forbjok Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Har tenkt å bygge en ny PC snart, og trenger da også et nytt grafikkort. For øyeblikket ser det ut som de eneste dagsaktuelle modellene (siste generasjon) er GTX 670, som ligger på rundt 3500 i pris. Etter hva jeg har forstått etter å ha søkt litt rundt skal NVIDIA slippe sin siste-generasjons "mid-end" modell GTX 660 Ti den 16. august (altså i morgen), men da er spørsmålet: Hvor lang tid tar det før kortprodusentene (Asus) slipper kort med denne GPU'en, og hvor lang tid tar det før disse blir tilgjengelige i norske webshopper? (Komplett) Noen som har erfaring med dette fra tidligere GPU-slipp? Om det er slik at det tar veldig lang tid før 660Ti blir tilgjengelig vurderer jeg å kjøpe et eksisterende GTX 670 i stedet, ettersom prisen ikke er noe stort problem, men foretrekker stortsett å holde meg til ~2500kr modellene, ettersom skjermkortet uansett vil være teknologisk utdatert etter et par år, og ytelsesforskjellen vil være marginal fra toppkortene. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Var litt i samme situasjon som deg, å bestilte meg dette: http://www.dustinhome.no/product/5010638457/pny-geforce-gtx-670-2gb-pci-e-dvi-hdmi-dp-32-gb-usb-flash-drive/#intcmp=searchProvider_dacsa Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Skulle ikke overraske meg om Komplett (Norek) har fått inn noen 660 Ti allerede. Var slik med 680 og 670 tidligere i år, og med tanke på hvor sent ute 660 Ti er burde Nvidia ha fått sendt ut en haug med kort. Ryktene tilsier at 660 Ti skal være likeverdig 7950 når man ikke bruker AA, og likeverdig 7850 når AA aktiveres, med andre ord en komplett bom for et såpass kort som forventes å prises over 7870. Grunnen er et 25% kutt i minnebåndbredde og pikselfyllrate. PS Noen spesiell grunn til at du ikke har vurdert AMD-kortene? Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 15. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Skulle ikke overraske meg om Komplett (Norek) har fått inn noen 660 Ti allerede. Var slik med 680 og 670 tidligere i år, og med tanke på hvor sent ute 660 Ti er burde Nvidia ha fått sendt ut en haug med kort. Ryktene tilsier at 660 Ti skal være likeverdig 7950 når man ikke bruker AA, og likeverdig 7850 når AA aktiveres, med andre ord en komplett bom for et såpass kort som forventes å prises over 7870. Grunnen er et 25% kutt i minnebåndbredde og pikselfyllrate. Har sett det med minnebåndbredde nevnt før, men et sted fant jeg informasjon som tydet på at dette kun gjaldt de lavere GTX660-modellene og ikke GTX 660Ti. Dette kan selvsagt være feil, men det vil vel stå i spesifikasjonene når de faktisk dukker opp.Et annet spørsmål er hvor mye det faktisk har å si, med tanke på at mine nesten 4-år gamle GTX260 kort har klart å kjøre det meste på max eller ganske høye settings frem til nylig, og GTX660Ti sannsynligvis er minst dobbelt så kraftig uansett. PSNoen spesiell grunn til at du ikke har vurdert AMD-kortene? For et par år siden hadde jeg nok vurdert AMD, men mitt generelle inntrykk er at de er underlegen NVIDIA på driver-siden. Bl.a. hadde min bror problemer med driverne på sin maskin, og det var tidligere problem på jobb-PC'en min med at muspekeren av og til ble "korrupt" i Windows 7 (men dette ser ut til å ha vært fikset nå). Jeg har selv brukt NVIDIA-kort i alle år (siden ~2001 i allefall, med Geforce 2) og har aldri hatt problemer med NVIDIA sine driverpakker.Har ikke hatt AMD/ATI-kort i mine private PC'er nyere tid, så vet ikke hvordan statusen på dette er nå, men GNU/Linux-driverne deres var elendige før, mens NVIDIA sine var nesten på høyde med Windows-driverne. Venter i allefall og ser i morgen om det dukker opp noen GTX 660 Ti kort på komplett. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Folk har allerede fått kortet på hånden: http://www.overclock.net/t/1293356/vc-geforce-gtx-660-ti-unboxing-video-gallery-and-bf3-benchmark/0_30 192-bit minnebuss og 24 ROPs kommer til å slakte kortet i de fleste spill når man drar opp AF og AA, og om du ikke er interessert i AA kunne du like godt kjøpt et GTX 560 Ti med en gang. Det antas at kortet ender opp rett over dobbelt så raskt som et GTX 260 Drivere til ATI/AMD skaper kun problemer om man prøver å rote med programvare-hacks av typen "Unofficial Overclocking mode." Ellers har det vært en fin andel av elendige drivere fra Nvidia de siste 2 årene i min opplevelse. Lenke til kommentar
forbjok Skrevet 15. august 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Mulig jeg heller går for et GTX 670 uansett da. Ser at komplett ikke har inne den forhåndsoverklokkede "TOP" modellen. Noen formening om hvor vidt det er hensiktsmessig å kjøpe den, eller om det er like greit å kjøpe standardmodellen? Får inntrykk av at det er enkelte som har hatt problemer med de forhåndsoverklokkede kortene, og de vanlige har de inne på lager. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) TOP modellen er like god som stock GTX680. Er overklokket versjon. som du kan gjøre selv viss du føler for dette viss du går for det andre kortet.. Ingen som har kortet inne på lager enda, som du kan se her, her er også oversikten av butikker som selger kortet: http://www.prisjakt....t.php?p=1240391 det uklokkede kortet er på lager i flere butikker: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1240353 Endret 15. august 2012 av sveibuen Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2012 Rapporter Del Skrevet 15. august 2012 Hvor mye et GTX 670/680/690 yter er avhengig av flaks ved innkjøp takket være Kepler Boost. Bare kjøp et GTX 670 med en stillegående kjøler og håp på det beste, i verste fall får du 7950-ytelse, i beste fall 7970 GHz-ytelse. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 16. august 2012 Rapporter Del Skrevet 16. august 2012 Komplett.no har nå masse på lager! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå