Gå til innhold

Canon A70 og fomat for redigering i gimp

Anbefalte innlegg

canon a70 lagrer jo bilder i jpg, men har hørt av en kamerat at jeg bør gjøre om disse bildene til tiff. dersom jeg skal redigere bildet.

stemmer dette?

har lest her et sted på forumet at ved å lagre i tiff. mister man noe informasjon lagret på orginale bildefilen, hva er det snakk om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, JPEG-bildene rett fra kameraet ditt er de originale bildene. Du kan ikke få bedre kvalitet enn dette ved å lagre i et annet format.

Hvis du lagrer bildet som en TIFF-fil får du ikke bedre bildekvalitet, du mister EXIF-data og filen tar mange ganger så mye plass.

MLW

Lenke til kommentar
Hei, JPEG-bildene rett fra kameraet ditt er de originale bildene. Du kan ikke få bedre kvalitet enn dette ved å lagre i et annet format.

klar over det ,det var snakk om at man sliter på jpg bildet ved redigering, det er det jeg lurte på om det stemmer

Hvis du lagrer bildet som en TIFF-fil får du ikke bedre bildekvalitet, du mister EXIF-data og filen tar mange ganger så mye plass.

MLW

hva er EXIF-data ? finner ikke info om dette noen sted

(har ikke lest manualen til kameraet ennå :oops: )

Lenke til kommentar

klar over det ,det var snakk om at man sliter på jpg bildet ved redigering, det er det jeg lurte på om det stemmer

Påfølgende lagring i JPEG vil påføre bildet "slitasje" - for å beholde all informasjon som finnes i bildet bør du lagre i bildebehandlingsprogrammets eget format eller TIFF, og heller lagre i JPEG som det siste du gjør før publisering eller sending til utskrift av f.eks. 10x13-bilder over internett.

hva er EXIF-data ? finner ikke info om dette noen sted

Se http://www.exif.org/specifications.html for PDFer, men kort fortalt er det detaljer og parametre rundt bildet - slike som lukkertid, hvitbalanse, klokkeslett og dato, om blitzen gikk av, etc. Du kan kanskje finne de i Egenskaper for bildenen dine. Med f.eks. EXIFER vil du kunne se hva det dreier seg om.

EXIF kan også benyttes til å lage fil-navn (gjerne gjennom scripts) som er mer beskrivende enn bilde-nummer - f.eks. "dato klokkeslett beskrivelse" hvor beskrivelsen kan tas ut fra Comment-feltet som du kan fylle ut i ZoomBrowser EX under bilde-egenskaper. Og slike programmer som Gallery og tjenester som PBase kan også bruke EXIF som et tillegg til album-funksjonen.

EXIF-dataene kan også tilføres det ferdig-redigerte bildet i etterkant, uten at jeg på stående fot husker hvordan og med hva... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...