Gå til innhold

Politi-veteran fra Nokas-ranet: Norsk politiutdanning er sjokkerende

Anbefalte innlegg

Jepp, men til de om ønsker å anskaffe seg slike hunder, så burde mann ha god basis kunnskap før mann starter med f.eks Amstaff. Dette vil i lengden kanskje hjelpe å fremme de positive sidene ved rasen.

Utsagnet fra AVMA er sant det, men hvis du leser deg litt opp om genetikk så vil kamphunder alltid ha det for seg å beskytte deres eier samt ha et innstinkt til å drepe. Disse genene vil bli overført selv når du blander to raser og det er derfor de er forbudt i Norge idag per dags dato.

De er forbudt fordi Norge er et ignorant land.

Selvsagt som du sier hadde alle som anskaffet seg amstaff vært stabile mennesker med et godt hundehold hadde vi ikke hatt eks forbudet i Norge, men dessverre går land som Norge imot all fornuft å straffer hunder og ikke eiere av hunder da blir det ikke særlig bedre hundehold generelt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser din side av saken, men det er faktisk slik at alle eiere av hunder straffes for skade av det hunden påfører andre, det finnes hjemmel for dette i Norges Lover. Og siden Norge ønsker å forebygge mot eventuelle dødsfall pga ustabile hunder som er resultert av ustabile eiere, så har Norge valgt å forby disse rasene i kongeriket. Skal du ha god vakthund så kan du på lovlig vis få deg en Schäfer ;)

Endret av Berniy
Lenke til kommentar

Ser din side av saken, men det er faktisk slik at alle eiere av hunder straffes for skade av det hunden påfører andre, det finnes hjemmel for dette i Norges Lover. Og siden Norge ønsker å forebygge mot eventuelle dødsfall pga ustabile hunder som er resultert av ustabile eiere, så har Norge valgt å forby disse rasene i kongeriket. Skal du ha god vakthund så kan du på lovlig vis få deg en Schäfer ;)

Du får lese deg litt opp på hunder så kan vi diskutere videre, hvis du ikke skjønner at å single ut noen hunderaser som farlige er idiotisk så er du faktisk ikke en opplyst person på området..

Eier burde stilles 100% ansvarlig for hva hunden de innehar gjør, ganske enkelt og bare se på Sverige det funker de har ikke noe forbud mot raser, kun forbud mot farlige hunder uansett rase..

Scæfer ville jeg aldri anskaffet meg noe mer sykdoms fylt hund skal man lette lenge etter, ikke minst de har dårlig psyke noe som er uaktuelt for min del, har hatt 2 i barndommen som begge måtte avlives pga sykdom og nå hatt en amstaff i 11år uten noe problem med hensyn til helse & psyke det samme har de fleste andre jeg kjenner med amstaff..Møtt 100hvis av amstaffer/pitbuller å har tilgode møtte en mannevond en..

Norge har ikke noe lover som stiller eiere ansvarlig for eks et hundeangrep, du kan siktes for uansvarlig hundehold at best..

Lenke til kommentar

Du får lese deg litt opp på hunder så kan vi diskutere videre, hvis du ikke skjønner at å single ut noen hunderaser som farlige er idiotisk så er du faktisk ikke en opplyst person på området..

Eier burde stilles 100% ansvarlig for hva hunden de innehar gjør, ganske enkelt og bare se på Sverige det funker de har ikke noe forbud mot raser, kun forbud mot farlige hunder uansett rase..

Scæfer ville jeg aldri anskaffet meg noe mer sykdoms fylt hund skal man lette lenge etter, ikke minst de har dårlig psyke noe som er uaktuelt for min del, har hatt 2 i barndommen som begge måtte avlives pga sykdom og nå hatt en amstaff i 11år uten noe problem med hensyn til helse & psyke det samme har de fleste andre jeg kjenner med amstaff..Møtt 100hvis av amstaffer/pitbuller å har tilgode møtte en mannevond en..

Norge har ikke noe lover som stiller eiere ansvarlig for eks et hundeangrep, du kan siktes for uansvarlig hundehold at best..

Utdrag fra Hundeloven:

Paragraf 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Paragrag 28. Straff

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt 4-7 jf. 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person,

b) jager, angriper eller skader dyr, eller

c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

Offentlig påtale etter bokstav a og b finner sted dersom den fornærmede krever det eller allmenne hensyn taler for det. Ved angrep på hjortevilt regnes grunneier, jakt- eller fangstberettiget i området og viltorganene som fornærmet. Offentlig påtale etter bokstav c finner sted dersom allmenne hensyn taler for det.

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes den som forsettlig eller uaktsomt

a) unnlater å etterkomme pålegg og forbud nedlagt av politiet i samsvar med lovens § 17, eller

b) overtrer forbud gitt ved 19, 21, 22 eller ved forskrifter eller enkeltvedtak gitt etter disse bestemmelsene.

På samme måte straffes medvirkning og forsøk.

Hundeeier står til ansvar for skade hans hund påfører andre.

Dine personlige erfaringer med Amstaffen er dog flott i dine øyne. Men som jeg har påpekt tidligere er det dette problemet med genetikk som gjør at Amstaff og andre hunderaser som har kamphund gener, har større problematikk med angrep. Jeg har ikke singlet ut en rase jeg hater og ikke, jeg prøver faktisk å se din side av saken og, noe du tydligvis ikke har lagt merke til.

Det er staten som bestemmer og singler ut raser og det er nettopp dette med gener som gjør det vanskelig for disse hunderasene. Vi får se hva fremtiden bringer.

Endret av Berniy
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå er det en organisasjonsteoretiker som sier at politiet ble grepet av panikk, og derfor ankom øya fra feil side. Men hvis de hadde gått direkte ut fra Utvika med gummibåt, ville Breivik sikkert sett det og han kunne skutt dem uten anstrengelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...