SuperSjantis Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 (endret) O'hoy. Jeg har nå montert et gammelt anlegg i en gammel bil(-94). Jeg har trukket kabler fra batteri og spiller(ja, signalkabel og strøm på hver sin side), og lagt jording til forsterker rett ned i karosseriet ved siden av reservehjulsbrønnen(har pusset godt ned til metallet og brukt kabelsko). Til forsterkeren, en BOSS 4-kanaler, har jeg kun koblet til en Pioneer-sub. Når jeg skrur på tenninga og spilleren skrur seg på, lyser lampa i forsterkeren, og subben lager en ulyd i ca. et sekund, deretter blir den helt stille. Lampa i forsterkeren fortsetter å lyse. Jeg har prøvd alle innstillinger og utganger på forsterker, men det samme skjer hver gang. Jeg har også prøvd andre høyttalere og subber, men ingen forandring. En ting jeg la merke til når jeg skulle til å gi opp, var at "Protection"-lampen på forsterkeren ikke skrur seg på med en gang. Forsterkeren skrur seg på med spilleren, men "Protection"-lampa lyser ikke før ETTER subben skrur seg av. Hva i all verden er problemet? Har googla som bare juling, men ser ikke noe som er likt dette problemet. Jeg har forresten ikke prøvd annen jording. Skal jeg trekke kjapt rett til minuspol bare for å sjekke? Kjenner panna eser ut og jeg får symptomer på kraftig diaré når jeg støter på slike ting. Please, hjelp meg EDIT: Remote er koblet riktig. Endret 14. august 2012 av Reap Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 14. august 2012 Del Skrevet 14. august 2012 Skulle til å si at remote kunne være problemet, men du har selv sjekket det. Koblet opp anlegg til brodern. Og da hadde vi lignende symptom som du opplever. Og da var det rett og slett remote som var koblet feil. Har du multimeter? Få noen til å måle spenningen ved remote når du starter tenningen. Sjekk også at du får riktig mengde inn på forsterkeren. Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 14. august 2012 Forfatter Del Skrevet 14. august 2012 (endret) Takk for kjapt svar Ja, jeg har multimeter, men aner ikke hvordan jeg bruker det på rett vis. Det er vel mer for å se om jeg får tall på skjermen. Kunne like gjerne brukt tunga Skal stikke bortom bilxtra i morgen. Der er det en som er dreven med multimeteret som sikkert kan hjelpe meg litt Holder tråden åpen for flere svar. Endret 14. august 2012 av Reap Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 Huff.... Du har en 4 kanals forsterker, som du bruker til 1stk pioneer sub?? HVILKEN pioneer sub? Har den en eller to spoler? Hvordan er den koblet til forsterkermøkka? Da har vel brokoblet to kanaler går jeg ut ifra? Jordingen din kan du med fordel bytte, sett den i setebeltefestet. Det er ikke så vanskelig å bruke et multimeter, du setter det på 20v AC og så tar du sort pinne på minus, og rød pinne til pluss på forsterkeren, her skal det være over 13v, helst over 14v. Sjekk hvor mye forskjell det blir med spilleren på. Så kan du måle mellom minus på forsterkeren og remote, her skal du også ha over 13v. Du har selvsagt koblet remote til spilleren og ikke noe annet tull? Og du har koblet den inn på remote på forsterkeren? Har du tilfeldigvis byttet om på pluss og remote på forsterkeren, så skjer det du beskriver BTW, den boss forsterkeren er bare ræva, og ikke i nærheten av å være sprek nok til å drive noe sub skikkelig. Ta sikringstørrelsen og gang med 10, så deler du på 4 og får hvor mye effekt sen gir pr kanal Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 (endret) cossiemk1, dette er jo ikke et ferdig oppsett. Denne forsterkeren har kjørt subben før, og funket helt greit. Dette er mer for å teste en veteran. Uansett hvordan jeg kobler, er resultatet det samme. Selv om det er brokoblet eller ikke. Må legge til at forsterkeren er over 15 år gammel. Har åpnet den og sett etter rust/eiring, men ingen antydning til noe galt. Subben er en TSW-301 som snart nermer seg 20 år. Fantastisk sub forresten EDIT: Remote er koblet riktig, fra blå kabel i spiller til remote på forsterkeren. Endret 15. august 2012 av Reap Lenke til kommentar
SuperSjantis Skrevet 15. august 2012 Forfatter Del Skrevet 15. august 2012 . Multimeteret viser 14.05 konstant når motoren går, hvis jeg setter det på jording og strømkabel på forsterkeren. Jeg prøvde alle utganger, uten noe utslag på multimeteret. Jeg prøvde å få en måling rett etter jeg startet(før subben koblet ut), og den ga god strøm i kanskje et halvt sekund, før subben deretter koblet ut. Jeg skal prøve annen jording nå, for å se om det gjør noen forskjell. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 15. august 2012 Del Skrevet 15. august 2012 (endret) Kan virke som forsterkeren er defekt... Prøv uten suben koblet til, og se om den slår over på protect da Endret 15. august 2012 av cossiemk1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå