Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet over et utrolig tilbud fra mpx.no - Canon EOS 550d med TO objektiver til kun 3700kr!

Hvis jeg bestiller det, får jeg endelig mitt aller første speilrefleks. Jeg har hatt mange forskjellige kameraer før, så jeg kan litt om foto - men når vi kommer til speilrefleks kan jeg ikke så veldig mye, men lærer fort.

Har lest en del i forskjellige diskusjons forumer her at de fleste er misfornøyde med objektivene som følger med! HVA er galt med dem, lurer jeg på da? Jeg har ikke all verdens med penger, men jeg har nok til kameraet og forhåpentligvis kamera bag og annet tilbehør. Derfor har jeg ikke mulighet til å kjøpe med ekstra objektiver og slikt, men.. Hadde vært supert om noen kunne gitt meg en gjerne lang, GOD, detaljert forklaring på hvorfor objektivene som følger med, ikke anbefales.

-

Også var det minnekort.. Hehe. Jeg har tenkt å bestille minnekort i samme slengen, for jeg har hørt at det ikke følger med? Men hvilken type bør jeg ha? Noen mener class 4, andre 6 og noen 10. Har lest en del som "Det står i manualen at man skal ha class X, osv..". Hvor får jeg tak i denne manualen?

Jeg ønsker et minnekort med stor plass, hehe, og som er "ment" for kameraet. Noen som vet hvor stort minnekort det "tåler"?

Tusen takk for svar! Kontakt meg gjerne på mail ([email protected]) med svar der, ville vært supert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Derfor har jeg ikke mulighet til å kjøpe med ekstra objektiver og slikt, men.. Hadde vært supert om noen kunne gitt meg en gjerne lang, GOD, detaljert forklaring på hvorfor objektivene som følger med, ikke anbefales.

I praksis får du jo linsene gratis (for de fleste butikker selger bare kamerahuset til ca. 4200) så til den prisen er de ikke dårlige. Men som du sikkert vet man får som regel det man betaler for. Så linsene er de enkleste/billigste som Canon produserer.

Det du vil savne mest er bilde-stabilisering. (som du har på canon linser med "IS" i navnet)

Men det vil også være ting som skarphet og byggekvalitet som skiller disse linsene ifra de dyrere versjonene.

Hvis du ikke har spesielle behov så tror jeg ikke du trenger å investere i et Class 10 32Gb kort. Et Class 4 (eller 6) 16Gb kort burde holde veldig lenge for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er 18-55 uten IS og 75-300mm det er snakk om, og disse mener jeg ikke klarer å få kameraet til å yte 100% med tanke på bildekvalitet.

Da mener jeg vitsen er litt borte.

men som sagt, så får du jo på en måte objektivene med "gratis" men ikke forvent deg for mye med tanke på bildekvaliteten.

Objektivet er viktigere enn kamerahuset.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 550D med 18-55 IS, det er ikke et dårlig objektiv, men byggekvaliteten er ikke den beste heller. Etter jeg hadde lært meg alt basic om kameraet kjøpte jeg meg en 50mm 1.8. Godt og billig objektiv :)

Har forresten 2 batterier til mitt 550D ( Veldig digg ), og dette minnekortet, selvom jeg ville kjøpt dette nå. Samme minnekort, bare dobbelt så mye plass. Mitt 8Gb har ca plass til 1100 bilder på beste "ikke raw" bildekvaliteten.

Du trenger MINIMUM class 6 for å filme videor smooth i Full HD. Kamerat skyter også bilder saktere om du har et class 4 minnekort kontra class 10, altså når du skyter flere bilder etter hverandre.

Edit: Kjøpte denne baggen, den rommer kameraet mitt med 18-55, 50mm min + lader og overføringskabel samt ekstra batteriet og minnebrikken.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Tusen takk for tips! Så det jeg heller bør gjøre, er å f.eks kjøpe Canon EOS 1100d og heller et dyrere objektiv i tillegg? Jeg er som sagt veldig usikker på dette.. Er 1100d bra? Og følger det med et BRA objektiv på det? Evt hvilket objektiv burde jeg kjøpt i tillegg?

Lenke til kommentar

Hva som oppfattes som bra er relativt.

