Redaksjonen Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det eksperimentelle overlydsflyet ble testet tirsdag. Fra Oslo til New York på én time Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Som om noen av disse kommer til å fly fra Oslo. 3 Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) - Det viktigste med denne testen er at forbrenningsmotoren kjører i hundrevis av sekunder. Hvis det lykkes, har vi i praksis en motor som kan drive høyhastighetsvåpen, Var det ikke snakk om å kunne korte ned reisetider? Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen? Endret 15. august 2012 av Holyashell Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Det er en trend i teknologihistorien at det er militære hensyn som presser frem de store fremskrittene. Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen? Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning... Tullprat. De har hatt stoler i flere tusen år før USA i det hele tatt fantes. 4 Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Ja, jo, greit nok at det militæret har vært i front når det gjelder utvikling. Likevel, i 2012, tror jeg ikke "det amerikanske forsvaret" er det sterkeste salgsargumentet ovenfor resten av Verden. Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Du sitter akkurat nå på noe som er et resultat av det amerikanske forsvarets avanserte forskning... Tullprat. De har hatt stoler i flere tusen år før USA i det hele tatt fantes. Hehe. Lenke til kommentar
Herindur Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Nåja, jeg må nok innrømme at jeg umiddelbart heller tenkte på Kongsberg enn SAS ved første blikk. Men så klart, forsvar avhenger av å være i forsknings/teknologifronten, om systemene testes ut og benyttes av forsvaret i første omgang, og det fungerer som forventet, så pleier det ikke ta lang tid før tilsvarende systemer dukker opp i det kommersielle markedet. Alt i alt en vinn-vinn situasjon for alle ("except the ones who are dead"). Man skal forresten ikke se bort i fra at kontorstolen også er et resultat av militær utvikling. ET utall legeringer, polymerer, produksjonsmetoder, katalysatorer for syntese av materialer, og så videre, er utviklet av, for eller med støtte fra forsvaret i ulike land. Se bare på alle de NATO-støttede forskningspublikasjonene innen nærsagt alle felter fra fysikk og kjemi, til sosiologi og økonomi. Lenke til kommentar
netfrik Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) *slettet* Endret 29. mai 2016 av netfrik Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Hvorfor ikke? Har du sett noen concorder i rute fra Oslo noen gang? Flyene som er laget for interkontinental flyging er ekstra dyre, ekstra store, spesielt få. De er generelt ikke spesielt lønnsomme og må fly med høyt utnyttet kapasitet. Flya som flyr fra Oslo er småtterier i forhold. Hvorfor? Fordi Oslo ikke er verdens viktigste knutepunkt. Superfly vil først settes opp mellom f.eks. New York og Amsterdam, Paris ELLER London, kanskje etterhvert alle tre, men definitivt ikke til hvert land i Europa. Og dette er helt i tråd med det systemet som finnes i dag, der norsk trafikk helst skal rutes gjennom Amsterdam eller København, med unntak av de mest populære rutene der de kan fylle et helt fly. I beste fall setter SAS opp en rute som er synkronisert med tidene til superflyet for å mate det med norske forretningsmenn, og da kan du regne med at det blir en av de dyrere rutene til SAS. Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 - Det viktigste med denne testen er at forbrenningsmotoren kjører i hundrevis av sekunder.Hvis det lykkes, har vi i praksis en motor som kan drive høyhastighetsvåpen, Var det ikke snakk om å kunne korte ned reisetider? Eller er det i bunn og grunn en test for å lage "bedre" våpen? I først omgang er det såklart snakk om et våpen. Våpen er enklere da de er mindre, du kun bruker dem en gang og bruker en raket for å få dem op i fart. Kort er tanken en 6x så rask krysserrakett. Om de får det til å virke ville det neste logiske være en romferge som ikke trengte ekstra rakett trin. Dette ville være bedre en raketter. Å bruke dette i pasasjerfly er temmelig far off. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Det er en trend i teknologihistorien at det er militære hensyn som presser frem de store fremskrittene. Jeg er ikke overbevist. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. august 2012 Del Skrevet 16. august 2012 Jeg håper ikke det kommer slike fly i rutetrafikk. Da kan vi bare glemme togradersmålet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg