Gå til innhold

Test: Huawei B593

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra test! Er ikke alle som tar seg bryet med å teste med flere brukere osv. Når dere sier "nedlastning av filmer" , er det da snakk om BitTorrent? Torrent er interessant fordi det stresser ruteren ekstra mye, pga. mange TCP-filkoblinger.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Temmelig uvitenskaplig test, hva er det egentlig vi skal få ut av dette bortsett fra å registrere at den eksisterer?

Burde dere ikke sjekket kapasitet og latency på en litt mer teknisk og målbar måte og plottet grafer av 24 timer data på hverdag og helg samt hva som skjer når to, fem og ti slike aktiveres med kort avstand fra hverandre og utnytter 100% kapasitet? Optimalt burde dere også funnet avstand til aktiv sender og testet hvordan kapasitet endres på forskjellige avstander.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Blir ikke aktuelt før noen kan tilby ubegrenset bruk. Normalt lastes ned over 300GB pr. måned, bare via utorrent, og dette på en 5Mb ADSL-linje. En server som går 24/7 gjør meg mindre avhengig av en superkjapp linje :)

Endret av enl
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd ustabiliteter med denne routeren også når jeg tenker meg om, men det problemer har midlertidig løst seg ved å bruke netcom sin løsning som bare modem og så har jeg egen router mellom som tar seg av all LAN trafikken og router stasjet til modemet. Jeg hadde lignende problemer med telenor sitt adsl (zyxel ettellerannet) modem i fjor. Har 7 pc'er tilkoblet nettverket pluss nettbrett og mobiltelefoner via trådløst. alt virker mer stabilt

Lenke til kommentar

Kjedelig at dere ikke har fått med dere at mobilt bredbånd fra netcom ikke støtter port forwarding på noen som helst måte....Dette gjør at denne aldri kan erstatte vanlig bredbånd for mange av oss.

Det er jo bare å endre APN fra "internet.netcom.no" til vpn.netcom.no om du ønsker en ekstern ip som er åpen for alt =)

Funket ikke for meg. Bruker en Samsung USB dongle (BT-3730). Kan det være dongelen? Hvis det er mulig med port forwarding med en annen 4G LTE dongle eller den Huawei routeren så bytter jeg.

Lenke til kommentar

Blir for liten båndbredde, ikke bruker jeg noen torrentprogrammer, sett bort i fra en film - en dag i uka.

Men, etter å ha kikket på statistikken i routeren:

- Inkommende data sist måned på: 564GB.

- Utgående data sist måned på: 403GB.

Endret av warpie
Lenke til kommentar
Kjedelig at dere ikke har fått med dere at mobilt bredbånd fra netcom ikke støtter port forwarding på noen som helst måte....Dette gjør at denne aldri kan erstatte vanlig bredbånd for mange av oss.
Det er jo bare å endre APN fra "internet.netcom.no" til vpn.netcom.no om du ønsker en ekstern ip som er åpen for alt =)

Kjører med dongelen som vi fikk fra Netcom(nesten sikker på det er Huawei også) med oppringing fra Mikrotik RB711UAH. Full ruter-funksjonalitet og kan gjøre alt man vil, akkurat som om det var hvilken som helst wan-oppkobling. Siden den ble koblet opp for +2 måneder siden har den ikke vært nede en gang og logger ~23-26ms ping mot 8.8.8.8 hvert minutt.

Imponert over stabiliteten, men redd det endrer seg når det blir mer trykk på nettet og fler får det i hus.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk, det funket! Hvorfor sa ikke netcom det til meg? Har vært i kontakt med dem angående dette.

Fungerte det for deg?

Jeg får nemlig ikke dette til å virke.

Med en gang jeg endrer APN til vpn.netcom.no så blir det bom slutt på nett og statusen går i "Could not connect. Error ettellerannet."

Kan du ta noen screens av hvordan oppsettet på modemet ditt er?

I tillegg kan jeg tipse om at det har kommet en oppdatering til routeren som er nyere enn den jeg fikk den med i juli:

https://netcom.no/ku...and/huawei-b593

Krysser fingre for at det irriterende "4G fungerer, men du har ikke internett" nå er løst.

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Noen som kan fortelle om denne har bedre mottak av signaler enn vanlige 3G usb pinner og lommeroutere? Årsaken til at jeg spør at jeg har kjøpt en D-link 4G router (DWR-921) fra Telenor, og den er fullstendig ubrukbar, gir bare 2G der alt annet av utsyr jeg har gir 3G.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som kan fortelle om denne har bedre mottak av signaler enn vanlige 3G usb pinner og lommeroutere? Årsaken til at jeg spør at jeg har kjøpt en D-link 4G router (DWR-921) fra Telenor, og den er fullstendig ubrukbar, gir bare 2G der alt annet av utsyr jeg har gir 3G.

Virket som jeg fikk noe bedre dekning da jeg byttet ut min gamle Samsung 4G-LTE usb dongel med denne B593 ruteren, men jeg hadde stor variasjon i 4G dekningen så det må bli et svakt ja under litt tvil.

Den var i allefall ikke dårligere enn den gamle Samsung dongelen (BT-3730)

Endret av defuzion
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...