emrossel Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Hei! Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar (min første privat faktisk) og har i den anledning noen spørsmål jeg håper kloke hoder her inne kan gi meg synspunkter på. Min bruk vil hovedsakelig være surfing, dokmentbehandling, noe bilderedigering og så ønsker jeg mulighet for å spille med en anstendig oppløsning (jeg spiller ikke de mest krevende spillene ytelsesmessig). "Budsjettet" er litt fleksibelt, men utgangspunktet er mest mulig for pengene innen en ramme på 10K. Størrelesmessig ser jeg for meg 15" med mulighet til å koble til en ekstra skjerm siden jeg ikke skal ha den med på tur særlig ofte. Mine spørsmål er 1. SSD eller ikke Jeg har fått meg meg at SSD er raskere men bør jeg la det være avgjørende? Til orientering har jeg ikke behov for stor lagringsplass siden vi har andre maskiner i husholdningen til videoer o.l. 2. Skjermoppløsning Hva er "minimum" jeg kan gå for - hva anbefales. 3. Har dere konkrete forslag til maskin? Håper på noen gode svar :-) Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Til SSD spørsmålet bare: Vanlig spinnende harddisker er faktisk helt utdaterte og holder ikke lenger mål som OS/systemdisk. Den gamle snurredisken er den komponenten i en pc som sinker den mest. Da holder jeg selvfølgelig spilling av spill utenom, for der er det alltid skjermkortet som er flaskehalsen. Det at mange fremdeles bruker vanlig snurredisk likevel, er fordi det også er på diskvalget at det oftest er mest lettvint å få spart noen kroner. Men du kan få en god SSD med 180 Gb for en tusenlapp, og en god SSD med 256 Gb for 1500,- nå for tida, så ... Skal man bare ha en liten SSD til å ha OS'et på, + kanskje noen av sine mest brukte programmer, så holder det med under 400 kroner for en 64 Gb SSD. Da blir det riktignok ikke en av de beste SSD'ene - men likevel mange ganger raskere enn selv den raskeste snurredisken. Så sånn er det. Finn en maskin som har plass til 2 disker. Da blir det mest lettvint og mest praktisk å få til ønskekombinasjonen; SSD til OS og programmer + snurreharddisk for å lagre alt mulig på. Til lagring er nemlig ikke snurredisker utdaterte ennå. Endret 15. august 2012 av thomit Lenke til kommentar
emrossel Skrevet 1. oktober 2012 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2012 Jeg følger opp litt på min egen tråd. Jeg har fulgt med på dette forumet en stund og det som slår meg (når det gjelder SSD) er at den som oftest må kjøpes separat. Tilbudene er med "snurredisker". Jeg er ute etter en bærbar som skal brukes til jobb, spill og noe foto / videoredigering. Jeg har satt et "tak" på 10 000,-. Spilling vil ikke være en sentral del av min bruk og det er plenty gamle titler jeg ikke har spilt så jeg antar at jeg ikke har behov for det aller råeste mitt tak gir rom for. Kan noen anbefale en bra Bærbar - 15 tommer - som passer til mitt bruk.? Hvordan får jeg en med SSD i stedet for eller som tillegg til vanlig HD (ordner f.eks Komplett dette om jeg ber om det i bestillingen? Jeg har primæært sett på ASUS men er åpen for andre forslag. Denne vurderer jeg, men skulle gjerne hatt SSD i stedet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=744833 Noen gode forslag? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 (endret) Ja. Ta en titt på Multicom's bærbare. Disse fåes både "selvkonfigurert", dvs. at du til en viss grad selv kan velge innmat, SSD eller snurredisk bl.a., med mer. - Og dessuten er det stadig noen spesialtilbud på ferdig konfigurerte maskiner, men disse kommer kanskje ikke med SSD ombord. Xishan W150E er en maskin som kan passe til ditt behov ganske godt, for eksempel, og fornuftig konfigurert med SSD kommer den under 10 lapper. Endret 1. oktober 2012 av thomit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå