JT_ Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei, min samboer har et Enkeltmannsforetak og trenger en varebil til bruk i sitt arbeid. Det kommer til å bli mye kjøring, så bilen skal aktiviseres i regnskapet. Da hun må låne penger av meg, lurer jeg på hvordan vi gjør dette i praksis. Må jeg overføre penger til henne som lån og deretter la henne betale og registrere bilen på seg, eller kan jeg betale for bilen, men registrere den på henne og deretter lage et bilag til regnskapet om at hun har lånt penger til bil? Setter pris på hurtig svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Så lenge det tydelig kommer frem at det foreligger et gjeldsforhold mellom dere er det uten betydning hvilken av løsningene som velges, men det alternativet som tilkjennegir mest orden i papirene er det første. 1 Lenke til kommentar
JT_ Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Takk for svar. I tillegg har jeg hørt at varebilen må være dieselbil fordi man ikke får fradrag på inngående mva på bensin. Finner ikke noe som bekrefter dette, så jeg lurer på om det stemmer. Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Det stemmer ikke helt - det kommer an på biltypen og bruken. Dersom det er en varebil klasse 2 (grønne skilter) og bilen er kun brukt i næring så er det fradrag for mva på alle typer drivstoff. Det er ikke fradrag for mva på drivstoff til personbiler. Det finnes noen unntak, men da må jeg ev. vite mer om virksomheten du driver. Når det kommer til bilkjøpet - Sett opp en låneavtale med renter og nedbetalingsplan. Det er mest ryddig. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. september 2012 Del Skrevet 12. september 2012 Dersom det er en varebil klasse 2 (grønne skilter) og bilen er kun brukt i næring så er det fradrag for mva på alle typer drivstoff. Det er fradrag for mva på drivstoff (og reparasjoner/vedlikehold, og faktisk også på innkjøp, selv om bilen ikke aktiveres/avskrives/utgiftsføres som driftsmiddel/regnes som yrkesbil) selv om bilen er brukt privat også (og altså selv om bilen lignes som privat bil med km-godtgjørelse), men da forholdsmessig i forhold til bruk/kjørelengde privat/næring. Brukes bilen 50% til privat bruk, så kan man altså fradragsføre 50% av inngående mva på alle bilag relatert til drifta av bilen -men ikke de resterende 50%, og om bilen er regnet som privatbil med kjørebok/km-godtgjørelse, heller ikke selve utgiften ekskl.mva. For et bilag på 1250kr inkl. mva betyr det 125kr i fradragsberettiget inngående mva og resterende 1125kr som en privat utgift. (hvor sistnevnte er ment å dekkes av km-godtgjørelsen.) Kilde: Norges Bondelag Inngående merverdiavgift for varebiler i klasse 2 (grønne skilt) fradras i forhold til den faktiske bruken, dvs. at det foretas en fordeling mellom bruk hvor avgiften er fradragsberettiget, og bruk hvor avgiften ikke er fradragsberettiget. Det er fradragsrett for all kjøring i virksomhet innenfor avgiftsområdet, også persontransport, men ikke for privatkjøring og kjøring i virksomhet utenfor avgiftsområdet. Dette innebærer at hvis en driver delt virksomhet vil en få forholdsmessig fradrag. Det er ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift vedr. kjøp og drift av varebiler i klasse 1 (hvite skilt). Selv om et kjøretøy ikke er tatt inn som driftsmiddel i virksomheten, vil en likevel ha fradrag for inngående avgift på innkjøp og drift av kjøretøyet dersom vilkårene ellers er oppfylt. Dette skyldes at avgiftsretten gir fradragsrett for ”inngående avgift på varer og tjenester til bruk i virksomhet”, jf. merverdiavgiftsloven § 21, uten hensyn til om varen er definert som et driftsmiddel i skatterettslig forstand. Dette betyr at dersom en for eksempel har en varebil klasse 2 som ikke er tatt inn i regnskapet, men som benyttes i avgiftspliktig virksomhet, vil en ha forholdsmessig fradrag for inngående merverdiavgift. (mine uthevinger) Lenke til kommentar
Taxman Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg står korrigert her, forholdsmessig fordeling av mva er helt kurrant. Jeg var litt rask når jeg skrev svaret - mitt hovedpoeng var egentlig at det måtte være varebil i næring for å få fradrag for mva. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå