Gå til innhold

Flash for Android er død

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det kun pc appen som krever silverlight.

Det er jo akkurat det teksten du siterer sier.

Ellers er Java død som plugin for mange år siden, det er omtrent bare BankID igjen som, noe ikke brukt i andre land. Flash på mobiler er død, Flash på Linux er død, Flash på andre Unix-er enn OS X er død, Flash på Nintendo Wii er død, Silverlight som plugin er død, selv på Microsofts egne platformer, Shockwave trodde jeg var død for et tiår siden, men Wikipedia forteller meg at den lever enda selv om jeg ikke har sett noe innhold for den siden forrige årtusen og AIR er om jeg husker rett i fritt fall.

Good riddance sier jeg.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

AIR brukes av wimp. Shockwave, flash, silverlight og java legger jeg inn i nettleseren på pcen som standard. Til mobiler har opera javanettlesere (opera mini), var ihvertfall java siste gangen jeg brukte den. Har også spillt endel javaspill til mobiler, bl.a gamle nintendo klassikere. Java kreves i nettbanken, ja, men også endel spillsider bruker java samt endel skole/undervisningsprogrammer.

Vizky ble bl.a brukt av TV2 serien "Vil du bli millionær" som dydeligvis var umulig å lage med java, flash osv.

Silverlight, tja, microsoft fronter tross alt det på ulike steder. Det er tjenester som bruker det.

http://nrksuper.no/super/barne-tv/nett-tv/nett-tv-teknisk-informasjon/

http://www.smartphoto.no/faq

http://www.hardware.no/artikler/microsoft-med-visuell-soketjeneste/71956

http://www.akam.no/artikler/70-gigapiksler-verdens-storste-bilde/77591

office web apps, osv osv.

Alle disse tjenestene og andre benytter seg av flash, java, silverlight osv og skal man rydde opp så kunne man vel like gjerne fjernet alt når man først var igang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget mitt er at jeg og mange andre ganske ofte er borti nettsider som krever disse tingene. Det at man fjerner flash betyr ikke at man vil få andre løsninger, ihvertfall ikke på kort tid. Folk som f.eks bruker flashchat på smf, eller spiller flashspill mister denne muligheten om flash forsvinner. Flash spillene på facebook funker vel også dårlig om flash forsvinner.

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML5_and_Flash

A common misconception is that HTML5 can provide animation and interactivity within web pages, which is untrue.

However, many Internet users continue using older browsers such as Internet Explorer 8 (the highest version available to users of Windows XP), so portions of the HTML5 specification do not work with a significant fraction of browsers still in use.

Flash offers webcam and DRM support, while HTML and related technologies currently do not.

Speaking at 'Adobe Max' in 2011, Itai Asseo said that, unlike HTML 5, Flash offers a way to develop applications that work across platforms. HTML 5, on the other hand, is currently implemented differently (if at all) by different browsers

Steve Jobs noted that Flash is not an open standard – it is controlled by Adobe Systems – whereas HTML5 is largely controlled by a committee (WHATWG) made up of three companies – Opera Software, the Mozilla Foundation, and Apple.

Nå er jo noe av infoen sikkert utdatert, og noe er lett å omgå ved f.eks å velge en annen browser, men ser jo også at det nok ogsåp handler om kontroll. Når apple har kontroll over html5, mens flash er kontrollert av adobe så er det også en viktig grunn hvorfor apple satser på html5.

Det er jo også sånn at flash er frivillig å legge inn, og det burde jo vært opp til hver enkelt om de ville legge inn flash for å spille og chatte osv eller om de ville la vær. Om man skulle nekte folk å bruke flash, og dermed stenge dem ute fra alt flash innhold, så ville det jo vært like logisk å være konsekvent og gjøre det samme med air, shockwave, silverlight, vizky, java osv og stenge for alle slike tillegg.

Lenke til kommentar
Om man skulle nekte folk å bruke flash, og dermed stenge dem ute fra alt flash innhold, så ville det jo vært like logisk å være konsekvent og gjøre det samme med air, shockwave, silverlight, vizky, java osv og stenge for alle slike tillegg.
Det er nettopp det som har skjedd og skjer videre. Det har ingenting med hvilke muligheter disse pluginene gir og hvilke muligheter native API-er tilbyr, plugins vil ikke være støttet av en stor mengde neste generasjon nettlesere som gjør at bruken av de vil falle til særtilfeller.

Safari på iOS støtter ikke plugins, Firefox og Opera på Android støttet ikke plugins (det kan være det har endret seg de siste par månedene), antall plugins tilgjengelig for Android Browser og Android Chrome er lav og Flash forsvinner derfra. IE i Metro modus støtter ikke plugins (ikke engang Silverlight), IE på ARM støtter ikke plugins, IE på Windows Phone støtter afaik ikke plugins. I tillegg vil muligens Netscape-standarden for plugins bli erstattet av Googles Pepper som gjør at en eventuell migrering dit vil gjøre eldre plugins inkompatible med nyere nettlesere som bare støtter Pepper. Adobe har som nevnt EOL-et Flex og Flash for annet enn x86-Windows og x86-OS X.

Ingen av de lukkede platformene har lyst til å støtte plugins da det reduserer deres kontroll på egenskaper, sikkerhet, DRM, data mining og mulighet til å vise reklame og ingen av de lukkede platformene har lyst til å støtte de frie platformene da det er lite og ingenting å tjene på bundling-avtaler der og ingen av authoring-applikasjonene som er hovedinntektene støttes på de platformene uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Microsoft kommende os, windows 8, støtter flash både på metro og i skrivebordsversjon. IE metro vil ha flash innebygget, mens skrivebords IE vil ha flash som addon:

http://www.mobilenapps.com/articles/2449/20120601/windows-8-flash-integration-memo-adobe-leaked.htm

http://my.opera.com/mobile/blog/2012/02/27/opera-mobile-12

Added Flash support on Android 4.0.3

Så flash lever tydeligvis fortsatt, selv om det ikke er tilgjengelig for applebrukere eller som separat addon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Nyheten jeg har lest er at det ikke skal være mulig å installere flash via google play. Har ikke lest noe om at nettlesere med flash innebygget skal slutte med det, hverken fra opera, firefox eller ie.

Det er vel kun addonen som skal bort..eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Etter lanseringen av Open Screen Project er flash-formatet tilgjengelig for programvareutviklere som vil lage en flashavspiller. Det vil si at man ikke skal se bortifra at det kommer nettlesere med egenprodusert flashstøtte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det kommer vel til å være en overgangsfase hvor en del sider fortsatt bruker flash til diverse innhold, muligens fordi de ikke lenger er under oppdatering, eller ikke bryr seg om mobile enheter, og da vil det være en interesse for å ha flash-støtte på en mobil nettleser.

Spørsmålet er bare om dette behovet er stort nok til å berettige implementasjonen av enda en fullverdig flashavspiller.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...