Gå til innhold

Bør jeg kjøpe Canon 1100D m/18-55 IS eller Canon 550D m/18-55dc & 75-300dc?

Anbefalte innlegg

Heisann,

Går med planer om å kjøpe meg mitt første speilrefleks men er litt i villrede for hvilken jeg bør gå for, har lest flere steder at folk anbefaler 550D over 1100D. Men ser at objektivene som følger med i 550D pakken blir slaktet til de grader. Så det jeg lurer på er om jeg bør gå for den dårliegere 1100D med det bedre(?) 18-55 mm IS II objektivet eller den bedre 550D med de dårligere 18-55mm DC og 75-300mm DC?

1100D med 18-55 IS II koster kr. 2900 - 3000,- litt etter hvor jeg handler det

550D med 18-55 mm DC og 75-300 mm DC koster kr. 3700,-

kan også få 550D med 18-55 mm for kr. 3499,- men usikker på om det er med IS, mest sansynlig så er det nok uten.

Hvilken pakke hadde dere gått for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok valgt EOS550D-kit'en.

Sjansen er stor for at du senere og ønsker å bytte ut objektiver.

Du får mye for pengene, på Komplett-tilbudet.

Jeg vet ikke så mye om hvordan de objektivene som følger med er, men de er vel gode nok til bruk intill du senere skulle kjøpe nye objektiver. Som nybegynner vil nok man nok få glede av de medfølgende ihvertfall.

Men husk at du ikke automatisk vil ta bedre bilder med 550d istedenfor 1100d.

Lenke til kommentar

Ville gått for pakken på komplett med 550D og 18-55+75-300mm, sykt bra pris. Nesten ufattelig faktisk!

De 2 objektivene som følger med er vel ikke akkurat top notch. Ville nesten heller gått for 550d+18-55 IS kitet. Den linsa er faktisk ganske brukbar.
Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på spesifikasjonene på husene 550D v 1100D, og da er jeg ikke i tvil om at jeg ville valgt 550D. Forskjeller går bl.a. på oppløsning, skjerm m.m.

Objektivpakken som er med er vel ikke av den bedre typen, men pakken er jo rimeligere enn det er å kun kjøpe huset ellers, så derfor er prisen ikke så verst.

Selv om jeg ville valt 550D fremfor 1100D, så vil jeg også si at 1100D ikke er et dårlig kamera. Jeg har selv ett par 1000D (forgjengeren) i familien, og de bildene jeg har sett fra den viser at slike "påstått dårligere" kamera også gir gode resultater.

Men min anbefaling til deg er å hoppe over begge de to alternativene og gå for Canon 600D kit med IS-objektivet. Det er flere forhandlere som har dettet kit'et til ca 4500, og du får et nyere hus enn 550D. Spesifikasjonene er ikke noe særlig forskjellige, men den vridbare skjermen på 600D vil for mange være verdt forskjellen i prisen. Du "misser" riktig nok 75-300 objektivet i den pakken, som nødvendigvis ikke er noe tap, men du får med IS-versjonen av 18-55.

Mulighetene er mange.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har Canon 550D, og mener dette er et flott kamera! :D Merk at jeg kjøpte det med et annet objektiiv, og det 18-55mm objektivet er shit, uansett hvilket kamera du velger.

Hvis penger spiller stor rolle her, ville jeg heller skaffet 1100D med et bedre objektiv, enn Canon550D med 18-55mm objektiv. ;)

Men Canon550D er et bedre kamerahus til syvende og sist! ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et 1100D-kit for 2990 og er veldig fornøyd med det. Et 550/600D hadde jo vært enda bedre, men jeg tenkte slik at jeg ikke visste hvilket kamera jeg egentlig ville ende opp med, og da var det enkelt å kjøpe det aller billigste slik at jeg a) hadde mer penger til optikk fra starten, og b) har lavere terskel for å kjøpe meg noe nytt i fremtiden. Savner jo litt flere megapixler for å croppe enda dypere inn i bilder, da optikk over 300mm er tungt og dyrt. Men regner med at Canon kommer med en ny gøyal cropsensor om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Kan hende at bildekvaliteten blir såpass dårlig at fotogleden forsvinner ved bruk av begredelige objektiver.

Ville nok kjøpt en 550D/600D med et kit-objektiv en pakken med de to relative dårlige objektiver, hvis du ikke har interesse av å lære deg et minimum angående innstillinger, blender, lukker, etc. som du kan gjøre med et digital speilrefleks klarer du deg lenge med et 1000D, men det kan hende du fort synes 1000D blir for enkelt hvis du blir bitt av basillen og utvikler deg innen fotografering.

Edit: et alternativ er og kjøpe pakken med de to objektivene siden de følger med "gratis" i forhold til normalpris på 550D, så kan du selge dem og kjøpe deg en Tamron 17-50 VC og på sikt en Canon 55-250IS

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har sjølv Canon EOS 1100D med kit 18-55 (Non IS) og Canon EFS 55-250MM IS og snart 17-50 Tamron F/2.8.

18-55 Non IS som eg fikk med meg på EOS 1100Den (same som du får med 550 pakken) er rett og slett dårlig, henger veldig om du skal ta bilder i farta eller i mørke rom, og fargane er ikkje så bra heller, dette er grunnen til at eg kjøpte meg Tamronen som eg har hørt er det beste i si prisklasse.

Når det gjelder hovud forskjellane på EOS 1100D og 550D, så går det meste i skjermen som er bak på (230k Pix 2.7'' på 1100d vs 1040k Pix 3.0'' på 550D) og video modus. Sensoren som blir brukt er nesten akkurat det same, men 550D har 18MP vs 12MP på 1100D, så bilete kvaliteten blir såvidt likt, bortsett frå større bilde på 550D. 550D har også max iso på12800, så det er litt betre i mørke situasjonar, men 12800 øydelegger bileta dine så mykje at det er ikkje vits å bruke, eller, om du er paparazzi på budsjett som ikkje bryr seg om kvalitet så kunne du sikkert gå for det, men paparazziar vil helst også ha meir bps (bileta per sekund).

Det største problemet eg har med 1100D er skjermen sida det går ikkje an å sjå alle feilane på bileta du tar når du er ute å fotograferer, men bortsett frå dette så elskar eg kameraet og fungerer til det eg bruker det til (landskap og dyrebilete)

Eg ville berre ha velt 550D framfor 1100D om du er ute etter å ha god video modus (Full hd vs 720p, external mic) på den eller vil ha riktige store bilete (18mp). Om du kjøper kameraet berre for å ta bilete og ikkje bryr deg om størreise (18mp) og skjermen så er det berre å gå for 1100D med betre linse, så sparer du pengar også. Begge DSLRene eigner seg dårleg til sports fotografering, så om det er det du er ute etter så bør du sjå etter noko anna. 550D tar 3.7bps mot 1100D sine 3.0 bps.

+ kjøper du 1100D for 2800ish kr, så har du spart 1000, og da trenger du berre 800 kr til for å ha råd å kjøpe EFS 55-250 IS som er glimrande til sin pris.

Det er linsa som aukar kvaliteten på bileta og ikkje normalt kamerahuset.

Her er mine favoritt bilete eg har tatt med 1100D som eg syns vart veldig gode:

http://www.diskusjon...owtopic=1452689

http://www.diskusjon...owtopic=1453009

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Jeg personlig ville heller valgt 550d-pakken til Komplett.

Veldig billig kamera. Bare kamerahuset koster normalt fra 500 kr mer.

Og i tillegg får man med 2 objektiver. Som sagt ikke verdens beste.

Men de er gode nok til å utforske og lære å bruke kameraet med.

Etter hvert ville jeg kjøpt andre objektiver som f.eks

- EF50mm f/1.8 for under tusenlappen.

- EF-S55-250mm f/4-5.6 IS for rundt 1700,-

- Og muligens en 18-55 IS som erstatning og.

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/EOS600D1855IS/canon-eos-600d-18-55-is

Dette er og et alternativ, men koster da litt mer.

MPC: Jeg er meget imponert over hva du har fått til med de bildene :)

Du har bevist at det ikke er kameraet som tar gode bilder, men fotografen selv.

Gode objektiv er alltid til god hjelp.

Lenke til kommentar

Ville gått for pakken på komplett med 550D og 18-55+75-300mm, sykt bra pris. Nesten ufattelig faktisk!

Men sykt dårlig optikk, da ;) Med DC betegnelsen, så tyder det på at det er eldre dårlige Sigma objektiver; ikke rimelige og dårlige Canon objektiver.

Jeg ville nok lett andre steder, og funnet en 550D eller 600D med 18-55 IS II til best mulig pris.

Kan hende at bildekvaliteten blir såpass dårlig at fotogleden forsvinner ved bruk av begredelige objektiver.

Nettopp! Det er det jeg er redd for vil skje.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Takker for mange flotte innspill :) Kjenner jeg blir veldig gira og har lyst til å kjøpe det dyreste og beste, men har klart og roe opphisselsen noe nå...hehe I dag blir det nok kjøp av Canon EOS 550D med 18-55 mm DC for kr. 3.499,-. Selvom objektivet er bare sorgen, er det nok herifra til månen i forskjell på det og det slitne kompaktkameraet jeg har nå. Men tenkte uansett å kjøpe et nytt objektiv og da blir det nok som dere anbefaler:

- EF50mm f/1.8 for

- EF-S55-250mm f/4-5.6 IS

Hvem av dem bør jeg kjøpe først? de 1000,- i forskjell på pris har ingenting å si. Kjøper det jeg får mest glede av i starten og som kan brukes til forskjellige situasjoner. HVilken anbefaler dere som første objektiv og er det nødvendig å kjøpe begge?

Et annet sprm: Åssen minnekort bør jeg gå for?

Lenke til kommentar

Jeg tror du ville få mest glede av 55-250mm for da kan du ta bilde av ting langt unna slik som rådyr, fugler osv.

Men ønsker du sabla fine portretter og ikke bryr deg om å kunne se ting langt unna ville jeg gått for 50mm 1.8 II.

For min del var gleden større når jeg kjøpe meg mitt Panasonic 100-300mm til 5000kr enn når jeg kjøpte meg mitt Olympus 45mm 1.8, for jeg ble så mye mer fleksibel. Jeg kunne aldri drømt om å få et bra shot av noe langt unna, feks et ulykkested som er avsperret (ikke at dette er så positivt, men som alle fotografer, så ønsker man jo blinkskudd av slike situasjoner hvis man snubler over dem) uten mitt 100-300mm objektiv.

Dette tilsvarer dog 150-450mm for APS-C sensoren som sitter i 550D, så da begynner vi jo å snakke ganske vill zoom men desto enda gøyere :)

Lenke til kommentar

...I dag blir det nok kjøp av Canon EOS 550D med 18-55 mm DC for kr. 3.499,-. Selvom objektivet er bare sorgen, er det nok herifra til månen i forskjell på det og det slitne kompaktkameraet jeg har nå.

Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men for noen år siden gikk jeg fra Canon Ixus 700 som var et forholdsvis dyrt kompaktkamera den gangen, til Canon 40D med det sørgelige KIT-objektivet og jeg ble ikke direkte imponert. I dagslys syntes jeg IXUS'en ga med skarpere og bedre bilder.

Jeg kasserte derfor dette objektivet og kjøpte meg Canon 17-85mm USM IS (tror ikke man får tak i det lenger) og selv om ikke dette heller vant mange tester, så var det stor forskjell fra KIT-objektivet.

Så jeg vil igjen fraråde deg å gå for dette objektivet, så sant det ikek da nermest følger med gratis. Det funker derimot perfekt som kulepennholder etter at man knerter glasset :)

Lenke til kommentar

Haha :D

Å endre så drastisk på bruksområdet til et objektiv hadde hvertfall ikke jeg hatt samvittighet til :D

Nei, hadde fått dårlig samvittighet kjenner jeg meg selv rett :)

Men å plukke det fra hverandre i biter og sette det sammen igjen hadde vært moro. Da lærer man jo litt om oppbygningen. Kanskje man til og med kunne forsøkt seg på sliping/polering av glasselementene til å endre brennvidden? :) Dette vil dog uansett gi dårlige resultater, men man kan hvertfall endre på karakteristikkene :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

...I dag blir det nok kjøp av Canon EOS 550D med 18-55 mm DC for kr. 3.499,-. Selvom objektivet er bare sorgen, er det nok herifra til månen i forskjell på det og det slitne kompaktkameraet jeg har nå.

Jeg vet ikke om det er sammenlignbart, men for noen år siden gikk jeg fra Canon Ixus 700 som var et forholdsvis dyrt kompaktkamera den gangen, til Canon 40D med det sørgelige KIT-objektivet og jeg ble ikke direkte imponert. I dagslys syntes jeg IXUS'en ga med skarpere og bedre bilder.

Jeg kasserte derfor dette objektivet og kjøpte meg Canon 17-85mm USM IS (tror ikke man får tak i det lenger) og selv om ikke dette heller vant mange tester, så var det stor forskjell fra KIT-objektivet.

Så jeg vil igjen fraråde deg å gå for dette objektivet, så sant det ikek da nermest følger med gratis. Det funker derimot perfekt som kulepennholder etter at man knerter glasset :)

Beklager OT, men jeg kom over denne på Teknik magasinet :wee:660670.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...