Jeg mener et kamera som Sony NEX-5N er bedre på bildekvalitet og ISO støy enn de to kameraene det omtales om her med de billige objektivene.

Hvis du spør MEG om jeg synes det er bra, så sier jeg et ganske bestemt NEI!. Men det er ut fra MINE preferanser.

Jeg ville mye heller vurdert et Sony NEX-5N eller et Samsung NX210. Så sant du da ikke velger 550D med 18-55 MED IS. NEX-5N og NX210 vil fortsatt være hakket bedre på bildekvalitet og ISO støy, men med 550D har du jo bedre ergonomi og kjappere fokus etc.

Lenke til kommentar

Hva som oppfattes som bra er relativt.

Jeg mener et kamera som Sony NEX-5N er bedre på bildekvalitet og ISO støy enn de to kameraene det omtales om her med de billige objektivene.

Hvis du spør MEG om jeg synes det er bra, så sier jeg et ganske bestemt NEI!. Men det er ut fra MINE preferanser.

Jeg ville mye heller vurdert et Sony NEX-5N eller et Samsung NX210. Så sant du da ikke velger 550D med 18-55 MED IS. NEX-5N og NX210 vil fortsatt være hakket bedre på bildekvalitet og ISO støy, men med 550D har du jo bedre ergonomi og kjappere fokus etc.

Hva koster så et 18-55mm med IS? For 550d? :-)

Lenke til kommentar

Ehm... Det er jo IS på 550D sitt standard objektiv.... Står hvertfall VELDIG klart på mitt.

Edit: Ser nå at den du skal ha ikke har IS, jeg var visst heldig jeg! :)

Her er den jeg kjøpte for en stund siden: http://www.komplett....sku=585660#info

Den har IS! ( MPX og Komplett er samme konsern ).

Perfekt! Men det selges ikke der lenger! :'-(

Vet du om andre steder de selges med IS objektiv?

Lenke til kommentar

Hadde du lest litt, tatt deg 5 minutter til å se gjennom siden så hadde du skjønt "testen".

Men, nei. Av det jeg har lest så virker 550D som et bedre kamera. Men les over.. OBJEKTIV forran hus.

Objektivet er viktigere enn kamerahuset.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Unnskyld, men jeg leste og prøvde forstå, men JEG syntes denne var vanskelig å forstå, okei? ;-)

Hmm... Så hvis jeg bestemmer meg for å kjøpe 550d med de to "dårlige" linsene, kunne jeg solgt dem og fått tilbake nok til et med IS? Hvordan ser man forskjellen på et bilde som er tatt med IS og uten?

Lenke til kommentar

IS har to funksjoner, hovedfunksjonen er og holde objektivet stille så du ikke får bevegelseuskarphet på bildene, jo mer brennvidde jo bedre funksjon har det, den andre funksjonen er at du kan ha litt lengere lukkertider før du får bevegelseuskarphet, dvs. fungerer litt bedre i mørkere omgivelser.

Den såkalte "plentraktortesten" viser dette på en fin måte :)

Men hovedgrunnen for at vi anbefaler med IS er at Canon sitt objektiv uten IS er relativ dårligere på bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Du kan prøve å selge dem ihvertfall, eller bare kjøpe et 550d hus for så å kjøpe et okay objektiv. Har du stødige hender skal ikke et objektiv uten IS være no problem, men det må du nsakke med Bjerknez om, ikke meg :) Har en 50mm uten IS, funker helt fint :)

Lenke til kommentar

Jeg har for lengst avvent meg med IS. Jeg betaler heller for lysstyrke.

Jeg mener man kommer mye lenger med en god normalzoom fra Sigma/Tamron, i stede for de to lugubre objektivene som følger med.

Her har du vertfall et alternativ fra Sigma som ikke koster voldsomt mye:

http://www.japanphoto.no/product/objektiver/canon-fatning/normalzoom/sigma-17-70mm-f2.8-4-dc-macro-os-hsm-for-canon/

Og her kan du lese en test av det:

http://www.photozone.de/canon-eos/517-sigma1770f284osapsc

Får du solgt de to objektivene som følger med i en billigpakke for rundt 1500-2000, så tror jeg du gjør en god deal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...