Gå til innhold

[Løst] Git server og file-permissions

etse

Anbefalte innlegg

Har akkurat satt opp serveren min som en git-server slik at jeg kan hoste ulike git-repositories. Sammen med dette ønsker jeg ha å ha et enkelt web-gui for å kunne dele de ulike prosjektene mine med folk som vil se hva jeg driver med, eventuelt for å enkelt dele koden med andre som ikke aktivt bruker git (og dermed bare kan ta clone via SSH)

Dette web-guiet krever derfor read-permissions til alle filer i repository-mappene. Og for å fikse dette har jeg gjort følgende:

1: Laget en bruker git, som er brukeres som styrer git-repository.

2: Lagt til www-data brukeren til apache i git-gruppa via: usermod -a -G git www-data

3: Satt gruppe for mappene: sudo chgrp -R git repositories

4: CH-moddet slik: sudo chmod -R g+s repositories

Her er repositories mappa med alle repositories

Med selve git fungerer alt fint, og jeg fåt pushet og pullet uten problemer. Heller ingen problemer med å lage repositories. Problemet kommer med WEB-gui. Hver gang jeg pusher til serveren blir mange av filene sine permissions endet og kun brukeren "git" har lese og skrive tilgang. "www-data" har plutselig ingen tilgang til filen. Og jeg må da manuelt chmodde mappene på nytt for å kunne besøke repository via web-gui.

Noen forslag til hvorfor permissions blir endret? Dette gjelder ikke de faktiske filene som jeg laster opp - men heller "settings-filer" som f.eks.

[repository-navn]/refs/heads/master

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...