KanoKrakk Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Sitter her med en i5 2500K og en Noctua NH-D14 (med en tredje vifte på). Likevel har jeg 38-40 grader idle (RealTemp og HW Monitor viser ca det samme). Hadde tidligere en Noctua NH-C12P som ga ca samme temperaturer. Skjermkortet ligger på 30-32 grader, mens rommet jeg sitter i varierer mellom 20 og 25 (Harddiskene er i øyeblikket 25 grader). CPU er på stock clock. Noen ideer på hva som kan forårsake de høye idle temperaturene? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Overklokket? Temperaturen på Idle høres noe høye ut, har du montert kjøleren riktig? Ikke overdrevet med kjølepasta feks? Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 Knappenålshode med kjølepasta. Stock clock. Alle viftene blåser samme vei, kjøleblokka sitter godt og det er god kontakt mellom CPU og blokka. (Tok på pasta, satt på kjølern, tok av blokka igjen, da var det et tynt lag med pasta utover hele, fjernet det og tok på lik mengde pasta). Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Jeg pleier å bruke mengde kjølepasta på størrelse med en ært. Det har fungert hos meg på de prosessorene jeg har hatt.. Jeg har nå en i7-3930k med D14 og har idle temp på rundt 30. Endret 15. august 2012 av FiveInline Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Noen kjappe googlesøk viser at andre med greie vifter ligger i fra 28-33 grader idle, så dette er jo litt høyere enn normalt. Ikke kritisk likevel, men med den kjølingen forventet jeg lavere tall. Mulige årsaker: Dårlig påført kjølepasta. Vifter som blåser feil vei i forhold til hverandre. Vifter som blåser samme vei, men i forhold til kabinettet blåser "mot strømmen" Hva er load på CPU (hvor mange % brukes)? Edit: Ser at noen av disse har blitt tatt opp mens jeg skrev. Endret 15. august 2012 av RaaneHolmg Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Idle, 0-5% viftene følger luftstrømmen i kabinettet, inn nede forran og ut øverst bakerst. Edit: Har forresten et overtrykk i kabinettet. /edit Har tatt på kjølepasta flerfoldige ganger før, så er neppe det. Endret 15. august 2012 av Camorack Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Temperatursensoren på en CPU er ubrukelig før du kommer innenfor 25C fra makstemp (rundt 75C,) jo lengre unna makstemp jo mer unøyaktig blir den. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Kan jo også påpekes at noe av "limet" som er brukt for å binde heatspreaderen mot cpu kjernen er ganske så ubrukelig, flere Intel brukere som har fjernet denne ( veldig risikabelt ) og fått forbedret temperaturen med opp til 10c om jeg husker rett. Kjør heller stabilitetstester og prøv å ha Noctua'en på lav hastighet, den bør greie å holde temperaturene ganske så stabile og du bør ikke få noen feil i feks prime95. Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 24. august 2012 Del Skrevet 24. august 2012 Knappenålshode med kjølepasta er omtrent riktig mengde, mengden med ert blir ganske mye, dette må jo spres greit utover da og ikke med fingrene. Frank Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Knappenålshode med kjølepasta er omtrent riktig mengde, mengden med ert blir ganske mye, dette må jo spres greit utover da og ikke med fingrene. Frank Uansett ikke nok til å gi 20c forskjell. En knappenålshode vs ert vil kanskje greie å gi en forskjell på 2-4C antar jeg utifra hva jeg selv har erfart, kanskje mindre også. Med mindre man har på et virkelig tykk lag så vil det ikke utgi en enorm forskjell så lenge man får fordelt det ordentlig og påført nok trykk mellom cpu og kjøleløsninga , da vil som regel noe av den overflødige pastaen skvises ut. 2 Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Men uhm, idle temps har lite å si da, hadde vært mer bekymret om man opplevde "unormale" load temps, hva nå enn som er normalt der med den kjølern. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 25. august 2012 Del Skrevet 25. august 2012 Hva ligger temperaturen på under stress med Prime95 el.? Du har ikke deaktivert Speedstep, aktivert høy ytelse el. i Windows så kjernespenningen forblir høy ved idle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå