt fram og tilbake, så tror jeg at jeg ender opp med å kjøpe Samsungen som jeg linket til i første post.

 

Men skulle noen ha noen innvendinger mot det, så si gjerne i fra. Dette er absolutt ikke mitt sterkeste område, så tips tar jeg gjerne i mot!

Lenke til kommentar

Innvendinger? Ja.

-Kjøp Dell U2711. Det er en bedre skjerm ;)

 

Hva som er beste skjerm er avhengig av hva man som bruker vektlegger og i hvilket miljø man skal bruke skjermen. Jeg har U2711 og har prøvd Samsung sin PLS skjerm. For meg er U2711 bedre, da det jeg bruker skjermen til passer med de egenskaper en IPS skjerm er svært sterk på. Andre kan vektlegge f.eks spill mer enn jeg gjør (som for akkurat den skjermen regelrett gir blaffen), og pga det komme til helt andre konklusjoner.

 

Det er også helt glimrende at en person (som TS) faktisk tar en selvstendig beslutning på bakgrunn av den informasjonen han har fått. Ingen av oss sitter med fasiten, og på tross av at det er forskjeller mellom skjermer er det faktisk noe mer marginale enn enkelte av oss vil ha det til å se ut.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg har Dell U2711, som er en fantastisk skjerm, men skulle jeg kjøpt skjerm igjen nå tror jeg valget hadde landet på samsungen.

 

Fordi den visstnok har et bedre antirefleks filter, det er et problem med Dell'en. Antirefleksfilteret på Dell'en (og andre skjermer med LG panel) gjør at skjermen føles "skitten" omtrent som om det er et lag med fint støv på skjermen. Merkes best på lyse farger, spesielt hvitt føles ikke rent når man ser på skjermen. Ikke noe problem når man er vandt med det, men hvis det finnes alternativer som ikke har dette problemet og fremdeles har tilsvarende bildekvalitet er det klart å foretrekke.

Lenke til kommentar

Om fororedigering er svært viktig, så tror jeg ikke den nye Dellskjermen er den optimale.

 

Til prisen synes jeg U2711 virker grei nok på papiret, selv om jeg så langt bare har lest en test av skjermen. Jeg har inntrykk av at Coffey er ute etter en allround-skjerm som også egner seg til fotoredigering, og ikke en high-end skjerm for (kun) fotoredigering eller grafisk design. Da virker det som om U2711 skulle passe bra i utgangspunktet, siden mange high-end skjermer i disse størrelsesklassene fort koster rundt 10.000 kr eller mer.

 

Når det gjelder Samsung-skjermen så blir den sammenlignet med U2711 i denne testen hos Flatpanels.dk:

 

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1331901381

 

(Merk: Testen omhandler S27A850D, men den eneste forskjellen er at T-utgaven har HDMI-inngang).

 

I testen kommer U2711 bedre ut billedmessig sett, her er et utdrag fra konklusjonen deres:

 

Desværre skal Samsung stadig finjustere en smule. Med skærmens standardindstillinger er farverne ikke særlig præcise og manglen på en sRGB-profil kan være et problem for visse fotografer og grafikere. Farvespektret blev også skubbet lidt i retning mod grøn og blå, men efter kalibrering fik vi dog fornuftige resultater. Dell U2711 tilbyder imidlertid noget bedre forudindstillede billedprofiler og mulighed for bedre kalibrering til de avancerede brugere. Sortniveauet på S27A850D er heller ikke lige så dybt som på U2711. Alt dette er ikke kritisk, men det efterlader blot Dell U2711 som et bedre valg, når prisniveauet på de to tages i betragtning. På den anden side skal det dog fremhæves, at S27A850D har en mere behagelig gengivelse af hvid, idet hvide baggrunde ikke ser lige så grumsede ud.

 

 

Alt i alt er Samsung S27A850D en fin udfordrer til flere IPS-skærme, og den kan appellere til amatørfotografer og grafikere – eller blot kritiske brugere- men den bringer ikke noget nyt på banen i forhold til de IPS-skærme, der er eksisteret i årevis.

 

 

 

Personlig synes jeg ikke 27' 2560 x 1440 og 30'' 2560 x 1600 er så grasat overprisa. Det er en helt utrolig opplevese å gå fra et 1920 x 1080 TN-panel til et 2560 x 1400 IPS panel.

 

Helt enig. For det første bruker disse stort sett bedre paneler (PVA eller IPS), de er ofte bedre utstyrt, og for det tredje selger ikke disse skjermene i samme kvanta. Det i seg selv hever prisnivået. Mange av disse skjermene er dessuten myntet på profesjonelt eller semi-profesjonelt bruk, og da er det naturlig å snakke om litt andre prisnivåer.

 

Jeg har forøvrig selv gått fra en 24" Eizo-skjerm (1920 x 1200) til en 30" HP-skjerm (2560 x 1600) og forskjellen i brukeropplevelse er betydelig. Når var ikke Eizo-skjermen noen pushover, men den nye HP-skjermen har enda mer presis fargegjengivelse (jeg har hardware-kalibrert begge skjermene) og har naturligvis en enda større skjermflate.

 

Dette var av større betydning enn jeg trodde på forhånd, fordi skjermen nå fyller en såpass stor del av synsfeltet at inntrykkene blir større og mer omsluttende når man f.eks. spiller spill eller ser på TV (fikk brukt skjermen en god del til dette under OL, da NRK overførte mange øvelser kun via nett). Slikt er vanskelig å beskrive kun med ord og bør helst oppleves.

 

Den høyere oppløsningen gjør også at jeg nå oftere bruker bare deler av skjermen (det er ikke alltid like naturlig å kjøre programmer i fullskjerm slik som før), selv om jeg har en sekundær 24" ved siden av.

Lenke til kommentar
Jeg har Dell U2711, som er en fantastisk skjerm, men skulle jeg kjøpt skjerm igjen nå tror jeg valget hadde landet på samsungen. Fordi den visstnok har et bedre antirefleks filter, det er et problem med Dell'en.

 

Det er kanskje ikke alle som er like plaget av antireflekslaget på Dell'en. Flatpanels.dk kommenterte forøvrig dette i sin test (se link til test ovenfor):

 

Samsung S27A850D bruger en antirefleksiv coating på LCD-panelet for at reducere refleksioner fra omverdenen. Det gør skærme med IPS-paneler også, og de kritiseres ofte for at have en grynet / krystalliseret overflade, der kommer til udtryk på f.eks. hvide baggrunde på hjemmesider og i dokumenter. Jeg prøvede at sammenligne med en Dell U2410 side-om-side, og det er helt tydeligt, at S27A850D ikke har en lige så grynet skærmflade som Dells skærme. Den gengiver dermed en mere behagelig hvid farve, og det er positivt.

 

Dette må da veies opp mot den litt bedre billedkvaliteten til Dell-skjermen. Her er det til syvende og sist Coffey som vet hva som passer best for ham.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest litt fram og tilbake, så tror jeg at jeg ender opp med å kjøpe Samsungen som jeg linket til i første post. Men skulle noen ha noen innvendinger mot det, så si gjerne i fra. Dette er absolutt ikke mitt sterkeste område, så tips tar jeg gjerne i mot!

 

Virker som om begge skjermene er relativt gode valg. Her er det nok detaljene som avgjør hva som passer best for deg.

 

Du har nevnt noen bruksområder for skjermen din, men såvidt jeg vet har du ikke sagt noe om hva du primært har tenkt å bruke den til? Det kan være at disse skjermene har litt forskjellige styrker på ulike områder som kan være utslagsgivende i forhold til ditt primære bruksområde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...