Gå til innhold

Valgets kvaler; Fortsatt Nvidia eller prøve AMD?

Svartvarg

Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket et NVIDIA GTX 580 som synger på siste verset. Har begynt å få et litt uten om det vanlige fargespekter og artifacts i spill den siste uka.

Har derfor bestemt meg for å kjøpe et nytt skjermkort.

Har hatt både Ati (AMD) og Nvidia skjermkort opp igjennom tidene. Begge har hatt sine pluss og minus, og jeg er på ingen måte noe "fanboy". Tingen er at jeg er litt bekymra for kvaliteten på de nye AMD kortene. Blir alltid litt skremt av å lese på forum, fordi det stort sett er de med problemer som poster :/ Sist ATI-kort jeg hadde var et XFX 5850 Black Edition, og det var jeg veldig fornøyd med. Er det safe å bruke penga på AMD nå om dagen, eller skal jeg gå for et NVIDIA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med kvaliteten på de nye AMD-kortene, men selv om det blir mindre og mindre aktuelt, dreier vel noe av spørsmålet seg om hvorvidt du kommer til å utnytte PhysX, CUDA etc. bra, bare slik at du har dette in mente når du skal velge. Jeg sier ikke at du skal lage en liste over spillene du spiller, for å se hvor mange som støtter dette, men bruker du spesielle programmer i tillegg (Photoshop, 3D-programmer), kan det være verdt å tenke på. Sekunder spart!

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er umulig å konkludere hva som holder lengst.

Jeg ville heller konsentert meg hva som passer behovene så får heller levetiden gå på garantien.

Men gjevnt over burde nok begge holde 1-2 år før skjermkortet er defekt.

Men vi kan ikke garantere hvor heldig eller uheldig du måtte være.

Lenke til kommentar

Du bør vel kunne få et nytt skjermkort på reklamasjon for det gamle GTX 580 antar jeg.

At du selv har et skjermkort fra Nvidia som synger på siste verset burde egentlig åpne øynene dine sånn at du forstår at feil forekommer faktisk både hos Amd og Nvida, men generelt så mener jeg at disse har vært litt mye utsatt :

*XFX

*MSI (hovedsakelig på grunn av dårlig valg av VRM og mosfets på noen kort, det er stort kvalitetssprik på hovedkort og skjermkort her).

Om du skal ha deg et nytt skjermkort så bør du ta en titt på et kort som har høy byggekvalitet og hvor produsenten ikke har spart inn ved å bruke ymse komponenter. God og riktig montert kjøling på både Gpu og minne er svært viktig for at skjermkortet skal vare.

Avhengig av hvor mye penger du har og bruksområde så bør du enten velge et Amd 7950/70 kort eller et Nvidia 670 kort. Et 7950/70 vill gi overlegen ytelse i computing og noe lavere ytelse i spill, mens Nvidia sine kort kan skimte med så og si den beste spillytelsen , men det er ikke mange fps som skiller de to.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel litt forskjeller med tanke på windows 8 og linux.

Men selv om nvidia var litt tregere på windows 8 trenger ikke det å si noe ting,

Nvidia er nok best stort sett på linux, greit å ha det i tankene hvis det er aktuelt.

Jeg vet ikke hva det beste merke er, men Asus, Gigabyte, Evga er nok ganske gode som regel, husk å kjøp med DirectCI II eller winforce x3 i så fall.

Gaimward har vel Phantom modell som skal være bedre en stock.

Man må regne med mye støy ja, beste er nok å ha Alpenföhn Peter 79XX Edition også sette på noen vifter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Reklamasjon på Gtx580`n blir vanskelig i og med at butikken jeg kjøpte det på er lagt ned og jeg har heller ikke pakning eller kvittering på det lenger. Er et referansekort av typen Point of View.

Bare til info, om du er interessert: Dersom det foreligger en mangel etter fkjl. § 16, kan du rette reklamasjonen mot tidligere salgsledd, jf. § 35. Om du ikke har kvittering, må du kunne sannsynliggjøre kjøpet, f.eks. ved hjelp av en kontoutskrift som viser kjøpet. Originalforpakning har ingenting å si. Endret av Pixma
Lenke til kommentar

*snip*

Er det mye støy fra et referanse 670 kort?

GTX 670 sin referansekjøler er ikke veldig god (sammenlignet med kjølere fra en tredjepart), men den er ikke helt bak mål heller. I følge TechPowerup sin test ligger den 1 hakk under GTX 580 på tomgang, og 2 hakk under GTX 580 under last (kilde).

Når det er sagt ligger ASUS' DCUII (Top) utgave av GTX 670 5dbA lavere enn stock på tomgang og 15dbA lavere under last (kilde). I tillegg yter det bedre og er litt kjøligere. Om det er verdt de ekstra hundrelappene for deg vet jeg ikke, for meg er det det.

-Deluze

Edit: fikset en link

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...